Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 3422 ggr
thilda-
9/1/10, 7:32 PM

*behöver lite hjälp*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hallå!
vet inte om jag är på rätt forum men Skäms men det jag undrar om det finns någon här inne som skulle kunna hjälpa mig med en sak…

Jag har en travrockard hemma som jag tänker lacka om.. och istället för att sitta och gnu som en galning med sandpapper för att få bort lacken finns det något medel som man kan spraya på eller stryka ut som tar bort färgen?? och jag vill få så bra resultat som möjlig utan en massa repor och skit ifrån jävuls sandpappret som tar fingrarna av en

Annons:
thomass
9/13/10, 10:12 AM
#1

Nej,du får anstränga dig lite - måla sedan.:-)

Jalking
9/13/10, 9:44 PM
#2

Måste färgen bort då? Det borde väl räcka med att matta ner den gamla färgen med lite fint slippapper för att få den nya att fästa. Ev. spackla och slipa ojämnheter.

MattiasNowak
9/26/10, 2:22 PM
#3

#0 Precis som #2 säger så är det enklaste att "matta" ner den gamla lacken med fint slippapper och sen lägga på ny färg ovanpå.

Det finns medel som man tar bort färg med men dessa är så starka så jag tror inte ens dom är godkända i sverige. Om det finns nåt som är godkänt i sverige så är det förmodligen inte så jättebra.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Fridaybrew
10/16/10, 7:38 PM
#4

Sandblästra bör väl funka.

/Fridaybrew

thilda-
10/18/10, 12:57 AM
#5

men blir det inte repor om man tar sandpapper då? :(

Lainen
10/18/10, 3:16 AM
#6

#5 Kör med med fint sandpapper, börja med ett lite grövre typ 800 och sen tar du en sista gång med ett ännu finare. 1200 eller nåt sånt borde funka då :)

Räcker att du mattar upp lacken så att färgen fäster…

Vilken färg tänker du lägga på?

Annons:
thilda-
10/18/10, 3:43 PM
#7

jag hade tänkt att lacka den antingen i rött eller svart

Gasoline
12/1/10, 2:53 PM
#8

Matta, som de säger. Självklart blir det smårepor, men inget som synd när du målat över det. Annars så kan du alltid skaffa dig en slipmaskin, men de kostar ju en del, men spar dig onödig tid och energi ;)

[kobbeuffe]
12/22/10, 2:59 PM
#9

Säger som #4 sandblästra den, det kostar inte så mycket och du får säkert bort all gammal färg. Då ser du också om det finns ev skador/rost som måste fixas och får ett bättre slutresultat som höjer värdet på din vagn.

Knirken1
1/6/11, 12:55 PM
#10

Inom segelflygklubben här används något som vi benämner "bums", då årsöversyn och vinterarbetena görs på de äldre (bättre! tycker jag) planen.

Tror de flesta klubbar med lite äldre "duk"-klädda (bogser)-"kärror/plan" & segelplan har sådant kvar, eller om de känner till någon köpväg att få tag i det.

(Går kanske att googla på!?. BUMS står det då på burkarna. Kan vara sparat (guld värt!?) förråd i klubben. 

Det kanske är något klubben under historien köpt upp rätt mycket av, för på segelflygklubben finns det flera burkar med sådant. Det är mycket bra för färgborttagning, och penslas bara helt enkelt på flygplanen och efter en stund kan man skrapa bort färgen med trä spattlar. Färgen har då skrynklat ihop sig i knorviga högar, som som sagt var lätt kan tas dän. Träfaner, flygplansduken/väven händer det inget alls med!!

Annars borde väl mognare/mera garvad/erfaren personal på någon färgaffär kunna tipsa om någon bra motsvarighet till medlet BUMS.

I ditt fall med ett rel hårt underlag är väl annars ett snällare sand/slip-papper inte helt fel i brist på, men jobbigare än, BUMS antagligen.

En "lite-lite" uppruggad yta erhålls ju säkert som nya färgen får bra fäste till.

F.ö. ((( Byter man någon del på en "mojäng" som är av tex trä så slipar man ju först rena träytan tills man är nöjd. Sedan "på" med färg. Träfibrena reser sig under torkningen, så att då när första lagret färg torkat så slipar man ner de fibrer som "rest sig" med slippapper igen. När det är gjort så målar man igen. Ev är träet av sådan natur att det reser sig lite även efter denna på strykning av färg. ("Besvärligast" är nog balsaträ i detta avseende.)

Slipa igen (efter ny färgtork-tid ånyo förståss) med snällt/fin slippapper och, måla så en tredje gång. Det brukar för det mesta räcka med en omslip+målning, men är man riktigt noga/petig så går det ev åt en tredje "slip/målnings-vända". )))                  /Kn1

Lainen
1/6/11, 5:25 PM
#11

Bromsolja funkar också bra på att ta bort färg med.

guraknugen
1/7/11, 1:15 PM
#12

#10: Är inte Bums förbjudet sedan många år tillbaka…?

Lainen
1/7/11, 8:52 PM
#13

Skulle inte förvåna mig, verkar som att alla starka medel är förbjudna idag.

Annons:
Upp till toppen
Annons: