Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 5411 ggr
cosmonita
2010-12-14 17:26

Böter

Fy fasiken vad usel jag känner mig. Blev ertappad med olagligheter idag. Körde 44 km/tim på en väg där jag skulle köra 30.

Helt rätt åt mig att bli 2400:- fattigare i en redan fattig kassa. Så går det när man inte sköter sig, sen spelar det ju ingen roll att det inte var meningen och man råkade vara ouppmärksam fast man annars brukar vara laglydig och kört prickfritt i 19 år.

Jag är så arg på mig själv!

Tänk på hastigheten trafikanter!

Annons:
Gasoline
2010-12-16 16:28
#1

Hihi, ja, så det kan gå ;)

Man lär sig alltid något på det, och dessutom bidrar du med nödvändiga pengar till staten. Så helt dåligt va det ju inte, man måste försöka se att från den ljusa sidan ;)

cosmonita
2010-12-17 20:21
#2

#1 Jo man måste ju det men det är jäkligt svårt Glad

Nu har jag dock haft tid att smälta det hela och börjar så smått att acceptera…

Gasoline
2010-12-17 20:24
#3

#2 Haha, det låter bra det =)

guraknugen
2010-12-21 16:03
#4

Råkade ut för ungefär samma sak, fast 48 km/h vid 30. Såg ingen 30-skylt och det visade sig senare att det inte fanns någon mellan det parkeringshus jag startade färden och där polisen stod. Man skulle tydligen komma ihåg att det var 30 fram till parkeringshuset. Lärde mig ju en gång i tiden, att om man kör i en tätort och det inte finns någon skylt, så är det 50 som gäller, men det gäller nog inte längre; de har ju infört nya hastigheter såsom 40, 60 och så vidare, dessutom.

2800 kr kostade kalaset för mig och detta var i somras. Tänkte överklaga ett tag, eller åtminstone be de ansvariga för kommunens skyltning att sätta upp en skylt på lämplig plats, men det rann ut i sanden…

Det var i alla fall min första fortkörningsbot någonsin och jag tog körkort 1984. I övrigt har jag bara blivit stoppad vid rutinkontroller annars (fått blåsa några gånger, men jag dricker ju inte, så det har ju gått bra) samt att jag klantade till det en gång med fordonsskatten – slarvade bort räkningen i samband med en flytt, tror det var 1988 och fick då dagsböter på totalt 400 kr (var fattig student på den tiden) när jag var ute och ägnade mig åt något som alltså visade sig vara ”olovlig körning”…

Gasoline
2010-12-21 20:59
#5

#4 Som körkortsinnehavare är man skyldig till att regelbundet uppdatera sig om nya lagar.

Det enda som aldrig ändrar sig i en korsning eller när du svänger in på ny väg om inget annat står är hastigheten. Och ja, du ska komma ihåg vad du hade för tillåten hastighet när du körde in i parkeringshuset ;)

Tänk om man skulle behöva sätta upp en skylt med tillåten hastighet vid varje perkering och parkeringshus, det skulle bli en massa skyltar ;)

Men om man slår ut boten så är det en liten summa på alla år du har klarat dig ;)

guraknugen
2010-12-21 21:41
#6

Jo, fast infomrationen var bättre förr. Kommer ihåg när de ändrade reglerna för hur man ger tecken i rondell (eller cirkulationsplats osm det egentligen heter), då fick man information om det i brevlådan. Sedan dess har man ändrat en hel del, bland annat är det numera tillåtet att ha varningsblinkers på när man bogserar, men det fick jag reda på av en slump… Tidigare var det ju bara stillastående fordon som fick använda varningsblinkers.

Annons:
Gasoline
2010-12-21 21:44
#7

#6 Jo, du ska ju själv kolla upp det på deras hemsida eller skicka efter broschyrer, alternativt gå till körskola. Men ja, det skulle vara enklare om dom kunde skicka ut information om lagändringar

[kobbeuffe]
2010-12-22 14:56
#8

Oj fasen drygt 170kr för varje km överskriden :) tur att du inte körde i 100…

Surt när det händer, jag har fått ett antal under åren men började tänka efter när jag fick egna barn och familj att kanske högerfoten fått gjort sitt och hjärnan får börja jobba i stället. Det finns ju faktiskt en anledningtill begränsningarna..

Fridaybrew
2010-12-22 16:26
#9

Saknar faktiskt den amerikanska vägskyltningen och vägnätet och deras underbara parkeringsfickor =)

/Fridaybrew

HW1962
2011-01-16 00:05
#10

Det är fruktansvärt lätt att råka köra lite för fort. Det finns ju faktiskt annat – och viktigare - att hålla koncentrationen på än alla hastighetsbegränsningsskyltar – som tenderar att bli fler och fler. Viktigast att hålla koll på är ju övrig trafik. Och den mest trafiksäkra hastigheten är ju att följa med strömmen, även om den vid vissa tillfällen går några kilometer fortare än tillåtet.

Är det begränsat till max 30 finns naturligtvis stark orsak till det: Skola, dagis etc. så den hastigheten bör hållas benhårt. Men vid 70, 90, o.s.v. anser jag att överträdelse är långt ifrån så allvarlig som storleken på bötesbeloppet anger. Egentligen är det rena stenåldern att inte ha flexibla gränser efter trafikmängd, väder och väglag. En 90-väg kan ju en tidig sommarmorgon vara lämplig för 110-120 km/h, medan samma väg en vinterdag i rusningstrafik kanske inte är lämplig för mer än 60-70 km/h.

Orsaken till att flexibla hastighetsbegränsningar inte finns är naturligtvis en fråga om ekonomi. Kostnaden som det innebär att sätta upp ett flexibelt hastighetssystem blir så hög att det inte låter sig göras annat än i storstäder.

guraknugen
2011-01-16 13:40
#11

Tenderar hastighetsbegränsningsskyltarna att bli fler och fler? Det har då inte jag märkt i alla fall. Låter väldigt påhittat. De enda nya skyltar jag har sett har funnits på nya vägar, så på det sättet har de ju blivit fler. Fler vägar – fler skyltar och så vidare, men jag har inte sett någon särskild väg där skyltarna blivit fler. Nya hastigheter har vi ju fått (40, 60, 80 ,100 ,120 km/h), men då har ju bara skyltar bytts ut, inte lagts till, vad jag sett. Men jag har ju inte varit överallt, i och för sig.

Tycker inte det tar upp någon extra koncentration att hålla hastigheten så länge hastighetsbegränsningen är på 40 km/h eller högre. Därunder funkar inte min farthållare och inte heller många andra farthållare som jag testat (på den tiden när jag inte hade egen bil utan hyrde varje gång jag behövde en). Annars är det ju bara att ställa farthållaren och så behöver man inte koncentrera sig på det mer förrän nästa skylt dyker upp. Men som sagt, 30 är ju klart svårast i och med att många farthållare inte fungerar då.

HW1962
2011-02-03 23:48
#12

Farthållare är en bra finess. Som dock inte min bil är utrustad med…

Ok, jag uttryckte mig aningens oklart vad gäller hastighetsbegränsningsskyltar… Menar naturligtvis inte fler skyltar, utan fler olika skyltar.

Fortkörningsböter har jag klarat mig från hittills, men jag ska villigt erkänna att jag inte alltid följer gränserna så benhårt. I synnerhet inte vid långkörning.. De enda böter jag "lyckats" få är parkeringsböter. 3 st på 30 år.

Gasoline
2011-02-04 00:00
#13

Jag tycker att man blir ganska okonsentrerad när man använder farthållaren, det blir lätt att man sätter sig i andra tankar eller liknande =/ Därav använder jag nästan aldrig farhållaren när jag åker en bil med den funktionen, men förstår mycket väl vad den är bra för ;)

Annons:
guraknugen
2011-02-04 23:58
#14

Vet inte varför det skulle vara ett problem att det finns många olika skyltar. O? det står 63 på en hastighetsbegränsningsskylt så är det ju bara att se till att man inte överskrider 63 km/h. Hur svårt kan det vara?

När det gäller farthållare igen då, så är det väl lite vad man gör det till. Om du exempelvis kör på ett ställe där du vet att oväntade saker kan hända, exempelvis att ett rådjur kan hoppa fram när som helst vid den tid du kör, så gör ju farthållaren att du har möjlighet att ha bromsberedskap där utan att du behöver koncentrera dig på hastigheten samtidigt. Gör så själv ibland när farthållaren är i, att jag håller fötterna strax ovanför broms- och kopplingspedalen för att snabbt kunna stanna om något händer.

Men farthållaren är ju på det sättet som de flesta andra verktyg, att resultatet beror på hur du använder den. En hammare är bra att ha när man ska spika med mera, men om frestelsen blir för stor att slå den i huvudet på något kan det gå riktigt illa för alla inblandade…

Så lite självdisciplin kanske krävs om man kör med farthållare, så att man inte somnar vid ratten…

Jag som är ganska lång (i alla fall inte kort) sitter ju ganska dåligt i nästan alla bilar, även i de som anses bekväma. Redan efter kanske 100 km börjar det kännas jobbigt, som regel. Det är då en befrielse att slippa hålla högerfoten på gaspedalen hela tiden, men visst är det lätt att falla in i lathetens paradis…

Gasoline
2011-02-05 11:02
#15

#14Man ska väl alltid ha foten beredd för att bromsa? Det fick jag iaf lära mig på körskolan när jag tog körkort, spec när man använder hastighetshållaren ;)

guraknugen
2011-02-05 14:53
#16

#15: Jo, men om du inte har farthållare kan du ju inte ha båda fötterna beredda eftersom en fot går åt till att trycka ner gaspedalen, eller har du tre fötter?

Och även om man har farthållare så orkar man inte sitta beredd med båda fötterna så värst länge, därav att jag pratade om speciella situationer där man har anledning att vara extra beredd.

Gasoline
2011-02-05 20:14
#17

#16 Då ställer jag en motfråga: Bromsar och gasar du samtidigt? Du ska alltid bromsa samt gas med högerfoten och koppla (om koppling finns) med vänsterfoten, på alla bilar. ;)

Men ja, blir nog jobbigt att sitta beredd, men om rätt ska vara rätt så är det så man ska göra.

guraknugen
2011-02-06 02:44
#18

#17: Om du tänker till lite så inser du att det blir högerfoten som hamnar strax ovanför bromspedalen så som jag beskrev det. Över gaspedalen hamnar ju ingen fot eftersom farthållaren sköter den biten.

Det var då jävelen vad det ska vara svårt att göra sig förstådd här, så jag försöker från början igen:

  • Jag är ute och kör som vanligt. Farthållaren är på och hastigheten är samma som står på skylten, låt oss säga 70 km/h.
  • Efter ett tag passerar jag ett ställe där jag vet att saker kan hända, vad spelar ingen roll, men något som gör att man plötsligt kan tvingas bromsa snabbt.
  • För att göra mig beredd på att det värsta kan hända placerar jag därför mina fötter ovanför broms- respektive kopplingspedalen. Inte på pedalerna, utan strax ovanför som sagt.
  • Ett flygplan (en vanlig Sessna, inget märkvärdigt) störtar plötsligt mitt framför näsan på mig (eller så händer något annat oförutsett, men poängen är att jag nu måste bromsa fort som fan).
  • Eftersom jag varit förutseende nu, så är det bara att stampa båda fötterna i mattan, bilen bromsar (förmodligen går ABS-systemet in också eftersom jag bromsar så hårt…) och bilen stannar snabbt.
  • När man trycker ner broms- eller kopplingspedalen på en bil där farthållaren är på, så avaktiveras farthållaren automatiskt. Det blir alltså inget gasande och bromsande samtidigt.

Något som var oklart? Det handlar alltså inte om att sitta med fötterna ovanför broms- och kopplingspedalen i 450 km i sträck, utan bara om att det är möjligt att göra sig extra beredd vid behov om man använder farthållare.

Hade man nu inte haft farthållare hade man varit tvungen att flytta högerfoten från gasen till bromsen när faran uppstod, vilket tar längre tid än att bara stampa ner den rakt ovanifrån.

Nu vet jag inte hur jag ska kunna förklara detta tydligare, så var snäll och förstå vad jag menar nu…

Tungan ute

Gasoline
2011-02-06 12:25
#19

#18 "Jo, men om du inte har farthållare kan du ju inte ha båda fötterna beredda eftersom en fot går åt till att trycka ner gaspedalen, eller har du tre fötter?" Jag förstod, ställde bara en motfråga då det med 3 fötter lät lite skumt..

Påpekade därför fötternas placering och funktion därefter ;)

guraknugen
2011-02-06 13:04
#20

Okej, då kanske det inte var så konstigt trots allt…

Tungan ute

Annons:
Upp till toppen
Annons: