Annons:
Etikettbruksbilen
Läst 8579 ggr
Gasoline
2011-02-08 14:52

Fram- eller bakhjulsdrift samt 4-hjuls?

Pga att en annan tråd snart har spårat ut totalt pga av detta ämne så startar jag en tråd om just detta där vi får uttrycka för och nackdelar med de olika alternativen ;)

Ni som även har erfarenhet av 4hjulsdrift får gärna lägga upp för och nackdelar med det.

Annons:
Lainen
2011-02-10 02:58
#1

Bak:

+ Roligt!

+ Bra när man ska dra släpvagn

+ Bilen styr inte åt sidan vid gaspådrag

Såhär

- Mindre roligt kan det bli när det sladdas för mycket och man sitter i diket

- Dåligt fäste, beror väl mest på bilen men ändå, en framhjuls har ju fördelen att motorn ligger på drivhjulen.

Fram:

+ Säkrare (kanske?)

+ Uppmuntrar inte lika mycket till bus kanske… = Billigare.

+ Bra att ta sig fram så länge man inte gasar för mycket

- Bilen styr åt sidan vid gaspådrag

- Accelererar man snabbt lyfter nosen = Mindre fäste

Men det som spelar mest roll är nog vad föraren är van vid och föredrar Glad

Varför tog du inte med fyrhjulsdrift föresten?

Bra när det behövs men annars onödigt om man tänker på vikten och priset

Gasoline
2011-02-10 09:35
#2

Vill du uttrycka dina åsikter om 4-hjulsdrift får du gärna göra det ;)

Lainen
2011-02-10 12:45
#3

Är inte så insatt i det så därför skulle jag vilja ha med det alternativet i ditt första inläggFlört Så att man får lära sig lite menar jag

Gasoline
2011-02-10 16:05
#4

#3 Inte jag heller. har brar kört nya bilar med 4-hjulsdrift och det är på jobbet så har ingen större erfarenhet.

Jaha, du menar så. Lägger genast in det ;)

guraknugen
2011-03-12 15:37
#5

Om man ska leka: Fram- eller fyrhjulsdrift.

I alla andra fall: Framhjulsdrift.

Men det är klart, om man i framtiden ska köra med elbilar, så borde det ju gå att få till fyrhjulsdrift på ett ganska bra sätt: En elmotor på varje hjul som styrs av en dator. Behövs inga differentialer och därmed inga spärrar för dessa.

Mona22
2011-03-12 21:22
#6

Fördelar med bakhjulsdrift är väl att man kan sladda lätt men det är också en nackdel.En till är att kardanen tar bort en del pulver från motorn.

Fördel med framhjulsdrift är att man ej sladdar i varje sväng eller vid gaspådrag i halka. Direktdriven från växellåda= ett +.
Vill man sladda med framhjulsdrift så får man se till att ha handbroms bak. då går det utmärktSkrattande. eller om man märker att det går rakt fram i en kurva så rycker man bara i kryckan lite så svänger bilen dit man vill.
En liten nackdel kan vara om du snabbt måste iväg så reser sig framdelen och du får mindre grepp fram men kör man normalt så är det okej.Vissa har även lite sämre svängradie än bakhjulsdrivna.

Fördel med fyrhjulsdrift är ju att du kommer fram överallt väldigt lätt. risken att du fastnar någonstans är mindre.Nackdel är att de drar oftast mycket mer bensin så bor man inte i skogen eller bland berg kanske det inte är nödvändigtTungan uteVissa kan dessutom vara lite läskiga att köra i halka,om man får sladd måste man gasa sig ur den istället för att bara koppla.

Har provat alla sorter men jag skulle välja framhjulsdrift alla dagar.

Annons:
guraknugen
2011-03-12 22:15
#7

Det där med fyrhjulsdrift och att gasa sig ur en sladd köper jag inte utan en exakt förklaring till varför.

Mona22
2011-03-13 09:12
#8

#7 Jag kan inte svara exakt på varför det blir så men du vet ju inte om du får understyrning eller överstyrning och gasar du då så kommer bakvagnen släppa (förhoppningsvis) och du vet hur du ska hantera det.

Bara det jag upplevt, finns säkert bilar som är bättre nu men jag skulle tro att man hamnar i en falsk säkerhet då den både som sagt kan få överstyrning eller understyrning. Sedan med en bakhjulsdriven eller framhjulsdriven känner man bättre om det är halt då hjulen släpper.

Detta är bara mina åsikter och vad jag upplevt.

guraknugen
2011-03-13 13:05
#9

Så du menar att om framhjulen släpper så är det bra att se till att även bakhjulen släpper? Låter korkat i mina öron, men det är väl bara jag som är för gammal… Rent spontant, och med hjälp av de kunskaper man ådrog sig på gymnasiets fysiklektioner om friktion, känns det som att det bästa vore om man fick tillbaka så mycket grepp man kan få så fort och enkelt det bara går, vilket man även med en fyrhjulsdriven bil borde få genom att frikoppla och styra i den riktning bilen rör sig. När man återfått greppet försöker man, utan att förlora det igen, styra så att man inte kolliderar eller liknande och har man ABS kan man kanske kosta på sig att bromsa också. Visst kan saker och ting bli lättare ibland om man låter bakhjulen släppa, men frågan är om det verkligen är så vettigt om framhjulen redan släppt. Men jag har inte kört något fyrhjulsdrivet själv, i alla fall inte i halka, så det är ju mycket möjligt att jag har fel här på ett eller annat sätt.

Mona22
2011-03-13 18:08
#10

#9 om framhjulen släpper så kan du inte göra så väldigt mycket. om du kopplar ur och svänger händer det oftast inte ett smack,även på bara framhjulsdrivet. Det är oftast ,observera oftast, lättare att man då gasar till och får sladd på bakhjulen istället(med 4*4). Då vet man att man kommer få retursladd och kan då vara förberedd på att häva den.

när jag får sladd på min saab drar jag lite i handbromsen för att få bakhjulen att släppa istället. då kan man styra igen.

Som jag skrev i mitt förra inlägg, bara mina åsikter och upplevelserGlad

Självklart beter sig inte alla bilar på samma sätt.

Gasoline
2011-03-14 17:51
#11

#9 Man ska inte alltid förlita sig på alla nya prylar såsom abs och anti slapp. Men visst, en framhjulsdriven bil hanterar man lättast vid sladd genom att frikoppla och styra dit man vill. Bromsa kan man göra, men det är inte heller i alla fall som det är det rätta att göra.

Bakhjulsdrivet kan det i vissa fall va mer effektivt att försöka styra med gasen, beror lite på hur, när och vad sladden är.

Att köra en bil är en konst, och att fatta rätt beslut vid en akut situation är svårt.

Det är ALLTID bra att åka ut på en stor, tom parkering och leka lite med bilen för att lära sig hur den fungerar. Dessutom har man samtidigt väldigt kul.

guraknugen
2011-03-16 19:31
#12

#10: Problemet om man ”gasar till och får sladd på bakhjulen istället” är ju att om framhjulen släppt får man inte sladd på bakhjulen istället utan också, det vill säga du får då sladd på alla fyra hjulen. Då får du plötsligt en fyrhjulssladd att häva istället, tror inte det är lättare än att häva en framhjulssladd. Kan inte annars se varför man skulle få grepp på framhjulen bara för att man tappar greppet med bakhjulen. Skillnaden blir väl i så fall att man åker sidledes ner i diket istället för rakt ner…

#11: Ett antal parkeringsplatser har man allt lekt på genom åren (framför allt innan alla dessa milda vintrar vi haft de senaste 20 åren, med några enstaka undantag). Problemet är väl att det är mycket lättare att häva sladdar när man är beredd på dem. Ute på vägen kan du ju få sladd oavsiktligt och det blir betydligt svårare då, även om det oftast är fullt möjligt ändå.

I en paniksituation är det inte så säkert att man fattar det bästa beslutet, så det är ju bra om man har någon form av agerande ”i ryggmärgen”, så att säga. Ska man då välja något som fungerar i flest situationer så är det ju att frikoppla och försöka styra sig till nytt grepp. Att försöka gasa eller bromsa så att hjulen får den optimala rotationshastigheten för förnyat grepp är nog inget man bör försöka sig på när en paniksituation uppkommit och man knappt vet vad man heter.

När man kör på bana är det ju också en lite annan sak. Vet man att man inte får möte så kan man ju göra både det ena och det andra, som på en allmän väg är direkt dumt.

Nu tog ju jag körkort innan ABS var uppfunnet och det är möjligt att det i dagens bilar är bättre att frikoppla, bromsa och styra samtidigt, men det har jag inte experimenterat med själv så det har jag ingen direkt erfarenhet av, tyvärr. Jag har ändå fått intrycket att om det är tillräckligt halt (blöt blankis) så låser sig hjulen även om man har ABS, i alla fall i lägre hastigheter. Är det riktigt halt kan man ju enkelt få hjulen att tappa greppet utan att bromsa också.

Gasoline
2011-03-17 18:52
#13

#12 Oj, det va ett långt upplägg =)

Det jag menade va att det är till ens fördel att leka med bilen där man inte är en fara för trafiken, även om om man är beredd på sladden så får man ändå erfaranhet och lär sig hur bilen fungerar och reagerar på olika saker.

Eftersom en paniksituationb går snabbt så handlar allt igentligen om reflexer. Allt brukar gå så snabbt att man inte hinner att tänka.

Har inte heller så stor erfaranhet av ABS igentligen, men har oxå varit med om att man kanar en massa pga låsta hjul trotts att den varit inkopplad. Och nu när du säger det så är det nog vid lä'gre hastigheter.

Annons:
guraknugen
2011-03-17 21:38
#14

#13: Det var jag som slarvade där lite. Jag hade tänkt att påpeka att jag är helt med på att det alltid är bra att öva, det är ju ganska självklart egentligen, men när man sitter där och skriver, och vill skriva allt på en gång, så är det lätt hänt att vissa saker inte kommer med. Det blev ju rätt långt ändå, i och för sig…

Det där med reflexer tror jag att man i viss mån kan öva in, och då är det ju bra om man kan öva en ”allround-reflex” som funkar i de flesta situationer. Då är ju sannolikheten störst att det går bra om något händer i verkligheten. Är det panik så är det, och då är det nog bra att vara ödmjuk inför situationen. Exempelvis kan du säkert, med lite övning, på en parkeringsplats få kortare bromssträcka utan ABS än med, men det är inte så troligt att du (eller jag) lyckas med det i en paniksituation.

Men som sagt, det där medfyrhjulsdrift var ju intressant. Skulle vara kul att testa vad som funkar bäst med en sådan på någon säker plats, men jag har inte tillgång till någon fyrhjulsdriven bil och har heller inga planer på att skaffa en sådan.

Men som sagt, jag håller helt med om att övning på säker plats är en utmärkt sysselsättning, särskilt nu när det är halt, eller nyss när det var halt, för det börjar ju försvinna nu… i alla fall i södra sverige.

Gasoline
2011-03-22 19:56
#15

#14 Hihi, känner igen det där. Bloggar en del och har en massa ideer, men när man väl ska blogga så glömmer man hälften. Eller som här på forum, finns så mycket man vill skriva och få fram, men man glömmer oftast hälften ;)

Upp till toppen
Annons: