Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 5154 ggr
annie
2009-11-22 19:34

Tålig bil sökes!

Maken reser långa sträckor varje vecka och kommer att göra så ett tag framöver. Någon som har tips på bra och tålig bilmodell? Kommer att köpa en begagnad men försöker såklart hålla nere miltalen då det kommer att tillkomma en del framöver. Har haft Volvo innan.

Någon som har tips på vilken bil att välja framöver? Behöver kunna dra hästsläp på B-kort också, totalvikten på släpet 1300 kg.

Annons:
[kobbeuffe]
2009-11-26 12:13
#1

Mercedes håller hur länge som helst. Finns ju billiga sena 90 talare hur mycket som helst på blocket.

RockinNewport
2009-11-28 01:19
#2

Mercedes eller Volvo är nog de bäste.

Mercan drar nog mindre än Volvon men båda är slitstarka arbetshästar

.... You Never Can Tell ....

annie
2009-11-30 12:34
#3

Tackar för svar! Ja, vi är nog inne på Volvo Glad.

RockinNewport
2009-12-05 01:38
#4

Ja det låter sunt=)

En Volvo är billig med delar och får dra rätt mkt släpvikt.

Är rätt nöjd med dom jag haft och lite strul med den ja har nu men annars så… han startar även om det är 22 minusgrader ute=)

.... You Never Can Tell ....

guraknugen
2009-12-05 12:22
#5

Förstår inte riktigt varför bilen måste vara tålig för att den går långa sträckor. Det är väl när man kör korta sträckor som man brukar få problem? Nästan alla bilar håller väl länge (i antal mil räknat) när man bara kör långa sträckor?

Körde en Mercedes Vito CD110 (årsmodell 2000) i jobbet förut (fick nya bilar i höstas så nu kör jag en liten VW Caddy Maxi med DSG). Jag vet ju inte hur andra före mig hade kört Viton, men efter ca 20000 mil var den helt slut. Jag skrev en liten lista över vad som behövde fixas på den och enligt VEHO bil skulle det kosta ca 60000 spänn att åtgärda allting… VDn gick givetvis i taket (det gör han alltid) och ojade sig så några reparationer blev det ju inte tal om…

Vi hade en likadan Vito till och den hade ungefär samma fel, men var i något bättre skick. Hade inte gått lika långt heller. Ingen av bilarna hade kvar sin originalväxellåda (manuell), för övrigt (haveri).

Vi hade också en VW Transporter av samma årsmodell och som gått ungefär lika långt, som dock var slö som fan (0-70 tog 24 sekunder… tror det var något vajsing med turboaggregatet på den), men jag upplevde nog att den var i bättre skick än båda Vitona. Detta betyder dock inte att Transportern var i särskilt bra skick…

Så man kan inte bara säga att det och det märket håller länge och det där andra märket gör det inte. Det finns nog fler faktorer än så att ta hänsyn till.

Dock får man väl räkna med lite kortare livslängd på firmabilar. Folk har ju en tendens att tro att dessa är outslitliga i och med att de själva slipper betala för reparationerna…

annie
2009-12-06 21:16
#6

# 4 Ja, vi gillar Volvo Glad, även om vi faktiskt egentligen föredrar bakhjulsdrift…

Nu är det ju mest maken som ska köra denna bilen, men annars är det kruxigt med bil och släp för oss då vi båda har enbart B-kort och vi är 6 pers i familjen… Får ta nya körkort snart tyvärr.. Eller har någon något tips kanske. Har för mig att det inte fanns någon 7-sitsig bil som fixade hästsläp utan BE-kort.

Annons:
guraknugen
2009-12-06 21:40
#7

#4: Jag har då aldrig haft någon bil som inte startar vid -22?.

RockinNewport
2009-12-07 00:11
#8

#6 -  Jo bakhjulsdrift är de roligaste=)

Nja om ni ska ha en 7 sitsig bil så äre nog en gammal som gäller, En HGW som är reggad med extra baksäte i skuffen tror jag;)

7# - Haha de skrothögar jag haft innan har de alltid varit lite si o så med att få igång näre ä kallt=)

.... You Never Can Tell ....

guraknugen
2009-12-07 22:14
#9

#7: De flesta av de bilar jag ägt har varit ”skrothögar”… fast det har varit andra problem med dem än att de inte startar, exempelvis att de rostar sönder.

NaimaG
2009-12-25 16:34
#10

#9 Rost går att åtgärda. Sätter man tex 3mm plåt i sparklådorna och tectyl på det så håller det garanterat. Sen beror det ju på ifall bilen är galvaniserad samt hur ofta man tvättar den/vad du tvättar den med.

guraknugen
2009-12-25 16:36
#11

#10: Mina värsta skrothögar var ju från 1976 och då var det inte så vanligt med galvaniserad plåt i bilarna. Ingen av dem hade det i alla fall och rostade hej vilt. Visst lagade vi det, men något år senare var det ju dags igen någon annanstans.

NaimaG
2009-12-25 16:40
#12

#11 Jo rost uppkommer ju alltid och galvanisering av bilar kom ju inte förrän runt 80-talet. Du hade med andra ord veteranare och de brukar ju ha, beroende på modell, lite känsligare plåtar. Volvo Amazon vet jag är en rejäl rosthög.

guraknugen
2009-12-25 20:55
#13

Veteranare nu, men inte då. Jag tog körkort 1984 och köpte min första skrotbil 1985. Sålde den efter att ah fixat till den 1987 eller 1988, tog över farsans bil, också den en 1976:a, 1988 och skritade den 1989. Var utan bil i 11 år, tog över farsans bil, en Colt 1985, när han dog kring Lucia 2000 och hade bil, dock ej samma, fram till slutet av 2005. Åter billös och köpte inte bil igen förrän i höstas, i och med att min fru nu ska ta körkort. Vill ju ha något att övningsköra med. Nuvarande bil är dock inte så mycket skrotbil som en del av de övriga jag haft. Visserligen 250 000 km på mätaren men det är en 2001:a.

Annons:
NaimaG
2009-12-25 22:43
#14

#13 25 000 milare och 01, jajks vad den gått långt. men är den bra servad årligen så håller den 25 till.

guraknugen
2009-12-25 23:53
#15

#14: Det räcker om den håller tills jag sålt den och hunnit runt hörnet…

SkrattandeTungan ute

Nej, skojar bara. Fast det är ganska få bilar jag sålt hittills, om inte skroten räknas som köpare förstås, så jag misstänker att även denna kommer att vara i min ägo till sista färden.

annie
2009-12-28 09:50
#16

Nu har tankebanorna vänts en aning ang. den tåliga bilen. Eftersom den ska gå ganska många mil på de större vägarna det kommande halvåret men sedan ha ett liv som bruksbil med mycket verktyg osv, har siktet vänts lite mot pickup eller skåpbil.

Någon som har tips på bra sådan bil?

Har kikat lite på Hyundai H1 och peugeot.

NaimaG
2009-12-28 11:55
#17

#16 Tänk på att en pickup/skåpbil drar oerhört mycket bensin. Hyundai skulle jag rekommendera ifall ni nu vill ha en bil i den stilen, Peugeot är kända för att ha väldigt mycket elfel.

guraknugen
2010-01-07 21:00
#18

Apropå #4 igen då, huruvida bilen startar när det är kallt (exempelvis -22?) så har det ju varit lite kallt på senare tid, fast man inte bor i norra Sverige. För några dagar sedan skulle det i alla fall ha varit -20? här enligt datorn, men enligt bilens termometer var det inte kallare än -14? eller så, så jag vet fortfarande inte om den startar när det är kallt. Vid -14? startar den utan problem dock, trots dåligt batteri.

Startmotorn orkar knappt dra runt motorn, men en gnista verkar räcka för att den ska sparka igång, så vitt jag kan höra. Och jag kör nästan aldrig med den, så den hade ju stått nästan en vecka också (går till jobbet då det bara är 4,5 km, men kör ibland på helgerna om vi behöver det), vilket ju brukar innebära att batteriet är lite urladdat - dagens bilar drar ju ström hela tiden, om man inte handgripligen kopplar ur batteriet.

Det har man ju sett mer än en gång, när det gäller bilar som ställts ut i olika sammanhang, om inte annat, att när bilen ska bort får de aldrig igång bilen utan att ladda batteriet först. Och då har bilarna ofta stått inomhus, exempelvis i femmanhuset (Göteborg) eller på liknande ställe.

annie
2010-01-10 20:31
#19

Det bidde en Volvo V70 Glad

Upp till toppen
Annons: