Annons:
Etikettfelsök-och-reparationer
Läst 1821 ggr
Tistel-
5/4/17, 9:49 AM

Helt död, kortslutning

Hej på er som mycket troligt kan mycket mycket mer än jag om bilar…

För två veckor sen var det dags för besiktning. På förmiddagen bestämde  jag mig för att byta den kombinerade broms/positionslampan där bak. Så jag gjorde det och körde sen iväg till besiktningen. Väl där börjar en varningslampa lysa (vad i hela helvete), sen ser jag och besiktningskvinnan att alla bromsljus där bak lyser konstant. Jag får därför en tvåa på detta, kör hem, parkerar bilen och tänker "det här tar jag itu med imorgon". 

Dagen efter startar inte bilen, säger inte ens "klick". Jag kontrollerar betteriet, helt dött. Försöker starta med syrrans volvo, inget händer. Så jag kopplar bort polerna från batteriet och kollar med mätare, det finns lite kräm i det som ökar allt eftersom. Får hjälp av syrrans sambo och han konstaterar då kortslutning. Han kollade bakljuset men kunde inte hitta var kortslutningen är. Säkringarna är ok.

Bilen är en Smart for four 2004 och har gått dryga 19000 mil, i övrigt fin och fräsch och inga problem tidigare. Köpte den för ett år sen för 25000 kr. 

Är det värt att lämna in för felsökning? Bättre att sälja den? Och vad kan man då ta för den i befintligt skick?


Annons:
Cragan
5/4/17, 10:25 AM
#1

verkar inte helt ovanligt att brytaren som aktiverar bromsljusen kan fastna men själv kan jag inget om dom bilarna var via en sökning på felen du beskriver jag hittade lite om det bara.
o med felsökning där är det svårt o säga då sådant kan bli löjligt dyrt men har man en bra verkstad o har lite tur så kan det va "billigt"

[colors_]
5/9/17, 11:35 AM
#2

Kan tänka mig att det är svårt att hitta sådana fel… 😕 men jag är ju heller inte så erfaren på just sådant.

Kanske kan du lämna in den och se om det är lätt att hitta eller inte? I alla fall göra ett försök menar jag.

Hoppas det löser sig.

Upp till toppen
Annons: