Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 6573 ggr
guraknugen
3/27/10, 11:01 AM

Fortkörningsböter…

Någon som vet om det är lönt att överklaga sådana?

Jag fick en i torsdags för att jag hade kört i 49 km/h istället för 30. Jag tyckte det var konstigt att jag missat att det var 30 km/h som gällde och dagen efter hade jag vägarna förbi där igen och passade på att studera skyltarna. Mycket riktigt fanns ingen 30-skylt. Jag kom nämligen från ett parkeringsgarage och därifrån kunde man inte se någon skylt över huvud taget, i alla fall ingen som har med hastigheten att göra.

På böteslappen framgår klockslaget 9:44 och jag har kvar parkeringsbiljetten från parkeringsgaraget som anger att jag ”stämplade ut” klockan 9:34.

Vad tror ni? Är det lönt att ens försöka, eller är det bara att bittert betala de 2800 spännen? Fast det måste jag ju göra i vilket fall, i och för sig, och jag har redan lagt upp dem för betalning via min Internetbank.

Spontant tycker jag i alla fall att man inte kan begära att man efter att ha stått i ett parkeringsgarage i cirka 2 timmar ska komma ihåg att det var 30 km/h som gällde. Om inte annat kanske man kan höra av sig till kommunen och be dem sätta up en skylt så att det inte händer igen, i och för sig.

Annons:
[kloakmunk]
3/27/10, 3:20 PM
#1

antagligen kan du ju inte förlora något på att göra det ??

Ronnie
4/9/10, 2:39 PM
#2

Det är bara att betala.

Skulle du tycka att det var OK om du hade parkerat på gatan och inte inne i ett P-hus? Är det lättare att komma ihåg vilken hastighet det är då? Eller ska vi sätta upp hastighetsskyltar efter varje fastighet på en gata?

guraknugen
4/9/10, 7:48 PM
#3

Jodå, jag har allt redan lagt upp betalningen på min Internetbank, det gjorde jag direkt. Lätt att man glömmer bort det annars.

Men på de flesta ställen finns skyltar efter varje påfart och numera borde det vara extra viktigt att ha skyltar när ”något nytt” händer.

Förr, när jag tog körkort, hade vi ju bara 30, 50, 70, 90 och 110 km/h och det fanns ju regler för hur man satte hastigheterna. I tätort var det 50 som gällde, på landsvägar 70 om inte en skylt sa något annat och så vidare. Nu är det dock annorlunda. I tätorter kan det ju numera ibland vara 40 eller 60 km/h. Själv har jag inte fått någon information alls om vad som gäller nu när de nya skyltarna finns. Om man inte ser en skylt i en tätort, vad gäller då? 40? 50? 60? 50 trodde jag eftersom jag inte såg någon skylt och gasade glatt ut från parkeringshuset tills denna hastighet var uppnådd.

Är det så att 50 fortfarande är standard i tätorter så tycker jag nog att man borde vara generös med 30-skyltarna på de ställen där 30 gäller (likaså med 40- och 60-skyltarna givetvis).

Kanske finns en oskriven regel som säger att det generellt är 30 i Södertälje, men det måste man nog vara Södertäljebo för att känna till i så fall, och det är jag ju inte.

Lainen
4/16/10, 5:35 PM
#4

#3 Tog körkortet för två månader sen och då fick jag då lära mig att 50 är bashastigheten så där har du nog rätt.

Tycker faktiskt också att det inte borde snålas med skyltarn, specielt när det är 30 eftersom det oftast är det av en bra anledning.

Om det var jag som körde så skulle jag betala böterna och vara glad att man fick behålla körkortet.Glad

guraknugen
4/16/10, 8:37 PM
#5

#4: Har ingen aning om varför det måste vara 30 just där, men troligen för att det cirkulerar en del folk där på sommaren. Nu var det dock inte sommar och det var knappt en käft där över huvud taget. Visst gäller 30 ändå, men det är inte så lätt att inse det om det inte finns en skylt.

För den intresserade kan jag väl berätta att stället jag pratar om är Slussgatan i Södertälje mellan ett parkeringsgarage tillhörande något som kallas Kringlan och ett äventyrsbad (antar jag att det är) som kallas Sydpolen. Jag är inte själv från dessa trakter men kör där lite då och då i jobbet, inte så ofta dock. Håller alltid 30 där numera… (brukar försöka hålla alla hastighetsgränser, om nu någon tvivlade på det).

Upp till toppen
Annons: