Annons:
Etikettfelsök-och-reparationer
Läst 1352 ggr
trettiotrean
9/30/16, 7:33 PM

Växellåda VW golf

För 2 veckor sedan körde jag en längre sträcka mellan Halmstad och Lund, efter ca 1 timme på motorvägen hoppade femmans växel över till friläge, efter detta klarade inte växelspaken av att ligga i femman mer än någon minut. En stund innan detta lät det som en dovt visslade ljud framme i bilen men tänkte inte så mycket på det, gammal bil. Efter hoppandet från växel till friläge lät även de andra växlarna lite konstigt. Jag fick ju köra hem i 4ans växel. Lämnade in den på verkstaden så fort de öppnade och fick i veckan besked om att ingenting är fel. De har varit ute och kört bilen i femmans växel i flera omgångar utan att den hoppat ur. Allt i motorn såg också fint ut. Så vad tusan kan det vara? Detta ska vara en bra verkstad som hållit på länge. Bilen det handlar om är en VW, golf 1,4 från -98. Mer specifikt kan jag inte. Tilläggas bör väl också att bilen mest körs fram och tillbaka till jobb på vardagar och någon längre runda på helgerna. Vid körtillfället hade bilen bortsett från två kortare rundor stått stilla i ca 6 veckor, 2 veckor då jag var på semester och resterande 4 då batteriet var helt urladdat. Vet inte om något av detta kan ligga bakom. Tanken är att jag ska sälja bilen men vill inte sälja den när jag inte vet felet. Skulle själv inte vilja köpa en sådan bil.

Annons:
Zepp
10/22/16, 4:20 PM
#1

Mm.. gamla bilar.. och händer det något mystiskt så lyssnar man extra noga.. och här en massa mystiska ljud!

En bil från 98 är och förblir en gammal bil.. rätt mycket är slitet/glappt!

Det visslande ljudet tror jag vi kan lämna därhän.. att växlarna hoppar ur är en helt annan sak.

Visslande ljud härhör oftast från fläktremmar/dyligt.. när byttade du fläktrem senast?

Golfen har en tvärställd motor.. således regleras växlarna via olika länkmekanismer.. dessa slits/blir glappa.

Inte nog med detta, utan ingreppet i olika kugghjul sker med flera olika medbringarhjul.

Dessa har då dels synkringar till sin hjälp för att underlätta växlingen, oså har de tänder som skall greppa in i rätt kugghjul.

Såå.. länkmekanismen får inte vara allt för sliten.. det gäller att putta in tänderna från medbringaren i växelhjulet.

Om detta sker bara delvis så kan de lätt slinka ur igen/de kan bli slitna/avrundade.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

trettiotrean
10/28/16, 3:17 AM
#2

Tack för svar. Har haft bruten fot de senaste fyra veckorna så bilen har stått stilla sedan jag hängande hem den. Med andra ord har den stått stilla sedan början av augusti i stort sett. Provade att köra den i förra veckan, dels för att testa foten och dels för att testa växlarna. Jag kom några meter sedan dog bilen helt. Så ska den in på verkstad igen på tisdag. Valde denna gång en annan verkstad så får se vad de säger om alla felen. Om det är värt att laga eller om den får skrotas. Jävla bil. Jäkla meck o hitta ny bil i min prisklass igen :(

Upp till toppen
Annons: