Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1177 ggr
Lotoz
11/25/15, 3:26 AM

Någon som kan om slutsteg?

Hej, hittade tyvärr ingen mer passande sida att posta på men hoppas på att bilentusiaster även kan något om billjud :)

Jag har köpt in 4st 5,25'' GAS högtalare som jag kopplat direkt till stereon. Låter riktigt bra, klart och fylligt ljud. Men på högre volymer kan det låta lite dåligare, och tänkte att det kanske kunde behövas ett slutsteg för att driva högtalarna för lite mer kräm. RCA portar har jag i stereon.  

Har ett batteri på 60Ah, kanske bör uppgraderas ? Även vilket slutsteg bör införskaffas?

Mvh

Peace

Annons:
Gasoline
11/26/15, 5:15 PM
#1

Det kan ju vara så mycket som orsakar dåligt ljud men på vilket sätt låter ljudet dåligare när du höjer volymen?

Lotoz
11/26/15, 6:49 PM
#2

#1 Det låter som att högtalarna har mer kräm att ge men inte kan pga utav den begränsade strömmen från stereon:) Svårt att förklara men högtalarna är de inget fel på iaf tror jag, det är ett bra känt märke GAS

Har hört med en polare och han tror också det är slutsteg som krävs om man vill att högtalarna skall låta lika bra på max volym som låg volym.

Peace

Gasoline
11/29/15, 4:33 PM
#3

Ok, det låter ju lite märkligt. Har nog inga bra råd att ge om det, men känns det som att högtalarna har mer att ge men att bilen/stereon inte kan ge det så kan det vara ett slutsteg eller liknande som behövs. Men slutsteg behöver man väl inte i regel till vanliga högtalare? Det brukar ju sättas in när man har baslåda, om jag inte fått det helt om bakfoten? Har ett liknande problem fast ändå inte i en av mina bilar, högtalarna låter spräckta när jag vrider på volymen vid spelning av CD, spelar jag däremot via aux så kan jag ha hur högt som helst nästan. Förmodligen något knas med stereon.

Lotoz
11/29/15, 10:39 PM
#4

Jag har för mig att standard högtalarna som sitter i bilen brukar ligga runt 45w max. Dessa jag har köpt klarar upp till 100w max :) så är nästan helt säkert på att slutsteg behövs.

Knasigt de där med CD'n som du förklara :/ 

Tack för svaren🐱

Peace

Gasoline
11/30/15, 6:36 PM
#5

Ingen orsak, vet inte om mina svar var till någon direkt nytta ;-)

Upp till toppen
Annons: