Fordonsvård och utrustning

vinterdäck, dubb eller inte?

2009-11-03 15:21 #0 av: hus-musen

Hittade denna artikel på aftonbladet, helt klart intressant + att jag gillar sättet den är skriven på.

Vad tycker ni, dubb eller odubbat? Kvalitemässigt?

Anmäl
2009-11-04 10:59 #1 av: MattiasNowak

Jag personligen kör med dubbade däck.

Anledning:
Jag bor mitt i skogen och vägarna är oftast fyllda av blöt blankis. Här är dessutom väldigt många branta backar att ta sig upp och ner för.

Vår bil har tyvärr bara drift på framhjulen och jag har tidigare kört fyrhjuls-drivet, skillnaden är enorm.

Hade jag bott i en stad så hade jag förmodligen haft friktionsdäck men så som det är nu så krävs dubbat för att jag ska kunna åka bil över huvud taget. Tungan ute

 

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Anmäl
2009-11-04 20:20 #2 av: kobbeuffe

DUBB

Anmäl
2009-11-04 20:49 #3 av: [kloakmunk]

jag tycker nog dubb för säkerhetens skull och friktions däck för nöjje.

 

har inte bil själv dock men har kört en hel del. men som #1 sa så kan man ju vara tvungen att välja också. men jag hade valt dubb.

 

kör försiktigt allihop nu i vinter. min gammla monark får iallafall inga vinterdäck hehe Flört

Anmäl
2009-11-04 21:43 #4 av: hus-musen

Sj föredrar jag oxå dubb, känns säkrare och det behövs där jag kommer ifrån.

Anmäl
2009-11-04 22:45 #5 av: elvissspringsteen1

Dubb

Anmäl
2009-11-05 15:57 #6 av: hus-musen

#3 hehe det finns ju dubbdäck till cykel oxå=)

Anmäl
2009-11-05 19:59 #7 av: [kloakmunk]

#6

hehe jo men jag orkar inte kränga av och på så fort vintern kommer och går. men annars skulle det vara väldigt bra att ha ibland Skrattande

haha..

Anmäl
2009-11-05 22:57 #8 av: ryttarn

Kör dubbfritt. Ytterst sällan som jag har saknat dubb, desto oftare som jag är tacksam att jag kör utan. Bor mitt i den värmländska skogen men har aldrig haft problem att ta mig fram, inte ens på den tiden jag körde tvåhjulsdrivet.

Kör numera en Citroën C-Crosser och har inte saknat dubb en enda gång.....

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Anmäl
2009-11-07 18:25 #9 av: Loveferrets

Jag kör helårsdäck och tycker det är perfekt.

Anmäl
2009-11-10 16:05 #10 av: Marcusen

Så här  e  det med  däck!

Dåliga gammla  dubbdäck är sämre än dubbfria,  friktionsdäck är bland  det sämta man kan ha  eftersom dom inte  hårdnar som dom skall vid sommar........ och  mjuknar inte som dom skall vid vinter!

 

Friktions däck  Kan upplevad som bra  tills  den dagen det händer något allvarligt!

Dubbdäck  däremot  tex i malmö  GBG eller storstäder om man kör  korta sträckor  är helt onödigt då  det gör mkt i skillnad på bränsle!

DÅ e dubbfritt bättre!

Jag  som  jobbar som besiktningsman och mot försäkringsbolag  kan säga som så här,  köp  ett  däck  som passar JUST  det  utom  friktion..... och INTE ett kina däck!  Lita på de tester  tex  vi bilägare  gör!  Dom stämmer

Anmäl
2013-09-03 18:25 #11 av: Gasoline

Puttar upp denna då det snart är dags att börja tänka på detta :-/

Anmäl
2013-09-06 08:12 #12 av: Mona22

Kör med dubb och det är flera gånger jag varit glad över att ha haft det. Bryr mig inte om extra bränsleförbrukning, hellre att jag har grepp när jag behöver.

Anmäl
2013-09-06 16:37 #13 av: [Mustangcab]


Kör med dubb men har dubbfria som vi kan sätta på Subarun ifall vi ska utomlands där man inte få ha dubbade däck.

Medarbetare på Britter i fokus, Dokumentärer i fokus, Neurologiska sjukdomar i fokus

 

Anmäl
2014-12-09 19:51 #14 av: Gasoline

Med eller utan, vad kör du med?

Anmäl
2014-12-12 17:38 #15 av: Zepp

Utan, det är inget bra att köra dubbat på asfalt, och på vissa gator är det förbjudet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.