Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1490 ggr
[Carpinus]1
8/31/17, 8:40 AM

Högertrafikomläggningen 50 år

På söndag är det 50 år sedan Sverige lade om från vänster- till högertrafik. Själv minns jag det inte minst för att jag tog körkort då - jag övningskörde på vänster sida men körde upp på höger. Jag fick göra några extralektioner "på andra sidan"  med en lika ovan trafiklärare och sedan var det klart för uppkörning.

Morgonen som man lade om samlades människor kring TV- och radioapparater och lyssnade på nedräkningen, det var ett evenemang av stora mått!

Annons:
Kyllan56
8/31/17, 8:49 AM
#1

Jag minns det också! Jag var elva och ett halvt år och hade bara cyklat på vänster sida. Jag har kvar en mycket fin 3 september lapp avdragen från 1967 års almanacka, som min mamma sparat.

En sak som jag mindes kom som en stor lättnad var att nu satt bilföraren där man skulle sitta. Min familj och jag åkte mycket bil. Bilarna var gjorda för högertrafik och föraren satt vid vägrenen, när det var vänstertrafik. Var gång min pappa skulle köra om - vilket han gjorde ofta - fick min mamma berätta om det var fritt att köra om.  Det var mycket skrämmande tyckte jag.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Carmarino
8/31/17, 9:31 AM
#2

Min mor tog körkort i maj 1967, men vad jag minns så lärde hon sig rätt snabbt att köra på höger sida. Vet inte om hon fick öva på höger-körning någon gång, men jag tror inte det.

Bodde på landet då, så det var ingen jätteträngsel på vägarna direkt, men jag kommer ihåg att det kändes konstigt när skolbussen svängde ut från hållplatsen och körde på "fel" sida på måndagen efter. Fast man vande sig rätt snabbt.

Värre var det för vår katt. Hon var mycket läraktig, och hade lärt sig att man först skulle titta till vänster, sedan höger och till sist vänster igen, innan man gick över gatan. Minns inte om hon lärde sig att titta höger, vänster, höger istället, men jag tror inte det. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

landsbygdsbo
8/31/17, 9:33 AM
#3

Var häftigt, smet ut och körde moped in till stan (olovligt…var inte 15) Lånade en cykel av en kompis och cyklade runt och tittade på hur skyltar bytte plats och sedan hur trafiken sakta och försiktigt bytte körbana. Har hållit fast vid den devisen sedan dess..hållit till höger, både i trafiken och i politiken 😉

[Hayabusa]
8/31/17, 9:44 AM
#4

Vilket fantastiskt YouTube-klipp 👍

[Hayabusa]
8/31/17, 9:55 AM
[Stockholmare]
8/31/17, 10:15 AM
#6

Jag föddes det året.

Annons:
[Carpinus]1
8/31/17, 10:18 AM
#7

#5 Det var en fin sammanfattning där! 👍

Carmarino
9/3/22, 4:29 PM
#8

55 år sedan högertrafikomläggningen idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: