Annons:
Etikettbruksbilen
Läst 25108 ggr
mingopingo
2009-11-17 18:59

Byte av bromsrör, kostnad? ABS-lampan lyser...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var på min första besiktning förra veckan och som väntat blev jag inte lottlös så att säga. Följande är felen:

1. ABS-indikering, ur funktion.
2. Däck, ett st, mönsterdjup för litet.
3.Bromsrör, bak vänster, yttre rostskadat.

Jag och lillebrorsan skruvade bort ABS-skylten och ser att ingen kabel är dragen dit. Efter att ha plockat bort stora delar av inredningen hittar vi rätt kabel bland dom andra. Kopplar ihop och inser varför den kabeln var borta, lampan lyser hela tiden.

Lär ju knappast gå igenom ombesiktningen med en lysande lampa. Nån som har nån ideé om varför de lyser?

Däcket som var dåligt var reservdäcket eftersom ventilen gick sönder på den andra. Bytte ventilen idag så ska på med däcket igen.

Sen var det bromsröret. Jag tänker inte försöka mig på att byta de själv. Då går säkert nått annat sönder. Så har bokat tid på en verkstad.

Är det nån som har bytt bromsrör och kan säga en ungefärlig kostnad så jag vet vad som är rimligt?

Har valt en liten verkstad ute på landet där jag fick ett bra pris förra gången den var inlämnad.

Bilen är en golf III -92.

Skickar med en bild på lillbilen Glad

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Annons:
Tatsja
2009-11-28 08:56
#1

Jag har bytt bromsrör på min bil. Det är en Suzuki baleno. Fick lov att byta hela rubbet. Kostnad. rör cirka 500, polaren som gjorde jobbet, 500, sen bromsvätska. Men var försiktig när du luftar dem. Skruven går lätt av och då är det likabra att byta hela cylindern. På min bil 502 kronor för båda sidorna.

Fast verkstan skulle ha runt 4000, så jag kom billigt undan.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mingopingo
2009-12-08 15:42
#2

Tack #1 för ditt svar Glad

Hämtade idag min bil. 1919 kr gick allt på och då bytte dom bromsrör vänster bak yttre, ABS-sensor vänster, nipplar och justerade avgasrör. Helt okej pris, tyvärr åker jag på att köpa nya vinterdäck då dom upptäckte några små sprickor. Hoppas få hem dom den här veckan!

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Mooose
2009-12-08 16:45
#3

Hej

Det var ett helt ok pris tycker jag. Om man inte kan skruva själv så e man ju hänvisad till verstäder… på en äldre bil som din golf så vill man ju inte lämna in den till märkes verkstan då kan det bli hur dyrt som helst… en lite mindre verkstad är oftast bättre på den här typen av jobb.

mvh Anders

mingopingo
2009-12-08 18:57
#4

#3 Ja jag är nöjd med priset, hade räknat med lite mer baserat på dom uppgifter jag har sökt upp på internet. Sen la han ner en del arbete utöver vad besiktningen sa som han hittade under arbetets gång, inte alla verkstäder som tar sig tid för sånt extra!

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Tatsja
2009-12-11 09:41
#5

Tack och lov för polare som kan skruva. Annars vet jag inte om jag hade råd med bil

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mingopingo
2009-12-11 10:03
#6

#5 Önskar jag hade dessamma! Nu får man bita i det sura äpplet och leva på minimum ett tag framöver.

Ombesiktningen idag. Nya vinterdäcken kom igår. 2800 kr med montering och balansering. Så nu ska den gå igenom!

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Annons:
Tatsja
2009-12-12 09:12
#7

#6 Ja, jag är glad för det. Sen har jag ett ex som är bilmek också.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

guraknugen
2009-12-25 16:34
#8

Sprickor i däcken? Då måste de ha varit RIKTIGT gamla…!

NaimaG
2009-12-25 16:39
#9

Jag fixar bilarna själv, enda jag inte kan göra själv är att balansera bilen samt mäta CO2 halten.

mingopingo
2009-12-25 20:10
#10

#8 Jo dom var nog rätt gamla, hann inte kolla tillverkningsår. Mönstret var okej dock. Men blev nya däck som skrivet.

#9 Önskar man hade kunskapen att kunna fixa själv! Tur att det finns hjälp att få då.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

guraknugen
2009-12-25 20:40
#11

#9: Kan väl fixa många grejer själv, men skulle då behöva ett garage och lite verktyg. Enklare saker brukar jag fixa i en gör-det-själv-hall, men då måste jag ju vara säker på att jag kan fixa det på en viss tid. Det går ju inte an att plocka isär halva bilen för att sedan komma på att jag behöver köpa något som har två veckors leveranstid och att jag inte kan få ihop bilen utan det…

Så det brukar bli så att jag lämnar in bilen och betalar för att någon annan ska göra det istället… Kan bli dyrt ibland, men det får väl bli det då.

Sist jag gjorde något själv var några år sedan nu. Det var inget avancerat, bara byte av bromsbelägg fram på min gamla Citroën BX. Det gjorde jag dock hemma på parkeringen (bodde då liksom nu i lägenhet).

NaimaG
2009-12-25 22:47
#12

#11 Vi har inget garage och åker inte till någon hall. Sist jag bytte något så var det toppen till en Audi 100 avant och det gjorde jag genom att krypa under bilen, tog cirka 6 timmar då skruvarna satt som aldrig förr.

guraknugen
2009-12-25 23:58
#13

#12: Måste du krypa under bilen för att byta topp?

Annons:
Tatsja
2009-12-26 08:34
#14

#13 De sitter nog olika beroende på bilmärke och årsmodell. Fast Citroeng är ingen höjdare att skruva själv med

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

guraknugen
2009-12-26 12:00
#15

#14: För det första, i franska språket finns säkert gott om fall då ord som slutar på ”n” ska uttalas med ett ng-ljud, i alla fall är detta något många av oss svenska fått för oss. Citroën är dock inte ett av dessa ord. Det stavas med ett n och uttalas som ett n. Okej, inte så viktigt, men detta var nog första gången jag dessutom sett någon stava ordet med ng på slutet…

Hade ju min BX19GTI ett tag och mekade med den själv och det var faktiskt inte så komplicerat som folk säger. I alla fall inte om man har plats, gärna under tak och har möjlighet att lyfta bilen på olika sätt.

Att byta fjäderben (de kallas tydligen så, även om det inte finns någon fjäder inblandad, då man använder gasklockor istället) är inte mer komplicerat än att byta stötdämpare på en ”vanlig” bil och att byta gasklockor är busenkelt. Dock måste man ju som alltid när man gör något, ha lite kunskaper i vad man håller på med. Exempelvis måste man ju i vissa fall veta hur man gör systemet trycklöst, vilket är lika avancerat som att lossa en skruv när man väl vet hur man gör. Gör man inte det, kan det i vissa fall gå illa om man har otur, beroende på vad man ska göra och hur man gör det (det kan bli ett ganska högt tryck i systemet).

Men när man tittar under en Citroën (och nu pratar jag enbart om de som har gashydrauliken, och det är ju långt ifrån alla bilar från Citroën som har den), så inser man ju snabbt att här är det saker som inte ser ut som det brukar i andra bilar. Då borde man ju, om man har något i huvudet, inse att det kanske kan vara bra att fråga någon som kan om det finns några fallgropar och så vidare.

Om nu någon nu har köpt en Citroën och i alla fall vill testa att meka själv med den, kan jag rekommendera Citroënakuten, ett forum där det finns många hjälpsamma Citroënägare. Har för mig att jag själv gjorde en liten How-To på det forumet, men det handlade bara om hur man byter kol på sin generator, och den var visst tillverkad av Mitsubishi om jag inte minns fel, så det var kanske itne det mest Citroënspecifika man kan hitta där…

De flesta frågor där är förmodligen redan besvarade, så ofta behöver man inte ens fråga, utan det räcker med att söka i arkiven, så hittar man nog någon som ställt samma fråga tidigare och förhoppningsvis fått svar.

Har ju en Peugeot numera och har tagit en titt på deras forum, men det verkar inte alls lika aktivt som Citroënakuten var när jag hade en Citroën, i alla fall inte när det gäller modernare bilar - forumet verkar mer riktat till dem som äger väldigt gamla bilar.

NaimaG
2009-12-26 14:33
#16

#13 Toppen är även fastsatt med skruvar i underredet och som #14 säger så sitter de olika beroende på märke och årsmodel.

guraknugen
2009-12-26 17:17
#17

#16: Ja, allting sitter ju olika på olika märken och modeller. Jag tyckte bara att det lät lite konstigt att toppen ens var i närheten av underredet… Hade bara lite svårt att se bilden framför mig, så att säga…

Men säger du det, så får jag väl tro dig.

Tatsja
2010-01-01 09:11
#18

Guraknugen. Såg när jag sände iväg att det blev felstavat. Jag har ju vissa problem med fingrarna, så jag kan göra stavfel utan att märka det själv. Även ögonen är ju opererade. Sen har jag fortfarande stöd för ena handen, vilket gör att jag itne kan känna riktigt när jag skriver fel.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

guraknugen
2010-01-01 11:51
#19

#18: Ta det inte så personligt. Jag ville bara passa på att upplysa om hur ordet Citroën uttalas, vilket din stavning gjorde att jag kom att tänka på.

Som Citroënägare (har själv varit en och kommer nog att bli igen om några år, men kör nu en bil från annan tillverkare) är man nog rätt så trött på att precis alla säger ”sitt och träng” så fort någon sagt Citroën. Visst är det jätteroligt en gång (eller inte, med tanke på att det rimmar så dåligt om man uttalar Citroën rätt…), men som alla skämt, bra som dåliga, blir de aldrig bättre av att upprepas varenda gång som tillfälle ges (pratar nu alltså om ”folk i allmänhet” - du nämnde ju inte ens skämtet, dess bättre).

Att ett g kom dit av misstag i #14 var kanske då en lite lustig slump, eftersom g på de flesta tangentbord inte sitter direkt bredvid n. och dessutom (om man inte använder ”pekfingervalsen”) skriver man ju g med vänster hand och n med höger, men allt kan väl hända, antar jag.

Tatsja
2010-01-02 09:21
#20

#19 Jag tar det inte personligt då jag vet att mina händer har ett eget liv ibland. Jag använder inte pekfingersvals, men ändå kan det bli fel ibland. I de flesta fall känner jag när jag gjort fel och kan gå tillbaka och rätta, men ibland missar även det.

Skämtet har jag också hört i leda, så jag orkar eller vill inte ens dra det själv. Sen är jag ingen älskare av den bilen, utan är mer en saab-människa. V4 eller tvåtaktare, fast jag har en suzuki- baleno nu. Handikappsutrustad.

Sonen är volvo frälst.

God fortsättning på det nya året

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
guraknugen
2010-01-02 09:48
#21

Själv är jag mer en ”den bil som uppfyller mina krav ska jag ha oavsett märke”-person… Tyvärr finns ingen sådan bil, så man får försöka prioritera bland sina krav. Vill man ha maximal komfort och all utrustning eller vill man ha en bil som aldrig går sönder? Dessa och många andra egenskaper hänger ju sällan ihop, tyvärr… Jag brukar nog ändå inte prioritera så där värst ekonomiskt, utan mer trivselegenskaper. Jag vill trivas i bilen…

#20: SAAB V4? He he he… din miljöbov…! FlörtSkrattandeTungan ute

Fast jag tror ju inte att mina två första bilar, Volvo 244 och Fiat 131S, båda från 1976, var särskilt miljövänliga de heller… Men min nuvarande bil har ju i alla fall katalysator, men det räcker ju inte för att få kalla den miljöbil heller på långa vägar…

När det gäller skrivandet, så känner jag igen det där med att man känner när det blir fel, men inte alltid. Jag tillhör ju tyvärr de som tittar på tangentbordet när jag skriver, även om jag egentligen oftast inte behöver det, men även om jag inte ser felstavningen på skärmen känner jag att jag det blev fel och så är jag där på Backspace och trycker, oftast rätt antal gånger, i farten utan att direkt tänka på det.

De flesta program jag använder har ju stavningskontroll och de som inte har det brukar fungera med den övergripande stavningskontrollen jag har, så jag har i princip stavningskontroll i alla program jag använder som man kan skriva text i, men dessa diskreta rödmarkeringar ser jag inte alltid när det är mycket text på skärmen samtidigt, så det är lätt att missa ett ord eller två ändå.

Dessutom kan vissa felstavningar bli andra rättstavade ord som dock inte passar in i sammanhanget (exempelvis att ”så” blir ”då”, eftersom ”s” och ”d” sitter bredvid varandra, så om man ska vara noggrann ska man ju läsa igenom sin text i sin helhet innan man klickar ”Skicka kommentar” varje gång man skrivit något…

Ett vanligt fel jag gör är att jag hoppar över ord ibland. Tanken ligger ju alltid före knappandet och ibland tror jag att jag skrivit ett ord som jag inte har skrivit. Brukar oftast vara småord som ”som”, ”att” och så vidare.

Det är i alla fall lätt att det blir fel, var väl det jag egentligen skulle säga…

Tatsja
2010-01-03 09:11
#22

Jag ser väldigt sällan på tangentbordet, utan skrivar bara rakt upp och ner.

Att jag köpte en Suzuki var för att jag fick bidrag från försäkringskassan och inte hade råd med en dyrare bil. Den kostade ändå 135 000 ny. Sen är den handikappsanpassad, då jag kör med händerna. Pedaler finns för den som inte har samma behov som mig. Automatare, årsmodell 1999. Tog ut den ny 17 april 2000. Sen var jag tvungen att ha en kombi. därav baleno, då jag ska ha med mig min rollator.

Jag är ändå väldigt nöjd med min bil och har inte haft så dyra reparationer. Dyrast var nu när de bytte bromsrör och cylindrar. Sen ska jag nu byta kamrem? Tror det heter så. har köpt en del av den och ska köpa den andra snart.

Tur man har vänner som kan skruva.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: