Anledning: Jag bor mitt i skogen och vägarna är oftast fyllda av blöt blankis. Här är dessutom väldigt många branta backar att ta sig upp och ner för.
Vår bil har tyvärr bara drift på framhjulen och jag har tidigare kört fyrhjuls-drivet, skillnaden är enorm.
Hade jag bott i en stad så hade jag förmodligen haft friktionsdäck men så som det är nu så krävs dubbat för att jag ska kunna åka bil över huvud taget.
Kör dubbfritt. Ytterst sällan som jag har saknat dubb, desto oftare som jag är tacksam att jag kör utan. Bor mitt i den värmländska skogen men har aldrig haft problem att ta mig fram, inte ens på den tiden jag körde tvåhjulsdrivet.
Kör numera en Citroën C-Crosser och har inte saknat dubb en enda gång.....
Dåliga gammla dubbdäck är sämre än dubbfria, friktionsdäck är bland det sämta man kan ha eftersom dom inte hårdnar som dom skall vid sommar........ och mjuknar inte som dom skall vid vinter!
Friktions däck Kan upplevad som bra tills den dagen det händer något allvarligt!
Dubbdäck däremot tex i malmö GBG eller storstäder om man kör korta sträckor är helt onödigt då det gör mkt i skillnad på bränsle!
DÅ e dubbfritt bättre!
Jag som jobbar som besiktningsman och mot försäkringsbolag kan säga som så här, köp ett däck som passar JUST det utom friktion..... och INTE ett kina däck! Lita på de tester tex vi bilägare gör! Dom stämmer
Kör med dubb och det är flera gånger jag varit glad över att ha haft det. Bryr mig inte om extra bränsleförbrukning, hellre att jag har grepp när jag behöver.
Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.