Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 6428 ggr
Mitralis
2011-01-22 21:02

Vilken försäkring?

Har en Volvo S40, turbo, årsmodel 98, snart 25 000 mil.

Tycker att det känns dyrt med en helförsäkring men eftersom det är det jag är van så har det rullat på så.

När kan man låta bli att kosta på sig en helfösäkring och nöja sig med en trafikförsäkring?



Annons:
Gasoline
2011-01-25 11:06
#1

Man kan ju köra en halvförsäkring, har för mig att det ska täcka stenskott på rutan, bärgning och lite sådant, och på äldre volvo så är det inte mycket dyrare än en trafikförsäkring. Ger 200 kr någonting varje månad på halvförsäkring.

Mitralis
2011-01-25 15:32
#2

#1 Just det ja, det finns ju halvförsäkring också. Bra tips Glad



Gasoline
2011-01-25 16:23
#3

#2 Ja, det blir ju att kosta lite mindre men täcker fortfarande en del ;)

guraknugen
2011-02-05 00:22
#4

Och glöm inte att jämföra olika bolag. Skiljer hur mycket som helst i premie (och villkor i många fall).

I mitt eget fall var den dyraste av de jag kollade upp bra mycket mer än dubbelt så dyr som den jag till sist valde, och det beror på en himla massa saker vilka som är billigast också, bland annat på vilken bil du har. Den som är billigast för mig kan mycket väl vara dyrast för dig eftersom vi har olika bilar och bor på olika ställen och så vidare.

Angelclaw
2011-02-06 04:45
#5

Som guraknugen säger är det viktigt att jämföra olika bolag eftersom det skiljer mycket mellan de olika.

Lycka till med valet :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

guraknugen
2011-02-06 13:06
#6

Brukar jämföra på Compricer, men det kanske finns andra ställen också. Jämförelsen brukar inte bli heltäckande men man får i alla fall ett hum om hur det ligger till.

Annons:
Lainen
2011-02-07 17:12
#7

Folksam är då jättebra fick jag reda på idag…

Körde in i en ren i lördags och vi behövde inte betala någon självrisk fast jag körde (Bilen står på min far och har egentligen inte tillägget för förare under 24 år, jag är 19 år.)  på grund av att han har mååånga skadefria år hos dom.

Så att inte byta bolag kan vara bra det med.Glad

Sen lite offtopick är dubbdäck också en bra försäkring, hade jag haft såna istället för dubbfria (blä) hade det nog gått bättre.

Gasoline
2011-02-07 17:50
#8

#7 Jaha, där ser man. Det va ju bra =)

Finns väl både för och nackdelar med både dubbfritt och med dubb. Men just i de samanhanget så är det en fördel ;)

guraknugen
2011-02-07 18:10
#9

Personligen upplever jag att min jobbil, som har ganska nya dubbfria däck, har betydligt bättre grepp än min privata bil som har dubb på lite äldre däck. På blankis har jag bättre grepp med dubbarna, men det skiljer inte så mycket, och hur ofta är det blankis? Det beror förstås på var man kör.

Verkar vara viktigare att däcken är relativt nya, det vill säga att gummit inte börjat hårdna. Men det viktigaste av allt är som vanligt, att anpassa körningen till de rådande omständigheterna. Förr körde jag med sommardäck året runt, innan de ändrade lagen, och det gick bra det med. Bara man inser att det där vita på marken är lika halt i år som det var förra året så brukar det gå bra.

Sedan kan det vara bra att minnas fysiklektionerna i skolan också (framför allt när det handlade om friktion), och inte spinna som en idiot och sedan undra varför man inte kommer någonstans… Det har hänt ganska många gånger att man sett folk som ”kört fast” med dubbade vinterdäck och så kommer man där med sommardäck utan några som helst problem, stannar mitt i uppförsbacken och för att sedan bara starta igen och dra vidare… Rätt kul… Och jag hade bakhjulsdrift på den tiden också.

Men numera kan man ju som sagt inte ha så kul, eftersom det inte längre är lagligt att köra på sommardäck året runt, samt att det numera nästan bara är BMW och Merceders som fortfarande verkar tro på bakhjulsdrift.

Gasoline
2011-02-07 21:25
#10

#9 Man får ju inte glömma att däck är en färskvara, precis som de flesta andra gummin ;)

Men självklart ska man alltid tänka på att anpassakörningen efterbil, väglag och egen förmåga för att ta sig fram på ett säkert sätt.

guraknugen
2011-02-07 22:04
#11

Ja, men ändå gör folk inte det… Jo, en del förstås, men det är samma visa varje år vid första snöfallet: ”Vad är det där för konstigt vitt som är på marken? Det var inte där igår… men det är nog ingen fara, det går nog att köra på för fullt som vanligt… Nähä, hoppsan, nu åkte jag visst i diket…”

Gasoline
2011-02-07 23:23
#12

#11 Haha, jo… Jag tycker oxå att det blir onödigt kaos så fort snön kommer. Tror inte folk riktigt fattat att vi bor i ett land med återkommande vinterklimat ;)

Lainen
2011-02-08 10:57
#13

Jo dom är 2 år gamla nu tror jag så dags att byta kanske.. Fast så har dom kanske 5 år gamla dubbdäcken jag har på bmwn bättre grep. Så föredrar nog ändå dubb, bor ju ganska långt upp.

Körde inte speciellt fort heller när det hände, runt 70 på 100 väg… Fast det var tydligen för fort.

…samt att det numera nästan bara är BMW och Merceders som fortfarande verkar tro på bakhjulsdrift.

Föredrar bakhjulsdrift när det är halt, får hellre ut bakändan än att framhjulen inte går att styra med… Sen har jag lamelldiff på min och det är underbart när man ska upp för backar. Flört

Men nu var det försäkringar det gällde. Skrattande

Annons:
Gasoline
2011-02-08 11:02
#14

#13 Ja, angående det där med bakhjulsdrift så tycker jag att en okontrollerad sladd på en sådan bil är lättare att hantera, men det kanske är en vana.

Försäkringar, precis..

guraknugen
2011-02-08 12:15
#15

Jo, jag föredrar också bakhjulsdrift, men generellt sett tror jag framhjulsdrift är säkrare, och de flesta som kör på våra vägar vet ju inte hur man häver en sladd vare sig med bak- eller framhjulsdrift, så det bästa är nog att undvika att få sladd alls, och där tror jag framhjulsdrift är att föredra. Tråkigt, men allt är inte roligt här i livet…

Och man kan få ut bakvagnen även med framhjulsdrift, exempelvis genom att vänsterbromsa (bromsa med vänster fot samtidigt som man gasar) eller genom att dra i handbromsen (vanskligt – kan bli lite panik om man råkar tappa spärren plus att man tar en hand i anspråk som annars borde varit på ratten), om handbromsen bromsar bakhjulen, vilket inte alltid är fallet.

Lainen
2011-02-08 12:28
#16

Jo man får oftare sladd med en bakhjulsdriven bil jämfört med en framhjulsdrift så fast ena kanske är lättare att häva är nog framhjulsdrift säkrare i längden.

Bara fått sladd en gång med framhjulsdrift och då var den där högerfoten på fel pedal lite för länge, fast höll mig på vägen ändå.

Förlåt Mitralis för att vi gick lite utan för ämnet men nu försäkringar… Flört

Upp till toppen
Annons: