Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2640 ggr
[kobbeuffe]
12/1/09, 10:08 AM

Valet och kvalet

Vad slags bil kör du helst?

Annons:
[kobbeuffe]
12/1/09, 10:10 AM
#1

Själv är jag inne på linjen att bilar ska he brutala motorer och last och dragkapacitet till max.

mattssonnr1
12/2/09, 4:50 AM
#2

jag är lite kluven i den här frågan vill helst köra klassiker och v8or men även dem vanliga

Mopedburen dumbom Tungan ute

 

medarbetare på Motor & Humor

Lainen
12/3/09, 8:56 PM
#3

Hur kan man säga nej till V8?

hus-musen
12/5/09, 2:07 AM
#4

Beror på, V8 är inte alltid det ultimata, finns gott om trevliga bilar med många hästar som är roligare att köra.Beror på vad man jämnför med helt enkelt. Men till vardags har jag inte så stora krav, annat än sätesvärme på vintern och skaplig fläkt på sommaren.

Qui dormit, non peccat

 


guraknugen
12/5/09, 12:10 PM
#5

#3: Enkelt. Jag undrar snarare varför man skulle vilja ha en V8. Varför V och varför 8?

Dessutom är det roligare att köra bil än att tanka. Jag tycker att min bil är törstig som dragit ca 0,71 i snitt hittills, men försök komma under det med en V8…

Och när det gäller körupplevelsen är motorn bara en liten ynklig del i den, kanske någon enstaka procent eller så. Resten är bilens egenskaper i övrigt. När man exempelvis kört en bil med fjädringssystemet Hydractive III, vill man (i alla fall jag) inte köra något annat (fast jag är ju inte den som är den och mycket riktigt har min nuvarande bil bara ett konventionellt supertråkigt system - men med nästa bil blir det bot och bättring).

Och bla bla bla och så vidare… Nej, nu ska jag göra något roligare som definitivt inte har med något så trist som bilar att göra.

[kobbeuffe]
12/6/09, 8:34 PM
#6

Njaaaaaaaaa

V8 muller och muskler går nog inte att slå. Visst kan man skaka fram en massa hästar ur en ris 4:a men nåt vrid blir det ju inte.

Nej rök, motorvrål och förbrukning. Totalvikt runt 5 ton med släp, det är fina grejjer det.

Annons:
Lainen
12/6/09, 10:37 PM
#7

#5 Muller, hästar och rykande däck, det är drömmen. Om man inte gillar det är man ingen äkta man (Flört)

Men som du säger så är det inte så roligt att tanka, det är därför man kan ha en sketen diesel vid sidan om.

guraknugen
12/7/09, 10:31 PM
#8

#7: Har aldrig velat vara en ”äkta man” så jag känner att jag hamnat rätt när det gäller mitt bilval där, med andra ord. Själv tycker jag att såväl muller som hästar och rykande däck är rena tönteriet och det har jag nog alltid tyckt, tror jag. Jag är mer intresserad av praktiska saker, men jag väljer ju sällan den klenaste motorn för det. Jag vill att det ska vara bekvämt att köra. Helst skulle jag bara välja vart jag ska på min navigator och så skulle bilen köra mig dit medan jag ligger och sover i baksätet (om det är långt dit jag ska) och blir väckt när jag är framme, men där är vi ju inte riktigt än… Men farthållare uppskattas - det gör det oerhört mycket enklare att hålla hastighetsbegränsningarna om inte annat, liksom klimatanläggning och gärna en Ebersprächer eller Webasto, ifall man i vinterkylan kört långt och vill ta sig en tupplur i några timmar utan att frysa ihjäl. Ja, sådana saker, typ. Bekväma säten är tyvärr en utopi för långa personer som jag. Har hittills aldrig suttit i ett förarsäte och varit oberörd efter 200 km. Brukar oftast få ta en paus ungefär efter varje 100 km. Ett av de stora problemen brukar vara att sittdynan är för kort!

Och Citroëns gashydrauliska fjädringssystem, som lanserades 1954 (året innan Paddan kom) men modifierats en hel del sedan dess, är än idag oöverträffat (har i och för sig inte kört precis alla bilmodeller, men ett stort antal har man hyrt genom åren). Observera att systemet inte bör förväxlas med vanlig luftfjädring.

Vad är det mer man vill ha? Hm… säkert en massa saker… men en V8 är definitivt inte en av dem. Är till och med tveksam till att ha en V6… Fast helst vill jag nog ha en elmotor (eller hellre en för varje hjul), men än så länge är det ett stort antal problem kvar att lösa, så som strömförsörjning, kupévärme och en hel del annat. Har man en elmotor för varje hjul så borde det också gå bra att konstruera styrningen så att man kan svänga hjulen i princip hur som helst. Enkelt att fickparkera, med andra ord.

[kobbeuffe]
12/9/09, 8:14 AM
#9

Eeehm

Leo
12/11/09, 11:04 AM
#10

8 ta bussen där kan du sova om du vill. Skrattande

När det gäller bil för min det så är välja svårt för jag vill ha olika egenskaper vid olika tillfällen men betar av listan istället

V40 nää tack ser ut som alla andra bilar idag

flexifuel har jag inte kört så jag vet inte

hybrid varför inte endast el i sådana fall

V8 har jag haft ett par och gillat dom, min senaste Caprice drack 1L/mil blandad körning (305 V8). Sköna att köra och man har vridet och ljudet (däcken eldar man bara på strippen)

Kadett liten körglad och billig bil har haft 2 en 71 och en 74 och skulle kunna tänka mig en till för transport a till b

Leo värd på Motorcykel i fokus 

guraknugen
12/12/09, 2:42 PM
#11

Vill man ha vrid finns det många dieslar som skulle passa.

Ser att jag gjorde et grovt syftningsfel i min text i #8: Jag menar givetvis inte att klimatanläggning och Ebersprecher/Webasto skulle göra det lättare att hålla hastighetsbegränsningarna, men det kan bli lite tokigt ibland när man skriver på för fullt och vill skriva allt på en gång…

När det giäller motorljud så gillade jag ljudet från de aningen glappande ventilerna i min gamla Fiat 131S Mirafiori 1976 (hade ej överliggande kamaxlar). Ett rogivande tickande som gav mig känslan att allting bara flöt på på ett tillbakalutat och avslappnande sätt. Synd att det inte finns några sådana bilar kvar idag (är ganska säker på att samtliga rostat bort vid det här laget). Såg i och för sig en annons om en från 1975 så sent som vid slutet av 1990-talet, men sedan dess har jag aldrig sett någon. Kanske finns någon i något land där klimatet gör att bilar inte rostar så mycket.

[kobbeuffe]
12/13/09, 12:53 PM
#12

Kola i finland. Där finns det masor av gamla Fjattar

Nettiauto är en bra sida.

guraknugen
12/13/09, 1:57 PM
#13

#12: Saltar de inte vägarna i Finland?

Hade i och för sig en Volvo 244 från 1976 innan dess och den rostade minst lika snabbt. Tror ganska många bilmärken av årsmodell 1974-1977 (ungefär) hade ganska svåra problem med rosten. Har för mig att någonstans kring 1974 eller så var något sorts brytår för när det blev förbjudet att använda en viss typ av lack, varvid det florerade en mängd godkända men dåliga alternativ på marknaden, men det kan vara påhittat från min sida…

Annons:
[kobbeuffe]
12/13/09, 3:06 PM
#14

Nog saltar dom men inte i samma vansinnesutsträckning som i Sverige utan bara om det behövs.

guraknugen
12/13/09, 4:10 PM
#15

På Gotland saltade de inte alls i många år, men jag tror de började med det någon gång. Kanske har de slutat igen, har ingen koll på det längre…

hockne
12/15/09, 11:01 AM
#16

Sj så kör jag Volvo 242 -75 (klassiker) med rak 6 från bmw ;)

Gillar ju att åka fort ^^

guraknugen
12/15/09, 7:42 PM
#17

OT: Jag såg en som gillar att åka fort idag. Eller i alla fall själva bilen. I diket några meter från vägen, vid någon form av åker eller äng. Det roliga var att det stod en varningstriangel på vägen ovanför. Funderar fortfarande på vad den var bra för. ”Varning - det står en bil i diket; kör inte på den…”. Nej, jag hade ju tänkt köra på vägen, och då är det ju i princip bara varningstriangeln jag riskerar att köra på…

Kanske var budskapet ”Om du ska köra i diket, var vänlig gör det inte just här, för då kanske du träffar min bil”…

Ja, vissa förares vägar äro outgrundliga… Dessutomn stod den onödiga varningstriangeln på tok för nära bilen - inte alls de 50-150 meter som föreskrivs. Fast många kör ju med väldigt korta metrar…

I trafikmagasinet kommer jag ihåg att man en gång testade någon Mercedes och en av dess små detaljer bestod av en ”rullgardin” i själva bagageluckan som man kunde dra ner när luckan var öppen och som då agerade varningstriangel - rullgardinen föreställde en sådan i form av något reflekterande material. Jag funderar än idag på hur man ska få denna rullgardin 50-150 m bort från bilen. Ska man skruva bort bagageluckan och sedan flytta den 50-150 m med rullgardin och allt?

Ja, jisses vad utanför ämnet man kan hamna ibland… eller nästan alltid i mitt fall…

mattssonnr1
12/16/09, 2:14 AM
#18

men visst är man mer åt v8 hållet

Mopedburen dumbom Tungan ute

 

medarbetare på Motor & Humor

guraknugen
12/16/09, 6:51 PM
#19

Jag förstår i så fall inte vitsen med just 8. Antingen tänker man förnuftigt och lägger in andra aspekter som viktigare, eller så drar man till med någon V12:a eller liknande. Ingen fjantande mittemellan. Fast å andra sidan verkar det sitta V8:or i Koenigseggs alla modeller.

[kobbeuffe]
12/16/09, 11:46 PM
#20

Skillnaden mellan V8 och V12 är att V8 mullrar och en V12 sjunger De flesta V12 för personbilar har liten volym och inte så mycket vrid utan bara byggda för att köras fort helst på bana. Tex Bmw:s 850 från 90 talet. Den har en V12 på 5 liter och 300Hp. Skitbra på banan och på en snabb motorväg, men i händerna på den som vill ha lite kraft och tillika motorljud klarar den inte kravet.

Jämför då detta med tex en Challenger R/T 1970 med en 7 liters hemi V8 på 425Hp (största motorvalet till den modellen)

Fråga vem som helst av oss V8 fanatiker vilken vi skulle välja och tysken skulle få stå klar ensam…

Se sen också till normala fakta på gatans bilar idag och förr. En modern japanbil med en rak tvärställd 4:a påtas på en jädrans massa larv med databoxar, turbos, sportluftfilter mm. sen kommer ändå Mustangen från -66 med en 4 ports Holley och pruttar ifrån den i rödljuset.

Annons:
guraknugen
12/17/09, 6:15 PM
#21

Beror i första hand på att bara den typen av bilägare bryr sig om vem som är först iväg vid ett trafikljus. Vi andra släpper dårarna före oss av självbevarelsedrift. Vet ju inte vad som kan hända med en sådan bakom sig…

Det där med V8-muller har jag aldrig heller förstått poängen med. Varför ska en motor låta över huvud taget? Så tyst som möjligt föredrar jag, så att man kan sova när bilen kör mig till min destination… (jag vet, inte möjligt än så länge).

NaimaG
12/25/09, 4:47 PM
#22

Veteranare helst. När jag var 18 år gammal övningskörde jag med min fars Mercedes 280S -70 talare. Men ska det vara en alldaglig bil skulle jag någ säga Volvo XC90 så jag går nog upp mot V8orna. Har för några år sedan kört min väns Pagani Zonda C12, hade blivit dyrt om jag krockat den. Skrattande

guraknugen
12/25/09, 8:50 PM
#23

Har hyrt ett antal XC90 (ibland gratis, se Hertz Freerider) och kunde inte se något direkt positivt med dem, förutom en av dem, som hade dieselmotor. Den var helt okej för sin storlek. Den var inte en gratisbil, men jag hade egentligen bokat en liten bil (typ Fiesta), men det fanns ingen, så jag fick en XC90 istället. Tänkte att nu blir det dyrt, för anledningen till att jag valde en liten bil var ju att det skulle vara billigt, även att tanka. Men i och med att jag fick bilen till samma pris som den lilla och att det var en diesel, så blev det inte så mycket dyrare.

Numera har jag egen bil och behöver inte hyra, men så småningom kommer jag att återgå till att hyra bil istället. Klart billigare: Ca 13000 kr 2007 och 15000 kr 2008 totalt med allt (även parkeringskostnader och spolarvätska och allt man kan komma på inräknat - till och med kollektivtrafik till och från hyrbilsfirmorna har jag räknat med). Detta indikerar ju att jag inte behöver bil så ofta. Går ju de ynka 4,5 km till och från jobbet (alltså 9 km totalt), exempelvis, även nu när jag har bil.

NaimaG
12/25/09, 10:44 PM
#24

#23 utom att du har diesel skatt på en dieseldriven bil.

guraknugen
12/25/09, 11:56 PM
#25

#24: Inte när jag hyr den. Det avspeglar sig visserligen säkert i hyran, men i detta fallet betalade jag ju hyra för en helt annan bil men fick denna istället…

Jag tror inte att man måste köra så där jätteovanligt långt per år för att det ska löna sig ändå att köra diesel, men särskilt miljövänligt är det ju inte, men det är ju inte bensin heller.

NaimaG
12/28/09, 1:19 PM
#26

#25 Sant och en flexifule eller etanol bil är inte den billigaste heller då en bil som går på etanol drar liter milen på bara långfärd, ska man se det så så är det nog bensin som är billigast därefter kommer diesel osv.

guraknugen
12/31/09, 12:54 AM
#27

Fast E85 väljer man ju inte i första hand för att det är billigt. Fast ett tag var det ju billigast, trots den högre förbrukningen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: