Annons:
Etikettvägarbete
Läst 407 ggr
Pyttelite
9/23/23, 7:00 PM

Jordskred på E6:an utanför Stenungsund - stängs av under en längre period

Ett stort stycke av E6:an förstördes i ett lerskred vid Stenungsund på lördagsmorgonen. Tre personer har skadats sedan flera bilar och en buss kört över raskanten. Polisen utreder nu om händelsen kan ha orsakats av sprängningar på en byggarbetsplats i närheten.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lerskredet-pa-e6-an-i-stenungsund


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Ett stort stycke av E6:an förstördes i ett lerskred vid Stenungsund på lördagsmorgonen. Tre personer har skadats sedan flera bilar och en buss kört över raskanten. Polisen utreder nu om händelsen kan ha orsakats av sprängningar på en byggarbetsplats i närheten.
Annons:
Pyttelite
9/23/23, 7:12 PM
#1

Det väntas ta månader, snarare än veckor, att laga kollapsade E6:an i Stenungsund. Det säger Bengt Olsson på Trafikverket.

Lyssna här:

https://sverigesradio.se/artikel/e6-vantas-ta-manader-att-laga-maste-bygga-om-allt-fran-noll


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Det väntas ta månader, snarare än veckor, att laga kollapsade E6:an i Stenungsund.Det säger Bengt Olsson på Trafikverket.”Här handlar det om att bygga ...
Pyttelite
9/23/23, 7:27 PM
#2

En buss og flere biler ble tatt av et leirskred på E6 nær Göteborg i natt, men ingen skal ha blitt alvorlig skadd. Skadene på hovedveien E6 er så store at det vil ta lang tid før trafikken kan gå normalt.

Läs mer här:

https://www.nrk.no/norge/leirskred-naer-goteborg-_-tre-personer-til-sykehus-1.16568693


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


En buss og flere biler ble tatt av et leirskred på E6 nær Göteborg i natt, men ingen skal ha blitt alvorlig skadd. Skadene på hovedveien E6 er så store at det vil ta lang tid før trafikken kan gå normalt.
Pyttelite
9/29/23, 12:58 PM
#3

Oron bland Ucklumborna har varit stor efter att trafiken från E6 letts om till väg 650, gamla E6. Trafikverket vädjar nu till bilister om att välja andra vägar. Trots att det blir runt 3 mil längre körväg.

Läs mer här:

https://sverigesradio.se/artikel/trafikverket-valj-andra-vagar-trots-tre-mils-omvag


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Oron bland Ucklumborna har varit stor efter att trafiken från E6 letts om till väg 650, gamla E6.Trafikverket vädjar nu till bilister om att välja andra ...
Pyttelite
10/3/23, 11:42 AM
#4

Det drar in regn över rasområdet i Stenungsund på tisdagen. Upp till 17 millimeter regn kan falla, vilket kan leda till översvämning i närliggande Norumsån.

Läs mer här:

https://sverigesradio.se/artikel/regn-over-rasomradet-vantas-paverka-arbetet


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Det drar in regn över rasområdet i Stenungsund på tisdagen.Upp till 17 millimeter regn kan falla, vilket kan leda till översvämning i närliggande Norumsån. ...
  • Redigerat 10/4/23, 7:47 PM av Pyttelite
Bo§e
10/4/23, 7:17 PM
#5
Den 29. april 1978 ble store deler av bygda Rissa tatt av et kvikkleirskred. En person døde, mens 15 gårdsbruk, to boligeiendommer, en hytte og et grendahus ...
Pyttelite
10/4/23, 8:21 PM
#6

#5: Mycket intressant, spännande och skrämmande film.

Jag utgår ifrån att man kan använda/använder salt och påverkan på lerans egenskaper även i krukmakeriet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Bo§e
10/4/23, 8:33 PM
#7

Javisst, salt är i högsta grad ett styrmedel inom keramisk verksamhet.

Pyttelite
10/24/23, 8:09 PM
#8

20 000 fordon passerar sträckan varje dag och den extra resekostnaden kommer uppnå 1,6 miljarder på ett år. – Infrastrukturen är som ett betydelsefullt blodomlopp för ekonomin och när den inte fungerar får det enorma konsekvenser, säger Nils Paul, expert på infrastruktur på Svenskt näringsliv.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/e6-raset-kostar-samhallet-30-miljoner-i-veckan--r05o11


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


20 000 fordon passerar sträckan varje dag och den extra resekostnaden kommer uppnå 1,6 miljarder på ett år. – Infrastrukturen är som ett betydelsefullt blodomlopp för ekonomin och när den inte fungerar får det enorma konsekvenser, säger Nils Paul, expert på infrastruktur på Svenskt näringsliv.
Pyttelite
11/10/23, 10:03 PM
#9

På måndag öppnar en del butiker sina dörrar för kunder igen för första gången sedan skredet utanför Stenungsund. Detta efter att Länsstyrelsen beslutat att häva tillträdesförbudet för Munkeröds industriområde väster om Norumsån.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/delar-av-avsparrningarna-havs-efter-raset-i-stenungsund--cczh4g


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


På måndag öppnar en del butiker sina dörrar för kunder igen för första gången sedan skredet utanför Stenungsund. Detta efter att Länsstyrelsen beslutat att häva tillträdesförbudet för Munkeröds industriområde väster om Norumsån.
Pyttelite
11/13/23, 8:59 PM
#10

*I helgen hävdes delar av de avspärrningar som satts upp efter jordskredet i Stenungsund. För Fredrik Anderberg innebär det att en tuff period är över och att han på måndagen kunde slå upp dörrarna till bygghandeln igen.+

– Det kändes som att komma hem igen, säger han.

Läs mer här;

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/efter-skredet-i-stenungsund-flera-verksamheter-fick-oppna-igen-efter-avsparrningarna--hs45cv


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


I helgen hävdes delar av de avspärrningar som satts upp efter jordskredet i Stenungsund. För Fredrik Anderberg innebär det att en tuff period är över och att han på måndagen kunde slå upp dörrarna till bygghandeln igen. – Det kändes som att komma hem igen, säger han.
Pyttelite
11/15/23, 7:57 PM
#11

Vansinnesomkörningar och jättehöga hastigheter. Så beskriver boende situationen längs väg 650 där många väljer att köra efter raset vid E6 i Stenungsund. Efter att en allvarlig olycka inträffade på måndagen har tålamodet tagit slut.

– Jag har gråten i halsen för vi är så frustrerade över den här vägen, säger Malin Hansson som bor nära den.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/boende-langs-vag-650-oroas-over-trafiksakerheten-efter-jordskredet-i-stenungsund--12nxpp


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Vansinnesomkörningar och jättehöga hastigheter. Så beskriver boende situationen längs väg 650 där många väljer att köra efter raset vid E6 i Stenungsund. Efter att en allvarlig olycka inträffade på måndagen har tålamodet tagit slut. – Jag har gråten i halsen för vi är så frustrerade över den här vägen, säger Malin Hansson som bor nära den.
R
11/17/23, 12:20 AM
#12

#11 Jag instämmer till fullo! I kväll var jag på väg i en bil från Uddevalla på E6 söderut. I Ljungskile blev vi stående i över en halvtimme, medan ambulans och räddningsbilar körde förbi den annars helt stillastående trafiken. En helikopter flög också förbi. Efter en lång väntan började trafiken röra på sig, men gick mycket trögt. En svår olycka hade hänt längre fram. Nu, mitt i natten, är jag äntligen hemma.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/olycka-pa-e6-soder-om-uddevalla-vag-avstangd--iaf3xp

Tre bilar har kolliderat på E6 i höjd med Ljungskile. Vägen är helt avstängd i södergående riktning enligt Trafikverket. Skadeläget är oklart.
  • Redigerat 11/17/23, 12:22 AM av Rådjurstoken
R
11/23/23, 6:56 AM
#13
Omläggningen av trafiken efter skredet i Stenungsund gör att barnens väg till skolan kantas av tung trafik. Tvåbarnspappan Christian byggde en egen bro över ett dike för att säkra skolvägen.
Annons:
Pyttelite
11/24/23, 12:37 PM
#14

Efter jordskredet i Stenungsund har trafiken på väg 656 norr om Ucklum ökat. Belastningen har lett till sättningar i marken – så kraftiga att vägen nu stängs av. Enligt Trafikverket riskerar fordon som kör på vägen att skrapa i asfalten.

Läs mer här;

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vag-656-stangs-av-sattningar-efter-skredet-i-stenungsund--xiii8r


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Efter jordskredet i Stenungsund har trafiken på väg 656 norr om Ucklum ökat. Belastningen har lett till sättningar i marken – så kraftiga att vägen nu stängs av. Enligt Trafikverket riskerar fordon som kör på vägen att skrapa i asfalten.
R
11/24/23, 6:43 PM
#15

#14 Vägen stängs av i två veckor från och med måndag. Jag MÅSTE faktiskt förbi där i morgon, men sedan har jag nog inga ärenden åt det hållet på ett tag. 😮

Pyttelite
11/27/23, 10:23 PM
#16

Barn som tvingas trängas med lastbilarna i vägrenen och boende som knappt vågar korsa vägen. Situationen på väg 650 har varit ansträngd efter att E6:an stängdes av, men nu har Trafikverket gått de boende till mötes.

– Vi har satt upp betongbarriärer utmed vägen, säger Jonas Nilsson, enhetschef på Trafikverket.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/efter-protesterna-trafikverket-starker-sakerheten-pa-vag-650--rqgkhb


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Barn som tvingas trängas med lastbilarna i vägrenen och boende som knappt vågar korsa vägen. Situationen på väg 650 har varit ansträngd efter att E6:an stängdes av, men nu har Trafikverket gått de boende till mötes. – Vi har satt upp betongbarriärer utmed vägen, säger Jonas Nilsson, enhetschef på Trafikverket.
R
11/28/23, 6:19 AM
#17

Som en konsekvens av skredet har man nu delat upp busslinje 334 i två och ändrat tiderna. För mig innebär det att jag för första gången på 20 år (den tid jag har bott här ute på landet) inte kan åka buss direkt hem från jobbet. Sista turen går kl 15.48 från Stenungsund (där jag jobbar) och jag slutar 16.30. Alternativet är att ta "tåget" (numera ersättningsbussen) till Svenshögen, och gå en timme genom skogen. Ersättningsbussen kör visserligen förbi "min" busshållplats, men vill inte stanna där. Blir det riktigt busväder kan jag förhoppningsvis gå ifrån jobbet lite tidigare och sedan jobba in det någon annan dag. Självklart har jag skrivit till Västtrafik om detta. Normalt cyklar jag väldigt mycket, men är glad om jag kan åka buss nu när det är snö och halt. Men bor man ute på landet kanske man inte kan begära samma service som är så självklar för alla stadsbor.

Pyttelite
11/28/23, 11:42 AM
#18

#17: Visst är det en olycklig händelse men att på det här sättet göra det svårare för lokalbefolkning känns ju inte speciellt schysst.

Sen går ju inte det att snabba på restaureringen av E6 - det är ju ett arbete som kommer att ta sin tid.

https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/e6-stenungsund---omledning-och-ateruppbyggnad/nyheter-for-projekt-e6-stenungsund-omledning-och-ateruppbyggnad/2023/november/vi-sakrar-arbetsomraden-infor-ateruppbyggnaden-av-e6/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Skredet vid Stenungsund orsakade stor skada på E6 och annan infrastruktur i området. Innan arbetet med återuppbyggnad kan starta måste hela området på olika sätt säkras för en trygg arbetsmiljö.
Pyttelite
12/5/23, 2:23 PM
#19

Bilarna som körde ner i skredområdet på E6 vid Stenungsund står kvar. Trots att skredet inträffade för tio veckor sedan.

– De står ute i skredområdet. Man kommer inte dit, konstaterar Trafikverkets projektchef Daniel Svensson.

Läs mer här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dwKkgj/skredet-pa-e6-i-stenungsund-ser-likadant-ut-efter-tio-veckor


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Bilarna som körde ner i skredområdet på E6 vid Stenungsund står kvar. Trots att skredet inträffade för tio veckor sedan. – De står ute i skredområdet. Man komme
R
12/9/23, 6:32 AM
#20

Tyvärr en stängd artikel, men man får i alla fall veta grundläggande fakta: Trafiken på väg 650 (gamla E6) har tredubblats sedan skredet. Den tunga trafiken har fyrdubblats.

https://www.sttidningen.se/nyheter/stenungsund/11-000-fler-bilar-per-dygn-pa-gamla-e6.e13b41d5-dfd9-4bbf-8c1c-d312db9aecb7

Efter raset på E6 har trafiken ökat kraftigt på väg 650. 17 000 bilar per dygn passerar vägen.
Annons:
Pyttelite
12/9/23, 6:57 AM
#21

Och olyckorna har säkert varit många!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


R
12/9/23, 8:20 PM
#22

Ja, jag tycker att jag läser om nya olyckor nästan hela tiden i vår lokaltidning. Inte varje dag, men det har nog varit någon nästan varje vecka.

R
12/13/23, 10:18 PM
#23

Först pratades det om att det skulle ta månader, kanske ett halvår, att få ordning på E6 igen. Nu räknar man med betydligt längre tid.

https://www.sttidningen.se/nyheter/stenungsund/kommunen-pa-vagmotet-kan-ta-tre-till-fyra-ar-att-bygga-upp-e6.eec30ddb-e9b0-48ff-b317-f955d99037ae

Under söndagseftermiddagen samlades upprörda och oroliga Spekeröd- och Ucklumsbor i Spekeröds bygdegård för att prata om trafiksituationen på väg 650 sedan skredet. På plats för att svara på frågor var Olof Lundberg, kommunstyrelsens ordförande, samt polisen.
Pyttelite
12/13/23, 10:26 PM
#24

#23: Med tanke på all tung trafik som måste hitta nya vägar är det en katastrof om det ska ta så lång tid för en ny väg men det är naturkrafter som ska bekämpas.

Hoppas att alla har fel och att det tar kortare tid.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


R
12/13/23, 10:47 PM
#25

Jag kan inte låta bli att tänka på när jag var med och kämpade som trädkramare (miljöaktivist) mot motorvägsbygget genom min hembygd under 80-talet. Främst var det miljön och naturen vi värnade om, men gång på gång varnade vi också för att motorvägen på flera ställen byggdes på stora, sluttande lermassor som lätt kunde komma i rörelse vid kraftiga regn. Precis det som har hänt nu alltså, även om det värsta stället antogs vara vid Bratteforsån söder om Ljungskile (som också var en verklig naturpärla). Tänk om de tunga transporterna till så stor del hade lagts om till järnväg och sjöfart, som vi ville då! Då hade det säkert sett annorlunda ut idag. Kanske kunde man rentav bygga de två milen järnväg mellan Strömstad och Halden som hade behövts för att få en sammanhängande järnväg mellan Göteborg och Oslo…

Pyttelite
12/13/23, 10:59 PM
#26

Här en artikel från GP (2017) ser inte om det är en betalartikel.

VästsverigeFör trettio år sedan, hösten 1987, blev ordet trädkramare nästan synonymt med Ljungskile. Tusentals personer agerade mot avverkningarna inför motorvägsbygget mellan Stenungsund och Ljungskile. Det ledde till den kanske största svenska aktionen av civil olydnad någonsin.

Läs mer här:

https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/tradkramarna-i-ljungskile-forandrade-sverige.8b03ae84-989b-4f5e-a484-0388ec771d21


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


För trettio år sedan, hösten 1987, blev ordet trädkramare nästan synonymt med Ljungskile. Tusentals personer agerade mot avverkningarna inför motorvägsbygget mellan Stenungsund och Ljungskile. Det ledde till den kanske största svenska aktionen av civil olydnad någonsin.
R
12/13/23, 11:16 PM
#27

Precis! Det var tider, när vi blev så många som gick ihop och kämpade för det som vi trodde på. Även om motorvägen byggdes, och sedan dess ofta har setts som det enda alternativet för tunga transporter, kan det inte förnekas att vi fick sagt ifrån ordentligt vad vi tyckte. Inte många i Sverige kan ha undgått att höra talas om vår kamp.

Annons:
R
12/14/23, 5:52 PM
#28

Ser man på - nu har det smällt igen vid Lyckornamotet i Ljungskile. Jag hade tänkt åka till ett möte med Uddevalla akvarieförening i kväll, och kanske ta ett stopp på Granngården eller ÖoB för att köpa djurfoder. Glöm det! Vem vet hur länge vägen kommer att vara avstängd? För knappt en månad sedan var jag på väg hem från nämnda förening, då bilen blev stående ganska länge efter att det hade smällt på samma ställe. 😠

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/trafikolycka-pa-gamla-e6-i-ljungskile-.fc01dd70-c8d0-4a95-9c9e-7b720c870a29

Trafikolycka på gamla E6 vid Lyckornamotet i Ljungskile i Uddevalla kommun.
Pyttelite
12/14/23, 7:32 PM
#29

Hemska olyckor - tyvärr tar folk många chanser och riskerar sitt och andras liv

Här ytterligare ett inslag om protesterna inför vägbygget.

Anders Dejke blickar tillbaka; och inte bara de 30 år som har gått sedan motorvägen invigdes. Hans historia tar fart i ett regnigt Ljungskile i oktober 1987. Det statligt ägda varvet i Uddevalla hade lagts ned tre år tidigare och över 3 000 arbeten försvann.

Socialdemokraterna och statsminister Ingvar Carlsson som styrde landet arbetade hårt för att hålla nere arbetslösheten.

Läs mer här:

https://www.ljungskilenyheter.se/tradkramaren-blickar-tillbaka-nar-e6an-firar-30-ar/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


I dagarna fyllde E6:an som skär genom Ljungskile 30 år. Ljungskile Nyheter har talat med en av huvudpersonerna i den grupp som genom civil olydnad försökte stoppa bygget. Anders Dejke blickar tillbaka; och inte bara de 30 år som har gått sedan motorvägen invigdes. Hans historia tar fart i ett regnigt Ljungskile i oktober 1987. Det statligt ägda varvet i Uddevalla hade lagts ned tre år tidigare och över 3 000 arbeten försvann. Socialdemokraterna och statsminister Ingvar Carlsson som styrde landet arbetade hårt för att hålla nere arbetslösheten.  I samspråk med Volvodirektören, P.G Gyllenhammar, kom regeringen överens om att bygga en motorväg om det startades en Volvofabrik i Uddevalla. Fabriken skulle resultera i 1 400 jobb, berättar Anders Dejke. Det är som att slå på en kran. Historiebeskrivningen rinner ur honom som vatten. – Storföretagen med P.G Gyllenhammar i spetsen ville ha en väg som gick sträckan Hamburg-Oslo, och så fick Volvo en skärva väg genom att bygga en fabrik i Uddevalla, säger han.   – De valde vägen genom Ljungskile för att det skulle resultera i minst samhällsekonomisk förlust. Vinsten skulle bli kortare väg till jobbet. Vi var många som demonstrerade och uppvaktade politiker för att föra fram våra argument.  Han tyckte att det var lätt att komma i kontakt och prata med kommunikationsministern men sen tog det stopp. Det var som att prata med en mur.   – Vi tyckte inte att de kom med argument och vi satte rekord i antalet överklaganden. Över 300 personer skrev in. Det vi fick tillbaka var en rundskrivelse och det kändes som nonchalans.   Regeringen hade redan fattat sitt beslut. Anders Dejke och de andra aktivisterna tyckte att regeringen hade gått förbi Vägverket och fattat beslutet på egen hand. Telefonerna gick varma, samtal länkades i kedjor för att nå ut till alla de som motsatte sig beslutet.   – Vi hade börjat med en telefonkedja, så jag ringde till spindlarna i nätet och till slut var vi hrunt 300 personer. I oktober 1987 rekade vi området där bron över Ödsmålsdalen går idag.  Och det var även där arbetet hade påbörjats.Väl på plats i skogen kring Ödsmålsdalen lade de märke till att kalhygget redan påbörjats. En stor skogsmaskin och en byssja stod på området. Anders bultade på dörren och två skogsarbetare öppnade.   – De var vänliga, Sven och Lars – två bröder och de bjöd oss på kaffe. På träden i skogen hade lappar från miljöförbundet gjort det möjligt att adoptera träd. Till slut var alla träd adopterade och det var folk från Ystad till Kiruna. Enligt Anders Dejke var det frågetecken från politiken – de visste inte vilka regler som gällde i detta säregna fall. – Vi var där i en vecka och stoppade bygget och polisen såg att alla var lugna. Det krävdes 150 poliser och det tog ett dygn att få bort alla. Men vi kom tillbaka och var där i en vecka, det var en bra och trevlig vecka.  I Stenungsunds tingsrätt ställdes 400 personer inför rätta. Det pågick rättegångar tisdagar och torsdagar under ett helt år. – Det vi blev dömda för var: ohörsamhet mot ordningsmakten och det resulterade i dagsböter. Idag räknas deras gärning som den största aktionen av civil olydnad i svensk historia, säger Anders.   Anders Dejke menar att känslan som rådde redan då var att det vore förödande att servera barnen med den mängden utsläpp som motorvägen skulle komma att generera. – Vi tryckte på att istället för en motorväg, hade man kunnat bygga ut järnvägen. Men vi var ute för tidigt, idag kan man säga att vi hade rätt – många år före Greta Thunberg. Vad tänker du om motorvägen idag? – Tänker man kortsiktigt är det fint, jag har barn och barnbarn som bor i Göteborg och jag kommer fram tio minuter tidigare. Men, tänker jag ett steg längre, så tänker jag på mina barnbarn som ska leva vidare i det här. Fakta: Etappen stora Höga - Ljungskile invigdes 1991och var en del av det så kallade Uddevallapaketet.Ett paket som regeringen lanserade efter Uddevallavarvets nedläggning.Det innebar löfte om en Volvofabrik i Uddevalla och en motorväg mellan Stora Höga och Ljungskile. Love Schillerlove.schiller.gunnarsson@edu.ljungskile.org
R
12/14/23, 8:47 PM
#30

Ja, Anders Dejke blev en känd presstalesman för trädkramarna och syntes i alla tidningar under en period. Men både han och vi andra betonade att det inte var någon enskild person som drev det hela, och emellanåt blev vi ganska trötta på att vissa journalister ibland ville göra någon till superhjälte. Vi var ju tusentals aktivister som skulle stoppa motorvägen tillsammans!

R
12/21/23, 7:26 PM
#31

Nu, tre månader efter skredet, har fordonen som fastnade i skredområdet bärgats.

https://www.sttidningen.se/nyheter/stenungsund/har-bargas-fordonen-efter-skredet-pa-e6.15832434-7922-42c1-921a-9b0e5bb885ad

Under torsdagen bärgades de fordon som hamnat mitt i skredområdet på E6 och som inte varit åtkomliga förrän nu – tre månader efter skredet inträffade.
R
12/21/23, 10:36 PM
#32
Under torsdagen startade bärgningen av fordonen som körde fast i samband med raset på E6. Först nu, tre månader senare, bedöms platsen vara tillräckligt säker.
Pyttelite
12/21/23, 10:41 PM
#33

Det är ju ett bra tecken att man kan ta sig vidare.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


R
12/24/23, 9:19 PM
#34

Återigen på väg 650 (gamla E6). En älg har blivit påkörd i Ucklum i kväll.

https://www.sttidningen.se/nyheter/krock-mellan-personbil-och-alg-pa-vag-650.f46cbb43-ce63-450f-a9ef-07c11562c48c

En personbil krockade med en älg på väg 650 under julaftonskvällen. Händelsen inträffade mellan Tångbacken och Grössbacke.
Annons:
R
12/25/23, 10:05 AM
#35

Kommunstyrelsens ordförande har tydligen fått höra att "olycksfall eller dödsfall måste öka först" innan ett extrainsatt möte om fartkameror ska kunna bli av.

https://www.sttidningen.se/asikt/kommunledningen-maste-kunna-svara-battre-och-agera.0cd9fe5d-ba11-42c7-abdb-ed2d5b966cef

Kommunalrådet Olof Lundbergs (S) uttalanden på mötet om väg 650 är befängda. Att en person i hans position kommer med gissningar och personliga antaganden är oseriöst, anser insändarskribenten.
Pyttelite
12/25/23, 10:20 AM
#36

#35: Helt befängt olycksstatistiken är redan nu för hög!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


R
1/1/24, 9:29 AM
#37
En lastbil har kört igenom ett räcke och ner i ett dike på länsväg 650 i Ucklum. Räddningstjänsten är på plats. Vägen är helt avstängd.
R
1/13/24, 8:23 AM
#38

"På gamla E6 mellan Ljungskile och Spekeröd har det skett en stor ökning av trafikolyckor sedan raset på E6 i september förra året. Sedan omledningen rör det sig om 13 olyckor. Under samma tidsperiod året dessförinnan visade statistiken på en olycka".

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/vastsverige/enorm-okning-av-antalet-olyckor-sedan-raset-pa-e6.fc8f25cc-d727-4e86-ad69-86adc0a36fd3

På gamla E6 mellan Ljungskile och Spekeröd har det skett en stor ökning av trafikolyckor sedan raset på E6 i september förra året. Sedan omledningen rör det sig om 13 olyckor. Under samma tidsperiod året dessförinnan visade statistiken på en olycka.
Pyttelite
1/13/24, 8:30 AM
#39

#38: Det är tragiskt att olycksstatistiken ökat så mycket.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


R
1/16/24, 6:58 PM
#40

Nu har man i alla fall gjort hastighetskontroll - flera fick böter.

https://www.sttidningen.se/nyheter/stenungsund/hastighetskontroll-pa-e6ans-omledningsvag-ledde-till-flera-boter.54edc33b-f565-4556-b5b6-4feb12043bda

Knappt hann jag läsa rubriken här ovan, innan det kom en till. Just nu har det smällt igen. 😢

https://www.sttidningen.se/nyheter/stenungsund/olycka-pa-lansvag-650-i-spekerod.56763456-7f06-44b3-996e-1c2f58e15517

Även om det är låsta artiklar, säger ju rubrikerna vad som har hänt.

Stenungsundspolisen gjorde en hastighetskontroll på väg 650 under måndagskvällen. Tre förare rapporterades för fortkörning.
  • Redigerat 1/16/24, 7:08 PM av Rådjurstoken
Pyttelite
1/16/24, 9:25 PM
#41

#40: Jag fattar inte varför man inte agerat tidigare.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
R
1/21/24, 10:50 AM
#42
Under söndagsförmiddagen har räddningstjänsten larmats om en flerbilskrock på länsväg 650, fyra bilar uppges vara inblandade och det kan röra sig om en frontalkrock.
  • Redigerat 1/21/24, 10:56 AM av Rådjurstoken
R
1/23/24, 6:41 AM
#43
Det har gått fyra månader sedan det omfattande jordskredet på E6. Arbetet med att återställa marken pågår men det finns fortfarande ingen tidsplan när vägen är återställd.<br/>– Många vill veta hur lång tid det tar, och det vill vi med, säger Daniel Svensson, projektchef Trafikverket.
R
1/24/24, 7:16 PM
#44
Kommunalrådets pessimism får inte vara realism. Pendlare kommer att ge upp och Bohuslän kommer att förlora ekonomiskt om inte E6 repareras så fort som det bara är möjligt.
R
1/26/24, 1:43 PM
#45
Under natten hade polisen åter igen en hastighetskontroll på gamla E6 vid Ucklum. Två lastbilar stoppades på sträckan där laglig hastighet är 40 km/h och båda var över den lagliga gränsen.
Pyttelite
2/2/24, 11:38 AM
#46

I september rasade E6 vid Stenungsund och sedan dess har området varit avstängt. Men den 6 februari hävs tillträdesförbudet. Det finns fortfarande risker med att röra sig inom området, skriver Länsstyrelsen i ett pressmeddelande.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tilltradesforbud-efter-skredet-pa-e6-tas-bort


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


I september rasade E6 vid Stenungsund och sedan dess har området varit avstängt. Men den 6 februari hävs tillträdesförbudet. Det finns fortfarande risker med att röra sig inom området, skriver Länsstyrelsen i ett pressmeddelande.
Pyttelite
2/6/24, 10:46 AM
#47

I dag gav Trafikverket besked när E6 kan öppnad efter raset vid Stenungsund. – Vi ser att vi bör kunna öppna E6 för trafik under hösten, årsskiftet beroende på hur det går med arbetena, säger Daniel Svensson, projektchef för återuppbyggnad av vägen på en presskonferens.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/trafikverkets-besked-om-e6-vagen-beraknas-oppna-mellan-host-och-arsskiftet-2024-2025


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


I dag gav Trafikverket besked när E6 kan öppnad efter raset vid Stenungsund. – Vi ser att vi bör kunna öppna E6 för trafik under hösten, årsskiftet beroende på hur det går med arbetena, säger Daniel Svensson, projektchef för återuppbyggnad av vägen på en presskonferens.
Pyttelite
3/15/24, 11:31 PM
#48

Det är orimligt att samma person som gav råd inför bygget som rasade nu utreder skredet – det säger försvarspolitikern Mikael Oscarsson (KD) efter SVT:s granskning av haveriutredningen.

– Det är definitivt olämpligt att samma person är involverad i rådgivning som utreder, säger Mikael Oscarsson (KD), ledamot i försvarsutskottet.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forsvarspolitiker-om-haveriutredningen-efter-skredet-i-stenungsund-orimligt


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Det är orimligt att samma person som gav råd inför bygget som rasade nu utreder skredet – det säger försvarspolitikern Mikael Oscarsson (KD) efter SVT:s granskning av haveriutredningen. – Det är definitivt olämpligt att samma person är involverad i rådgivning som utreder, säger Mikael Oscarsson (KD), ledamot i försvarsutskottet.
Annons:
Pyttelite
3/16/24, 4:28 PM
#49

Sopor och urinfyllda flaskor – det fyller diket vid väg 650 där trafik leds om efter skredet vid E6. Busshållplatsen längs vägen har blivit en plats för lastbilsförare att stanna.

– Många efterlyser en rastplats på den här sträckan, säger lastbilsföraren Anders Jacobson.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sopkaos-langs-omledningsvagen-vid-e6


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sopor och urinfyllda flaskor – det fyller diket vid väg 650 där trafik leds om efter skredet vid E6. Busshållplatsen längs vägen har blivit en plats för lastbilsförare att stanna. – Många efterlyser en rastplats på den här sträckan, säger lastbilsföraren Anders Jacobson.
Upp till toppen
Annons: