Annons:
Etikettbruksbilen
Läst 4406 ggr
guraknugen
12/25/10, 11:24 PM

Vinterns svårigheter…

Försökte ta mig till jobbet förra veckan när det var som kallast, men det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Jag har ju bara knappt 5 km till jobbet så jag vill ju helst inte ta bilen, då det är för kort för att bilen ens ska hinna bli varm. Den lär väl dra en bra bit över litern på så korta sträckor, antar jag.

Så jag gick till cykelrummet. Att gå är ju i och för sig en bra idé, men då skulle jag helst ha startat cirka 20 minuter tidigare så det var cykel som gällde.

Det är ju ingen värme i cykelrummet, så jag upptäckte snart att jag inte kunde växla. Båda växelvajrarna hade fastnat i sina höljen, så jag började slita och dra i dem för att om möjligt få loss dem. Det slutade med att den ena vajern lossnade någonstans, orkade inte titta efter var; det var ganska mörkt också, men någonstans vid bakhjulet verkar något ha gått av eller bara släppt.

Visst kan man cykla till jobbet på bara en växel, men det förutsätter nästan att man har kedjan på största drevet fram och fjärde största bak, då brukar man kunna klara alla backar på den sträckan och man behöver inte trampa löjligt fort i nerförsbackarna. Problemet var att kedjan låg på minsta drevet fram och största bak, vilket innebär att man får trampa fort som sjutton för att nå normalt joggingtempo, så då hade det ju tagit nästan lika lång tid att cykla till jobbet som att gå…

Så jag var tvungen att ta bilen lik förbaskat. Dess bättre gick den givetvis igång utan problem; den har hittills aldrig svikit mig och det var ju inte rekordkallt heller, cirka -20 ?, men det kändes lite komiskt att jag tvingades ta bilen till jobbet eftersom jag inte fick cykeln att fungera ordentligt…

Annons:
Lainen
12/27/10, 4:06 PM
#1

Bra underhåll och planering löser problemen…

1: Ha bilen i motorvärmare om du har möjlighet till det, sen bra olja så sliter inte en kallstart så mycket+ att bra batteri är ju en fördel när det är kallt Flört

2: Se till att ta in cykeln i lägenheten/trapphuset/villa eller vad du nu bor i… Bara det är varmt där. Föresten brukar det gå att lägga kedjan på dom dreven man vill ha…

Sen borde det hjälpa att smörja in vajrana med någon olja som inte fryser.

3: Ställ klockan 20 minuter tidigare och gå till jobbet.

God fortsättning!

guraknugen
12/27/10, 6:04 PM
#2

#1: Problemen? Jag såg då inget problem i detta över huvud taget. Jag tyckte bara att det var lite komiskt, precis som jag skrev. Kom ju till jobbet vid ungefär samma tid som jag hade tänkt mig, tyvärr då med bil, men då planerar man bara om lite så att man passar på att storhandla på vägen hem eller något, så har man i alla fall använt bilen till något mer än att bara åka till och från jobbet. Hade kanske annars tänkte storhandla en annan dag, men då flyttar man bara på den aktiviteten lite, som sagt. Eller så drar man iväg och gör något annat som kräver bil, som man annars tänkt göra en annan dag, och då är det ju viktigt att man gör det istället för den dag man hade tänkt och inte båda dagarna…

1 – Har inget el-uttag på min parkeringsplats. Vill gärna ha en Ebersprächer eller ett Webasto-aggregat, men det är lite över min budget. Batteriet är ganska dåligt, men det räcker för att dra igång bilden när det är -24 ? ute (har inte haft tillfälle att prova vid lägre temperatur), så det har inte varit något problem. Än…

2 – Har bara ett cykelförråd i en egen byggnad. I trapphuset får vi inteha något, då blir de tokiga hos brandkåren eller räddningstjänsten eller vilka det nu är. Har en cykel på balkongen, men den använder jag bara när det är fint väder. Det är min favorit-racer och den har varken skärmar eller andra saker som kan vara bra att ha när det är blött eller mycket snö.

Att ha min ”jobbcykel” inne är otänkbart av flera skäl: Bor med min fru i en etta på 44,5 m², cykeln är i stor sett omöjlig att ta in helt torr och snöfri samt att det är en tandemcykel (vilket är helt underbart i alla andra sammanhang, framför allt på sommaren, om man gjort den i ordning efter vintern; för mig är det ofattbart att inte alla par cyklar tandem – fördelarna är enorma).

Lägger man kedjan på de drev man vill ha måste man också se till att ”låsa” vajern, annars ramlar ju kedjan tillbaka dit vajern bestämmer så fort man börjar trampa. Är vajrarna av blir det ju minsta drevet både fram och bak, vilket är en ”otillåten” växel som sliter väldigt mycket på kedjan och dessutom för en del oljud då kedjan i detta läge ligger mycket snett. Det bästa är nog att laga det hela, helt enkelt…

3 – Vad var detta för förolämpning nu då? Det är klart att jag ställer klockan efter vad jag tänkt att göra. Tror man dock att cykeln är i (tillräckligt) bra skick ställer man ju klockan efter vad som behövs för att cykla. Idag exempelvis, visste jag ju att cykeln inte var något alternativ, följaktligen gick jag till jobbet idag. Var där redan 6:35, vilket är ungefär tio minuter tidigare än brukligt.  Det tar cirka 45-50 minuter att gå på vintern och runt 40 minuter på sommaren.

När det gäller cykel så är mitt rekord 9:48 och som längst har det tagit nästan en timme (de hade inte plogat den gången, i alla fall inte överallt…). Fast 9:48 var med min racer och på sommaren förstås. Finns inte en chans att klara den tiden (för mig) på tandemcykeln om jag cyklar ensam, däremot borde det gå ganska enkelt om jag har en jämbördig cyklist (eler bättre förstås) med mig. Två mediokra cyklister på tandem (om det är en modern tandem med många växlar) kör lätt ifrån de flesta singelcyklister, i alla fall på kortare sträckor. Särskilt om det blåser motvind och inte lutar för mycket uppför, för då kommer ju en duktig singelcyklists styrka och uthållighet väl till pass.

God fortsättning från mig med!

Lainen
1/7/11, 9:03 PM
#3

Orkar inte kläcka ut mig något fyndigt svar så du får nöja dig med: Jag var inte helt seriös och ville mest provocera dig lite grann. Flört

Tufft med tandem cykel förresten och snabb verkar du vara också

guraknugen
1/8/11, 1:19 AM
#4

Ska väl erkänna att jag hade rätt så bra medvind när jag cyklade på 9:48, och jag cyklade åt det ”lätta hållet”. Cyklade Vättern runt 2001 på 12:04 (300 km); inte uselt, men inte heller så fantastiskt bra, men jag var nöjd då jag hade siktat på 14 timmar. Och jisses, det är snart tio år sedan… tiden går…

Upp till toppen
Annons: