Annons:
Etikettövrigt
Läst 29957 ggr
Gasoline
2014-03-04 18:54

Felsökning - Generator

Några snabba och lätta punkter på hur du gör en felsökning på din generator.

Felsökningen görs utan att starta motorn. Man ska absolut inte pilla på generatorn när motorn går. 

1. Det första man upptäcker är att batteriet verkar bli dåligt. Moderna bilar brukar inte ha laddningsmätare, så man får ingen indikation på instrumenten av att något är fel. En del bilar kan säga i displayen att batteristatus är låg. 

-------------------

2. Om man har hört att det gnisslar ihärdigt, är det ett tecken på att remmen slirar. Så gnissel ska man inte låta passera utan att göra någonting. Gnisslar det måste man kolla om det är något mekaniskt fel, som att generatorn kärvar eller att den inte ens går runt, eller att det bara är remmen som inte är spänd. 

-------------------

3. Om det inte har gnisslat, så öppnar man huven och kollar om generatorn får magnetiseringsström. Det kan man göra utan instrument. Man tar en skiftnyckel, skruvmejsel eller en vanlig nyckel, något av järn, och så sätter man den emot generatorns axel med motorn avstängd och tändningen avstängd. 

Det ska kunna finnas en aning magnetism i axeln, och man känner ungefär hur mycket när man sätter dit något av järn. Så slår man på tändningen, och då ska järnföremålet sugas ganska bestämt till generatoraxeln. Om det inte händer, då är det sannolika felet generatorkolen. 

Man byter helt enkelt kolen, det är väldigt enkelt och de är billiga. Det är en platta på generatorns baksida, där strömmen är ansluten. 

Om felet kvarstår efter kolbyte, så ligger det i regulatorn. Då byter man den om det är separat regulator. En del generatorer har kol och regulator ihop, och då har man rimligen bytt den när man byter kol, eftersom det vanligen är hela plattan som byts.

-------------------

4. Om det inte är kolen, så lossar man generatorn lite grann och trycker in den mot motorn, så att remmen slaknar helt. Så tar man av remmen och snurrar generatorn för hand, med tändningen avstängd. Den ska snurra lätt, spinna när man snurrar till den, och när man drar den runt ska man inte känna någon ojämnhet. 

Om den kärvar på något sätt, så byter man generatorn. Då är lagret kanske slut, eller så är det så mycket smuts inne i generatorn att det tar emot. Också om lagret glappar så att det känns, byter man ut generatorn. Det finns utbytes i de flesta fall, dvs en renoverad generator till lägre pris än en ny. 

Det är mycket ovanligt med andra fel på generatorn. Det händer nästan inte alls, så när den måste bytas är det vanligen för att den har ett mekaniskt fel, och det har man ofta hört när man kör. Vanligast ett visslande ljud när remmen slirar. När man felsöker på verkstad byter man också en fungerande generator om den har glapp i lagren eller kärvar.

Källa:
Inlägg #9 i denna tråd skrivet av Inkanyezi

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[VSK]
2014-05-25 06:14
#2

Ett annat sätt är att koppla ur batteriet lite snabbt på + medans motorn är igång. Dör bilen (insprutare) så ger inte generatorn ström så att den är känlig.

Detta bör väl kanske inte testas alls då många generatorer kan gå sönder utifall man tar bort batteriet medans motorn är igång, men man kan väl ha detta tips som en absolut sista åtgärd kanske.

Göres på egen risk.

Upp till toppen
Annons: