Annons:
Etikettkörkort-förarbevis
Läst 1351 ggr
[Carpinus]
2016-01-18 08:24

"Körkortslösa kan köra bil utan att bli straffade"

"Just nu utreder polisen i Blekinge en rad ärenden där förare stoppats utan körkort och som hävdat att man istället har ett utländskt körkort som är borttappat.

I mitten av september förra året stoppade polisen en förare på väg in mot centrala Karlskrona. Mannen hade inget körkort att visa upp, men förklarade att han hade ett utländskt körkort. Problemet var bara att det var borttappat. Kort därefter åtalades mannen för olaga körning, men tingsrätten friade eftersom man ansåg att åklagaren inte kunde bevisa att mannen faktiskt saknade körkort. 

Polisens utredare Helena Renberg har just nu ett 30-tal liknande ärenden på sitt skrivbord. – Finns det inga register i det land där man hävdar att körkortet är taget är det väldigt svårt, säger hon. 

Så länge man inte är folkbokförd i Sverige behöver man heller inte något svenskt körkort. Och från den dagen man blivit folkbokförd, säger lagen att man har ett år på sig att ordna med ett svenskt körkort. Exempelvis innebär det att man under en asylprocess som tar ett och ett halvt år och med det året lagen tillåter, i praktiken kan köra bil utan körkort i två och ett halvt år. "---

SR

Annons:
[Hayabusa]
2016-01-18 08:31
#1

Helt galet. Fast det verkar ju finnas rätt många som tycker att pass är onödigt, så varför inte också körkort?

Gasoline
2016-01-23 09:47
#2

Jag tycker inte det spelar någon roll, oavsett omständigheter. Har man inte körkortet med sig ska man få böter, till att börja med, för i Sverige måste man enligt lag (iallafall vad jag hört) ha med sig giltigt körkort. Sedan får man ta det vidare, är det så att man har körkort i annat land men inta kan fixa fram underlag på detta tills dess att man blir kallad till tingsrätten så tycker jag gott och väl att man kan hantera ärendet så som man hanterar svenska medborgare som kör utan giltigt körkort. Har sagt det förut och säger det igen, Sverige har alldeles för mjäkiga regler, detta är en av de väldigt bra exemplen.

gruvel
2016-01-27 13:48
#3

#0  Missade att du redan tagit upp detta, är nog inte så flitig vid datorn. Då jag tyckte denna sak bör vara ett problem ur såväl säkerhetsmässig, försäkringsmässig, rättvisemässig aspekt, mailade jag till Trafikverket och Transportstyrelsen. Båda verken avfärdade saken som ovidkommande och utan intresse, om inte åklagaren kan bevisa att den utländske föraren, som inte hade lust rekvirera ett nytt från sitt hemland, saknar körkort, är det fritt fram köra. För mig ter det sig som en helt bakvänd bevisbörda. Juridikens logik är ej sällan obegriplig för en amatör, månne  de insatta förstår den.  - Det här bra veta om man ovållande skulle kollidera med en nämnd sådan person. Finns försäkringar, motpart, etc.

Gasoline
2016-02-01 09:46
#4

#3 obegriplig är bara förnamnet för denna situation.

Upp till toppen
Annons: