Annons:
Etikettfordon
Läst 18838 ggr
[kobbeuffe]
2/11/09, 9:09 PM

Mini

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna artikel handlar om bilmodellen Mini tillverkad 1959-2000 och om bilmärket med samma namn.

Austin Mini.

Mini är namnet på en bilmodell som senare blev ett eget bilmärke. År 1959 presenterade British Motor Corporation (BMC) Minin och tillvekningen skulle inte upphöra förrän år 2000. Från början var Minin en av BMC:s modeller och kallades ofta för BMC Mini eftersom modellen de tio första åren tillverkades under flera olika namn som t.e.x. Austin, Morris, Riley och Wolseley, men 1969 blev Mini ett eget bilmärke.

Den huvudsakliga tillverkningen skedde i Storbritannien men modellen har även tillverkats på licens i Spanien, Australien, Belgien, Italien, Portugal, Sydafrika, Uruguay, Venezuela, f.d. Jugoslavien och Chile. Totalt tillverkades ursprungsmodellen i fem miljoner exemplar.

År 2001 fick ursprungsmodellen en efterföljare som ofta kallas ”New Mini”. New Mini generation två presenterades år 2007. Mini ägs sedan 1994 av tyska BMW efter att man köpt upp Rover som ägde Mini vid tidpunkten för uppköpet. Tillverkningen sker i en fabrik i Oxford, Storbritannien.

Historia

Mannen bakom Mini var konstruktören Alec Issigonis. Hans mål var att bilens volym skulle till minst 80% nyttjas av de åkande och deras bagage. Bilen premiärvisades 26 augusti 1959. Den mottogs med blandade känslor, främst var de små hjulen upphov till stor skepsis. I Storbritannien gick försäljningen trögt de första åren, men Mini blev populär bland artister och skådespelare, och de stora framgångarna i biltävlingar, ökade försäljningen dramatiskt.

BMC Mini är framhjulsdriven och har mycket små fälgar; diametern är endast 10". Den var revolutionerande på sin tid med smarta lösningar, bland annat en tvärställd motor som sparade stort utrymme. Mini hade individuell hjulupphängning på alla hjul, och detta i kombination med låg tyngdpunkt resulterade i goda vägegenskaper. I tävlingar vann ofta Mini över betydligt större och motorstarkare bilar.

Bilen försågs i protypstadiet med 950 cc motor, men ansågs för snabb, så motorn minskades till 850 cc, samtidigt som karossen breddades 5 cm. 850 cc motorn växte sedan till 1000 cc i standardversionen. 1965 kom Mini med 4-stegs automatisk växellåda. De sista åren Mini tillverkades fanns endast 1275 cc motor.

En jeepliknande version av Mini kallades Minimoke, denna tillverkades först i Storbritannien, senare i Australien och till slut i Portugal men där med japansk motor. Mini tillverkades också som liten lastbil, kombi samt van.

År 1969 ersattes de olika märkesnamnen med enbart namnet Mini som blev ett eget bilmärke. Mini blev då ett samlingsnamn för varianterna Austin, Morris, Riley och Wolseley. Riley och Wolsey var lyxversioner, med bland annat förlängd kaross bak med stort bagage, stående grill, läderklädsel och träpaneler runt intrumenteringen.

Mini Cooper

Issigonis gode vän John Cooper, som låg bakom formel 1-stallet Cooper, provkörde Mini, och blev förtjust över väghållningen, men ville ha mera effekt för att tävla. John Cooper övertalade BMC att få prova en starkare motor, tillsammans med skivbromsar, och sälja denna version till allmänheten. BMC var mycket skeptiska, men hoppades på att få sälja "något" 1000-tal. I verkligheten såldes närmare 150 000 Cooper!

Den första Mini Cooper var försedd med en långslagig 997 cc motor, som senare ersattes med mer lämplig kortslagig 998 cc, båda på 55 hk. Senare kom 1275 cc Cooper S, med effekt på 76 hk. Cooper S såldes också med motorer på 970 cc och 1071 cc, men dessa var ovanliga.

Modellnamnet Cooper används än idag för sportigare varianter av Mini.

Mini på tävlingsbanan

Mini vann Monte Carlo-rallyt 1964, 1965, och 1967. Detta var inte populärt i Frankrike, så reglerna ändrades varje år, för att mindre gynna bilar av typ Mini. 1966 blev Mini tillsammans med Ford Lotus Cortina diskvalificerade, på otydliga grunder, och en Citroën utsågs som vinnare. 1967 vann Mini igen, denna gång fanns inget som hindrade segern.

New Mini

År 1994 så köpte BMW upp Rover som ägde Mini vid tiden för uppköpet. Planerna på en ny modern Mini som skulle ersätta den gamla klassiska Minin tog form. Den klassiska Minin slutade att tillverkas 4 oktober 2000 och den nya modellen presenterades 2001. Ofta kallas den nya Minin för New Mini för att skilja den från den gamla klassiska. Den fanns i utförande Mini One, Mini Cooper, Mini Cooper S och Mini Cabrio.

Generation två

Under 2007 och 2008 presenterades generation två. Trots att den är mycket lik generation ett så är det en helt nykonstruerad modell. Man har valt att bevara utseendet från generation ett för att bilen ska vara lätt att känna igen. Modeller som är tillgängliga är Mini One, Mini Cooper, Mini Cooper D, Mini Cooper S, Mini Cabrio, Mini Clubman och Mini Moke.

Mini i Sverige och världen

I Sverige kallades ursprungsmodellen "hundkojan" och den importerades under åren 1959-1980 samt 1997-2000. Många svenskar hade stora framgångar i rally och racing med just hundkojor, bland namnen kan nämnas Picko Troberg och L-I Ytterbring.

I Sverige finns i dagsläget (februari 2004) två större ideella föreningar för ägare och intresserade av den klassiska Minin, Mini Club Sweden (ca 500 medlemmar) samt Mini Seven Club Sweden (ca 700 medlemmar). Under hösten 2003 startades det även en förening för ägare och intressenter av den nya Minin. Medlemmarna i dessa föreningar träffas regelbundet och föreningar driver webbplatser samt ger ut tidningar som skickas ut till medlemmarna.

Intresset för Minis är stort ute i världen och varje år arrangeras ett Internationellt Mini-möte, IMM, någonstans i Europa, vilka lockar tusentals människor och bilar. Var 5:e år förläggs mötet i Storbritannien för att fira jubileumsår och då kommer det naturligtvis extra mycket folk och bilar. De senaste IMM-träffarna som arrangerades var: IMM2007 i Danmark 2007, IMM2006 i Polen 2006, IMM2005 i Spanien 2005, IMM2004 i England 2004. Två stora internationella biltidningar specialiserade på just Minis finns att köpa även i Sverige, Mini World samt Mini Magazine.

Text och bilder från Wikipedia

Annons:
AnneN
2/11/09, 11:10 PM
#1

Dessa små bilar är faktiskt riktigt söta Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

leo-
2/17/09, 8:26 PM
#2

Har ägt ett par sånna

inga speciella utan bara mini 1000 men det kvittar för det är en suveränt rolig bil att köra

sen den nya är ingen mini i mina ögon iallafall. Det ska vara den gamla bellnosen eller om man inte hittar en sån en clubman

JohannaMax
2/17/09, 9:57 PM
#3

Hehe!! Gullig!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Linn
2/26/09, 7:21 PM
#4

Jag vill ha en sån bil!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

floppy
2/26/09, 8:06 PM
#5

Dom e ju helt underbara!!! :)

hockne
4/19/09, 9:09 AM
#6

Sådan va man inne på att köpa förr,

men då hade det varit för att bygga om och trimma.

Skulle vilja ha en än !

Fina och myssiga att köra :)

Annons:
ElLobo
5/17/09, 5:54 PM
#7

På Modellbygge iFokus finns ett bygge av en Mini i skala 1/43.

Mini Special

Angelclaw
5/18/09, 8:35 PM
#8

Mycket charmiga små bilar :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Gasoline
5/20/09, 9:03 PM
#9

Vill tacka för en mycket matnyttig artikel =P Söta små bilar, men ändå j*vligt fula, tror nog jag håller mig till gamla skruttiga volvos =P

hockne
6/15/09, 11:27 PM
#10

Idag så har jag fått prov köra en mini 74 har jag för mig att det va.

Mycket roligt, så nu blir det till att bes min Volvo 242a -75 sen så sälja den.

KickanLilja
7/11/09, 6:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Måste bara bidra med några bilder på vår

Inne i bilen

KickanLilja
7/11/09, 6:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Bilen:

[kobbeuffe]
7/12/09, 1:06 PM
#13

Vilken läckerbit…

Annons:
hockne
7/13/09, 2:56 AM
#14

Den va mycket fin :)

Jag kanske kommer köpa en jag med snart,

så då kommer bilder upp på min då.

ElLobo
9/20/09, 8:17 PM
#15

Jag hittade detta på Vägverkets sida om muséet:

Utställning om Mini Cooper på gång!

Mini Cooper i (folkmun kallad "hundkojan") fyller 50 år i år och Vägverkets museum vill fira detta genom att bygga en utställning för att uppmärksamma jubilaren. Datum för invigning kommer inom kort.

Leo
9/21/09, 12:58 PM
#16

12 fin men vad ska du med ögonlocken till sätt tillbaka dom kromade ringarna.

Vägverket har skrivit fel

Den heter mini

Coopern är en lite vassare modell och nu när jag är inne på detta så finns det en Cooper S men många tror att det finns en SS som inte existerar

lite godis enda gången tjutet av en japanfyra låter rätt

Leo värd på Motorcykel i fokus 

[kobbeuffe]
9/22/09, 3:55 PM
#17

Den va frän.

LiindaH
9/22/09, 5:02 PM
#18

KÄÄÄÄÄÄÄRLEK

// Liinda

ElLobo
10/19/09, 2:22 PM
#19

Biltema i Borlänge har sitt lilla ekipage ståendes i entrén.

ElLobo
10/19/09, 3:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Bilen står i registret som en BMC 1000 Austin Mk II från 1968.

Annons:
ElLobo
10/29/09, 4:03 AM
lasseivagen
2/14/11, 11:05 PM
#22

Hade en Morris 850 på sextitalet rolig att köra, drog inte mycke heller, å soppan kosta under kronan litern.

guraknugen
3/17/11, 10:44 PM
#23

Lite utanför ämnet kanske, men den roligaste småbil jag kört var nog ändå Toyota IQ. Har hyrt en sådan några gånger och jag skrattade varje gång jag just gått runt vänstra bakre hörnet på den och missat dörrhandtaget med en halvmeter… Dörren utgör ju nästan hela bilens sida. Kul bil och den kändes väldigt mycket större när man körde den än när man stod utanför och tittade. Tyvärr var den inte lika högt växlad som den aningen större Aygo, men jag föredrar ändå IQ framför den urtråkiga Aygo, som jag också hyrt ett antal gånger, när jag inte hade egen bil.

Upp till toppen
Annons: