Annons:
Etikettgarageprojekt-byggen
Läst 4940 ggr
guraknugen
2010-06-06 11:24

”Udda” biltillbehör

För ett antal år sedan – eller ska jag säga decennier? – hittade jag någonstans ett tillbehör för den som ville ha el-fönsterhissar i bilen, det var ju inte så vanligt på den tiden. Det var en liten låda med en elmotor och någon form av utväxling som man monterade på fönsterhissens axel istället för själva veven.

Själv har jag ju el-fönsterhissar runt om, men jag funderar på om man kan hitta något liknande för att fälla ryggstödet på framsätena.

Jag har ju den där irriterande varianten där man måste vrida på en liten ratt för att ändra ryggstödets lutning, vilket tar evigheter om man stannat till på en rastplats och vill ta sig en snabb tupplur. Många andra bilar har ju en spak för detta så att man kan få ner ryggstödet på mindre än en sekund.

Allt har ju sina för- och nackdelar och nackdelen med spakvarianten är ju att man är hänvisad till de hack som finns, så om man vill ha ryggstödet i en lutning som motsvarar ett mellanting mellan två hack är det ju kört.

Kommer ihåg att min far hade en Fiat 128 på 1970-talet och den hade både ock…! Dels spaken, men i änden på spaken fanns en ratt för finjustering! Sådant ser man inte idag… Eller det kanske man gör, men jag har inte sett något sådant sedan dess i alla fall. Dessutom hade bilen en primitiv variant av farthållare: Man kunde låsa gaspedalens position med ett handreglage, så man fick konstant gaspådrag snarare än konstant hastighet. Kul finess, men helt utanför ämnet här…

I alla fall undrar jag om någon känner till något biltillbehörsställe eller liknande där man kan få tag på någon liten anordning för att justera ryggstödslutningen elektriskt. Det är ju inte lika snabbt som en spak, men inte lika jobbigt som att vrida den där ratten manuellt, då den ofta sitter lite dumt till, så att säga.

I nödfall skulle det kanske gå att fixa det med en anordning som egentligen är avsedd för fönsterhissar, då jag tror mig vara lite händig i alla fall. Frågan är dock om kraften räcker till, men man får väl ge fan i att luta sig mot ryggstödet när man fäller upp det…

Annons:
Davey
2010-06-07 20:28
#1

Jag vet inte om några affärer säljer en sådan anordning men om dom inte gör det så skulle det ju säkert gå att fixa en egen liten anordning om man är lite kunnig… Jag vet inte om kraften i elhissen skulle räcka till att ändra stolens lutning, elmotorn kanske inte pallar trycket och säger upp sig. Igentligen är det ju bara till att göra en provisorisk anordning bara för att se om det funkar, om det inte funkar och motorn dör så får man väl försöka hitta en starkare motor som pallar eller komma på någon annan lösning. Men det sättet kräver ju både tid och pengar till projektet (även om man kan komma ganska billigt undan på skroten) Men tid och pengar har vi ju inte allaTungan ute

guraknugen
2010-06-08 14:29
#2

Om motorn man hittat inte räcker så kan det kanske räcka att ändra utväxling också, men då går det ju lite långsammare.

Men jag är nog inne på din linje där, att man kanske lär bygga ihop något själv och testa med. En elmotor som går på 12 V DC och någon lämplig utväxling på det samt en omkopplare som får motorn att gå åt ena eller andra hållet. Misstänker att strömmen kan bli lite hög, så det kanske är bäst att blanda in ett relä eller två också, så att strömbrytaren enbart styr reläer.

Davey
2010-06-08 17:41
#3

Jag tycker det låter bra. Det är ju faktiskt roligt att bygga själv också. Du verkar ju kunna en hel del så det kommer nog inte vara några större problem…

Mooose
2010-06-09 13:32
#4

Hej

Om du vill ha något som håller… kontakta en firma som handikappanpassar bilar… dom kan säkert hjälpa dig om du inte känner för att skruva själv…

/A

guraknugen
2010-06-09 23:55
#5

Tänkte faktiskt testa att bygga lite. Kul att experimentera lite. Hittade på bildelsbasen.se några fönsterhissmotorer till Volvo 850 för ca 300 kr (lokalt – billigare på andra ställen i landet, men jag vill känna på grejerna innan jag köper).

Det roliga var att jag såg en likadan (enligt bild) på blocket men till en Audi. Den såg exakt likadan ut, som sagt, men säljaren ville ha 4000 kr för den… och sa sig sälja den på grund av felköp och hade köpt den för 6000 kr…

Så det känns spontant som att 300 kr är ett helt okej pris…

Sedan ska man få fast grejerna på något vettigt sätt också. Att koppla ihop det rent elektriskt borde vara det minsta problemet. Lite ska man ju kunna efter att ha jobbat med elektronik i 8 år…

Får jag det att funka köper jag en till fast spegelvänd och monterar på den andra stolen. Det framgår ju på bildelsbasen.se i vilken dörr fönsterhissmotorerna suttit.

guraknugen
2010-06-11 23:23
#6

Har nu inhandlat en fönsterhissmotor (med växel, allt i ett smidigt paket) till en Volvo 850, höger fram tror jag det var. 300 spänn. Får se om jag får ut något av det och i så fall när, kanske ska ta mig en titt på det hela i helgen om jag känner för det… Svåraste utmaningen blir nog hur jag ska fästa den på lämpligt sätt. Kanske hade varit enklare att köpa nya stolar istället med allt inbyggt… men det är kul att inte alltid gå den enkla vägen.

Annons:
Lainen
2010-06-27 18:50
#7

Du kan kanske göra så här?

guraknugen
2010-06-27 19:41
#8

He he he… hade ju gått bra om det hade varit elfönsterhissar jag ville ha (det har jag ju redan), men mer tveksamt om en elvisp får plats nere vid stolen; det är ju lite mer trångt där…

Kul klipp i alla fall.

Tungan ute

Lainen
2010-06-28 18:08
#9

Hehe mjo, men att göra en elvisp mindre borde inte vara så svårt. Fast har du redan köpt en motor så är det nog lättare med den. Glad

guraknugen
2010-06-28 19:06
#10

#9: Ja, helt klart… Nu är bara problemet att ”få ändan ur vagnen” så att motorn inte bara ligger där och samlar damm…

Davey
2010-07-09 12:40
#11

Har du lyckats att få det att fungera än?

guraknugen
2010-07-09 18:42
#12

Har hamnat lite i viloläge där, så att säga. Köpte motorn och sedan har den blivit liggande. Har haft för mycket annat att göra, tyvärr, men jag har fortfarande ambitionen. Kommer givetvis att skriva igen när jag testat, så håll ut…

Skrattande

Davey
2010-07-10 02:16
#13

Hoppas att du lyckas. Efter att jag hade skrivit svar på inlägget så kom jag på att man kan åka till skroten och hitta en elektrisk ryggstödslutare men som sagt så är det ju faktiskt roligare att bygga själv, det blir ju en större utmaning och sen så kan man ju alltid skryta om det sen =D "jag har byggt min egna elektriska ryggstödslutare till bilen" =)

Annons:
guraknugen
2010-07-11 19:02
#14

En kollega till mig nämnde också att man kan köpa färdiga stolar med allt i ganska billigt, alltså inte speciella stolar för en viss bilmodell utan istället stolar som man får försöka montera i sin bil bäst man kan, typ… Kanske också blir en del fixande, men nu har jag ju slagit in på en väg (elhissmotor-vägen…) och då får jag ju i alla fall utforska den först.

Upp till toppen
Annons: