#1: Problemen? Jag såg då inget problem i detta över huvud taget. Jag tyckte bara att det var lite komiskt, precis som jag skrev. Kom ju till jobbet vid ungefär samma tid som jag hade tänkt mig, tyvärr då med bil, men då planerar man bara om lite så att man passar på att storhandla på vägen hem eller något, så har man i alla fall använt bilen till något mer än att bara åka till och från jobbet. Hade kanske annars tänkte storhandla en annan dag, men då flyttar man bara på den aktiviteten lite, som sagt. Eller så drar man iväg och gör något annat som kräver bil, som man annars tänkt göra en annan dag, och då är det ju viktigt att man gör det istället för den dag man hade tänkt och inte båda dagarna…
1 – Har inget el-uttag på min parkeringsplats. Vill gärna ha en Ebersprächer eller ett Webasto-aggregat, men det är lite över min budget. Batteriet är ganska dåligt, men det räcker för att dra igång bilden när det är -24 ? ute (har inte haft tillfälle att prova vid lägre temperatur), så det har inte varit något problem. Än…
2 – Har bara ett cykelförråd i en egen byggnad. I trapphuset får vi inteha något, då blir de tokiga hos brandkåren eller räddningstjänsten eller vilka det nu är. Har en cykel på balkongen, men den använder jag bara när det är fint väder. Det är min favorit-racer och den har varken skärmar eller andra saker som kan vara bra att ha när det är blött eller mycket snö.
Att ha min ”jobbcykel” inne är otänkbart av flera skäl: Bor med min fru i en etta på 44,5 m², cykeln är i stor sett omöjlig att ta in helt torr och snöfri samt att det är en tandemcykel (vilket är helt underbart i alla andra sammanhang, framför allt på sommaren, om man gjort den i ordning efter vintern; för mig är det ofattbart att inte alla par cyklar tandem – fördelarna är enorma).
Lägger man kedjan på de drev man vill ha måste man också se till att ”låsa” vajern, annars ramlar ju kedjan tillbaka dit vajern bestämmer så fort man börjar trampa. Är vajrarna av blir det ju minsta drevet både fram och bak, vilket är en ”otillåten” växel som sliter väldigt mycket på kedjan och dessutom för en del oljud då kedjan i detta läge ligger mycket snett. Det bästa är nog att laga det hela, helt enkelt…
3 – Vad var detta för förolämpning nu då? Det är klart att jag ställer klockan efter vad jag tänkt att göra. Tror man dock att cykeln är i (tillräckligt) bra skick ställer man ju klockan efter vad som behövs för att cykla. Idag exempelvis, visste jag ju att cykeln inte var något alternativ, följaktligen gick jag till jobbet idag. Var där redan 6:35, vilket är ungefär tio minuter tidigare än brukligt. Det tar cirka 45-50 minuter att gå på vintern och runt 40 minuter på sommaren.
När det gäller cykel så är mitt rekord 9:48 och som längst har det tagit nästan en timme (de hade inte plogat den gången, i alla fall inte överallt…). Fast 9:48 var med min racer och på sommaren förstås. Finns inte en chans att klara den tiden (för mig) på tandemcykeln om jag cyklar ensam, däremot borde det gå ganska enkelt om jag har en jämbördig cyklist (eler bättre förstås) med mig. Två mediokra cyklister på tandem (om det är en modern tandem med många växlar) kör lätt ifrån de flesta singelcyklister, i alla fall på kortare sträckor. Särskilt om det blåser motvind och inte lutar för mycket uppför, för då kommer ju en duktig singelcyklists styrka och uthållighet väl till pass.
God fortsättning från mig med!