Annons:
Etikettfelsök-och-reparationer
Läst 1111 ggr
Jennie-S
1/8/16, 9:01 AM

Vad är det för fel min brum brum?

Jag har en Volvo V70 -02 automat som jag e lite osäker på vad det är för fel. Förra veckan åkte jag till leklandet med dottern. Var där i ett par timmar och sen när vi kom ut så vrider jag på tändningen och allt går på som vanligt. Men sen när jag försöker starta bilen så klickar den bara. Inte en hostning eller tillstymmelse till att försöka starta. Ingenting hörs mer än klick ljudet av att jag vrider nyckeln. Håller på fram och tillbaka flera gånger och sen plötsligt efter tio minuter då jag ringt efter hjälp och jag försöker en sista gång till så startar den som om ingenting har hänt. Min snälla men något stressiga morfar var hundra på att det var startmotorn så dagen efter så åkte han och lämna in bilen till någon kille som bytte startmotorn på den till en bättre begagnad. Han var övertygad om att det var den. Efter det har bilen startat utan problem fram till igår. Jag åker till jobbet utan problem men när jag ska hem så hände exakt samma sak och efter att jag ringt efter hjälp så startar den plötsligt utan några som helst problem. En bekant till mig trodde det kunde vara växellägesgivaren. Tänkte höra här om någon mer kanske tro sig veta vad det kan vara innan jag bytet massa grejer som det kanske inte är något fel på. :)

Annons:
jagga-ewe
1/8/16, 9:31 AM
#1

Det var nog inte växellägesgivaren utan snarare vevaxellägesgivaren. Eller nåt i den stilen, jag minns inte helt hundra. Men jag hade det felet på min jagga. Det är iaf en liten sketen sensor som ska meddela hela startelektroniken läget på just vevaxeln, därför tror jag att den heter så. Om den får fnatt har du precis det där felet. Plus, den kan även bugga ur medan du kör, o då stendör bilen. I mitt fall i en rondell, inte helt skoj… Då känner man sig liiiiiite grann i vägen, o bilfan är stendöd. Jag håller tummarna att DU slipper den stressen!

Att bilen kan få för sig att starta efter att man ringt på hjälp fick iaf jag förklarat som att det behövs ibland vääääääldigt lite för att den ska glappa rätt igen. Iallafall jag hade för vana att kliva ur bilen för att ringa, det gungandet som blir då, plus stängandet av dörren, kan räcka för att eländes-sensorn skulle hoppa igång. Fast gudarna ska veta att den gången bilskam dog i en rondell hjälpte det inte. Då slog jag i dörrar och sparkade på bilen, men inte startade den ändå. Fick minsann stå kvar i vägen tills en snäll människa förbarmade sig hjälpte mig putta 1800kg bil en bit, så jag iaf inte stod MITT i rondellen längre. Cykelbaneöverfarten var bättre att blockera, det var ändå snö o svinkallt…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Jennie-S
1/8/16, 10:44 AM
#2

Oj, ja det där lät ju inte nå vidare kul och jag hoppas verkligen inte den slocknar när jag kör. Åker motorväg varje dag till och från dagis och jobb.. Vet du om det är dyrt att byta den? Blir nog att lämna in den snarast, vill inte va med om att den slocknar under körning. Såå trött på den här bilen nu, aldrig haft så mycket problem med en bil som denna 😝

jagga-ewe
1/8/16, 12:20 PM
#3

Om jag minns rätt var den inte så krånglig att byta på jaggan, o jag fick tag i en begagnad från kompis i Jaguarklubben. Men hur det är på en Volvo har jag ingen aning om. Jag antar det är som det mesta på de bilarna, det finns billigt på Biltema o kostar en förmögenhet på Bilia.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Upp till toppen
Annons: