Annons:
Etikettveteranfordon
Läst 4919 ggr
Vilgot
2010-04-25 04:22

amazon, austin, bubbla...

mindre än ett år kvar till körkortet nu så jag funderar på att köpa mig en äldre bil att småmeka lite med.

Kan nästan ingenting om bilar men är sugen på något som Amazon, Austin Cambridge, bubbla elr dyl.

Någon som har någon åsikt om bilarna? =)

Skulle vara jättekul att höra från någon som vet

Annons:
Jalking
2010-08-02 12:21
#1

Välj bort Austin till att börja med. Inte lätt att hitta delar till den, iaf inte i jämförelse med de andra. Dessutom brukar engelska bilar ha en massa konstiga lösningar, ofta helidiotiska. Man blir bara arg av att skruva i sånt, inte alls något nöje. (Vet inte om det gäller även Cambridge)

Amazon eller Bubbla? Smaksak. Väldigt olika bilar, men bägge är lättskruvade, delar bör inte vara något problem, bägge ganska kul att köra. Bägge är nog faktiskt mycket bra val av första entusiast-bil.

Jalking
2010-08-02 12:34
#2

Förresten… kolla även gamla Oplar. En Olympia, Rekord eller Kapitän från början av 60-talet är en trevlig bil. Lättskruvad och pålitlig, fast tillgången på objekt och delar kanske inte är riktigt lika god som med Amazon och Bubblan.

Fidelia
2010-08-11 00:22
#3

Jag skulle inte påstå att det är svårt att hitta delar till Austin, inte A30 iallafall. De är supersöta och roliga.

Men av ovan nämnda bilar tycker jag personligen att bubblan är i en helt egen klass. Det finns oerhört många och roliga tillbehör till dem. Både nytt och begagnat.

Amazon är väl att föredra om man vill ha kompisar med sig då de andra lätt blir ganska trånga. Men även Amazon börjar bli svårt att hitta delar till.

Mooose
2010-08-16 00:42
#4

köp en amerikansk bil.

Lainen
2010-10-12 03:13
#5

Varför inte 140 eller 240? Tungan ute Bra bilar som är lätta att skruva i och sen finns det det delar billigt lite överallt.

Nästan så man kan gå efter vägen och plocka Skrattande

Gasoline
2010-12-01 14:51
#6

Kan hålla med #5, en 140 eller 240 är lite billigare att hålla på med (även om de börjar bli ganska dyra de med) Men som volvotok så rekomenderar jag alla slags volvosar av äldre modell.

Volvo är lättmeckat, de flesta kan mecka med en volvo, och det är lätt att hitta folk med ett intresse som kan ge dig tips och råd, kanske evt hjälpa till?
Delar finns det gott om, frågen är bara priset på dom.

Om du inte vill ha begagnade delar utan vill satsa på renovering så kan jag rekomendera www.motoroldies.se som säljer delar till volvo 740 och neråt! Om du då öven bor i örebro trakten så kan du även kika in i deras affär.

Annons:
HW1962
2011-02-04 00:25
#7

Köp en Saab 2-taktare! Körglädje! Flört

Lainen
2011-02-04 13:08
#8

#7 Skulle också kunna vara en idé! Sjukt tuffa bilar, ska lätt äga en någon gång. Skrattande

Kan väl inte vara så svåra att hålla på med heller?  Är väl delar som kan vara ett problem kanske…

guraknugen
2011-02-05 00:08
#9

Hur lätt då?

Gasoline
2011-02-05 10:55
#10

#9 Det är inge värstingprylar på en 2 taktare och dessutom ganska gammal teknik. Så det är förmodligen inge större problem att mecka med en sådan själv, om man har lite förkundskaper.

todde
2013-02-01 10:29
#11

Volvo PV, Amason svårt att köpa idag.
Volvo 140 är dyra idag. Finns inte så mycket delar. Svårt att köpa idag.
Volvo 240 är billiga. Mycket delar överallt.
Volvo 740 är billiga också.

Bevara Sverige Svenskt
2013-02-16 03:34
#12

En bra inledande fråga är väl att få reda på hur mycket slantar du tänkt lägga på ditt renoveringsobjekt? Dels inköpet av själva bilen och senare i delar? Jag antar att du vill satsa på en bil som stiger i värde för varje år.

Rent allmänt är det väl enklast att mecka med en bil som väldigt många meckar med eftersom då är man tämligen säker på att få tag i delar. Svenska bilar som SAAB och Volvo är ju alltid säkra kort. Tyska bilar som MB och BMW likaså samt Opel trots att det är svårt att hitta hyfsat rostfria objekt. Samt naturligtvis alla jänkare är ett stensäkert kort.

Är det något du är speciellt bra på? Svets- och rostlagning ELLER motorrenoveringar?

Upp till toppen
Annons: