Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 6733 ggr
Fridaybrew
2010-06-09 01:49

SUV köptips

Jag letar efter en SUV och just nu har jag på pappret riktat in mig på BMW x5 2003/2004. Har hittat några som gått mellan 8000-15000mil vilket jag tycker verkar bra för deras ålder.

Har provsuttit Volvo XC90 men baksätet kändes inte så rymligt som jag önskar så den har jag valt bort.

Önskebilen är typ Audi Q7 med panoramatak.

Just det tjejen håller på och tar körkort så jag funderar att köpa manuell så att det sitter i ryggmärgen med växlandet till senare bilar. Dock inget bestämt men mer en fundering.

Vad är det som man behöver kolla lite extra på på begagnade BMW x5?

Har ni förslag på andra SUV modeller som ligger under 160 000 ungefär?

Kravspecen är ungefär som följer dock kan något strykas på foten om så behövs:

 4wd, rymlig, taklucka, backkamera

Tacksam med råd och tips på vad som man ska se upp med och vad man ska titta efter smat alternativa bilmodeller.

/Fridaybrew

Annons:
Davey
2010-06-09 12:03
#1

Tyvärr så är jag inte mycket till hjälp Rynkar på näsan har ingen aning om några bra SUV modeller…

guraknugen
2010-06-12 21:59
#2

Har bara en liten fråga av rent intresse: Varför en SUV?

Fridaybrew
2010-06-12 22:33
#3

För att det är det jag vill ha. Hade köpt en Escalade om inte den inte drog så mkt bensin eller om jag hade bott i USA. Jag tycker om att köra SUV plus att jag har inte lust att köpa en audi tt eller annan sportigare bil för då blir jag inte så långvarig. Så en tråkig seg SUV är det som är bäst för min egen livslängd helt enkelt =)

Har inte lust att bli av med körkortet innan prövotiden är slut *s*.  O detta blir första bilen.

/Fridaybrew

guraknugen
2010-06-13 01:24
#4

Jaha… då är jag nog mållös, tror jag.

Fridaybrew
2010-06-13 01:25
#5

skönt =) hehe

/Fridaybrew

Lainen
2010-06-27 18:45
#6

En X5 som första bil? Vissa har det bra… Flört Det du kan kolla på är väl det vanliga… Rost, bucklor osv. Att den är fräsch och att säljaren har tagit hand om den ordentligt. Sen vet jag att äldre Bmws ofta kan vara dåliga i fram/bakvagnen, eftersom en x5 är rätt tungt antar jag att det kan vara en svag punkt på den också.

Men provkör och se om den känns stabil och inte vibrerar någonstans, lyssna också efter klonk och andra suspekta ljud. Flört

Fina bilar om du frågar mig.

Annons:
Fridaybrew
2010-06-27 23:13
#7

#6 Lainene tack för inputen =)

Visst är det angenämt problem att kunna köpa hyfsat schysst bil som första bil. Håller nu på och kollar den europeiska marknaden och jag tror det blir en liten resa till tyskland för att kolla upp ett par bilar. Jag ser det som en fördel att köpa en bil från mellantyskland då de inte saltar sina vägar i samma utsträckning som här i sverige. 

Tjejen klarar förhoppningsvis körkortet denna veckan då blir det lite provåkande på bilhandlarna för att se vad som egentligen känns rätt för oss båda. Beslutsvåndan just nu är total *skratt* finns egentligen så många fina bilar.

/Fridaybrew

Lainen
2010-06-28 18:06
#8

Varsågod och hoppas att frugan klarar styrkortet. Skrattande

Ja så kan man göra… Eller så åker man till övre norrland, här saltar man inte heller vägarna. Flört Inte lika långt men i Tyskland har du ju både billigt öl och autobahn hehe.

Bilarna är säkert billigare där också.

guraknugen
2010-06-28 19:02
#9

Man behöver inte åka längre än Gotland för att hitta osaltade vägar, i och för sig. Var där i vintras (har släktingar där, men åkte för en gångs skull dit utan att hälsa på dem…) och det var riktigt jobbigt på sina ställen, men det var helt klart ett pris jag glatt skulle betala för att slippa vägsaltet.

Pretorian
2010-07-17 07:43
#10

Jag skulle strunta i back-kamera då det tillbehöret är absurt mycket billigare att köpa och montera i efterhand.

Har haft problem med egna/vänner och bekantas SUV´s där kameran har levt sitt eget liv..

Inte vidare spännande när det tillbehöret kostar och man ständigt måste lämna in bilen för sk*ten tjuter och j*vlas i tid och otid.

Fridaybrew
2010-07-17 16:29
#11

Sant bra poäng =) tack

/Fridaybrew

guraknugen
2010-07-17 21:46
#12

Har aldrig haft en back-kamera på någon bil (köper alltid lite äldre bilar), men jag kan ju tänka mig att det kan bli lite problem om det kommer smuts någonstans. Om det nu verkligen är en kamera, vill säga. Annars finns väl andra tekniker att nyttja för sådant, exempelvis ultraljud och annat. Vet som sagt inte vilken teknik de använder.

Pretorian
2010-07-18 10:08
#13

Vanligaste och mest effektiva är ultraljud just pga att linsen blir smutsig och repig.

Det värsta som händer ultraljuds sensorerna är att kontakterna på insidan börjar jävl*s.

Men tyvärr verkar org grejerna vara av någon sämre än kina kvalité.

Kan ta ena kompisen, har en MB Sprinter som arbetsbil, 6 sensorer, 3 fram och 3 bak.

Dessa lever ett helt eget liv, har börjat tjuta pga grässtrånSkrikandes

Inlämnad hos MB 9 ggr för kalibrering, bytt hela systemet 2 ggr, sensorer 4 ggr, bara under 2010!

Är det den kvalitén du får av MB…Förvånad

Annons:
guraknugen
2010-07-18 11:55
#14

#13: Hm… de flesta på jobbet kör Sprinter fast deras bilar har ju inga backsensorer. Vår VD är för dumsnål för sådant. En del av bilarna har inte ens AC… Själv kör jag omkring i en VW Caddy då jag som servicetekniker inte behöver så stor bil. Inte heller den har backsensorer, men det skulle nog behövas, för en av de andra teknikerna har en ganska bucklig bakdörr numera… ha ha ha

Okej, höll mig inte helt till ämnet där, men skrev tydligen ändå…

Pretorian
2010-07-18 18:35
#15

Back kamera kit finns att köpa billigt i färdiga paket innehållande allt du behöver.

Från en hålborr för sensorernas placering till alla klämmor och monteringstillbehör.

Att borra tar max 5 min, kabeldragningen tar max 20 minuter och finjusteringarna säg en extra 5 min.

Annars finns tex Toyota RAV4 , Honda CRV, Saab 9-7X, Nissan X-trail och fler andra Nissan.

VW Touareg.

Ja det finns som sagt lite.

guraknugen
2010-07-18 18:45
#16

Var brukar man placera dessa sensorer? Under stötfångaren?

Skulle jag ha parkeringssensor skulle jag vilja kunna koppla ihop den främre med farthållaren så att hastigheten anpassas till den som är framför om man råkar komma i ?app någon. Vet att man kan få det till VW Passat och förmodligen till hur många andra bilar som helst, men själv kör jag ju med en begagnad bil från 2001.

guraknugen
2010-07-18 18:45
#17

Och ja, jag vet, Passat är ingen SUV…

Pretorian
2010-07-19 00:57
#18

Dessa sensorer placeras i stötfångare fram samt bak rakt in i plasten.

Självklart finns såna kit att köpa med, dock lite mer jobb att kopla in i comfort-styrdonet för farthållare.

Upp till toppen
Annons: