#9: VW Polo/Golf? Ett mellanting menar du? För visst är det en sju-helsikes skillnad på en Polo och en Golf, säger jag som haft en Polo och har en bror som haft en Golf…
#8: Innan jag köpte bil har så hyrde jag bil i några år (de gånger jag verkligen var tvungen att ha en bil, kanske 10-20 gånger per år eller så) och då hyrde jag ganska ofta en Toyota Yaris. Ganska trevlig liten bil tycker jag. Hyrde också den mindre Toyota Aygo men den uppfattade jag mer som en pajas-bil. Inget vidare och trist på alla sätt.
Däremot gillade jag Toyota IQ. Den gjorde mig glad, i alla fall i början innan jag vant mig vid att dörrens handtag sitter så långt bak (stor dörr på liten bil…) att jag nästan alltid sprang förbi det när jag kom där runt hörnet för att kliva in i bilen… Skrattade högt för mig själv varje gång där i början.
En småbil jag definitivt aldrig skulle köpa är Ford KA. Vet inte hur den senaste årsmodellen är nu, förhoppningsvis bättre, men den gamla var en plåga. Dessutom är det den fulaste bil, i alla fall bakifrån, som jag någonsin sett. Fast Toyota Corolla, kring 1999 eller så, var också grymt fula, särskilt framifrån…
En bil som jag tycker är grymt snygg framifrån är Mitsubishi Galant kring 1998 eller så. Fast det är ju ingen småbil… men jag hade en Mitubishi Colt en gång i tiden som tyvärr rostade sönder, men det var en trevlig bil i övrigt, och jag tror inte dagens Colt rostar lika ohämmat. Fast den har i och för sig inget annat heller gemensamt med den jag hade… Colt brukar klara sig rätt bra på besiktningen också, liksom de flesta Toyotamodellerna.
Sedan undrar jag varför folk har så förbannat svårt att uttala Mitsubishi. Man hör alla möjliga konstiga uttal: Michibichi och allt vad folk får för sig. Hur svårt kan det vara? MI - TSU - BI - SHI. Möjligen skulle vi svenskar stava TSU som TSO, i och för sig, då vi i Skandinavien är ganska ensamma i världen om vårt uttal av bokstaven u. Namnet betyder förresten ”Tre diamanter” och det är ju precis vad deras logga föreställer också.
Åter till ämnet… fast jag hade nog redan skrivit det mesta av vad jag hade tänkt. Jag hade tagit mig en titt på några Yaris i alla fall. Modellen kom 1999, i alla fall till Sverige, så äldre än så hittar du inte. Vill du ha mer utrymme finns en som heter Yaris Verso som är lite högre och kantigare. Har aldrig provkört en Verso, men den vanliga Yarisen drar kring 5 liter/100 km, vilket ju kan vara trevligt för plånboken. Tyvärr verkar det inte finnas någon dieselversion, vilket jag tycker hade varit intressant annars.
En del kanske inte gillar att hastighetsmätaren på Yaris är digital (utom möjligen på de senaste årsmodellerna), men själv är jag van vid cykeldatorer och jag föredrar digital visning, men det är ju en smaksak som sagt. Kör själv med visarinstrument för närvarande då jag anser att det finns viktigare saker än det att ta hänsyn till när man köper bil.