Annons:
Etikettköp-sälj-och-byt
Läst 2529 ggr
Finnstill
3/12/17, 9:28 PM

BIL Handikappanpasad med reglage for gas/broms

===

Jag försöker finna.

Handikappanpassad, Äldre kombi automat, bensin, med hand reglage for gas/broms, servo.

Billig att förvärva och äga.

mvh Finn

Annons:
Vixxen
3/12/17, 10:15 PM
#1

Har skickat ett Personligt Meddelande till dig!

Jalking
3/22/17, 11:02 AM
#2

Jag åkte en gång för länge sen med en rullstolsbunden kille i en Cheva El Camino. Troligen hade han handikappanpassat den själv eller med hjälp av ngn kompis, på ett mycket enkelt sätt. På bromspedalen satt en avkortad krycka monterad med ett gångjärn. En vajer till gasen satt fäst någonstans på mitten av kryckan. Tryck ner kryckan = brom. Dra kryckan mot dig = gas. Enkelt och väl fungerande.
Rullstolen langade han upp på flaket bakom förarstolen.

Jag vet inte hur proffsbyggd handikappanpassning ser ut och fungerar, men jag gissar att de har krånglat till det betydligt mer än så där.

Vixxen
3/23/17, 1:54 AM
#3

#2 Hoppas han var buren och inte bunden till sin rullstol! 😃

Reglerna för att handikappanpassa fordon på ett drift- och trafiksäkert sätt är betydligt snårigare att uppfylla tror jag. Sen ska anpassningen typgodkännas också.

[PeterTM]
4/26/17, 11:31 PM
#4

Jag kör bil med handreglage för gas/broms (dubbelt underbensamputerad). Speciella verkstäder tar hand om anpassningen, mina bilar har alltid anpassats i Hedemora. Efter anpassningen måste bilen typbesiktigas.

Tyvärr är det många anpassade bilar som säljs till folk som inte har behov av anpassning och då rivs den bara ut. Det är mycket synd eftersom det råder stor brist på hk-anpassade bilar, både för unga handikappade som inte har något att övningsköra med och för personer över 65 som inte längre får söka Försäkringskassans bilstöd för handikappade.

Upp till toppen
Annons: