Jag personligen kör med dubbade däck.
Anledning:
Jag bor mitt i skogen och vägarna är oftast fyllda av blöt blankis. Här är dessutom väldigt många branta backar att ta sig upp och ner för.
Vår bil har tyvärr bara drift på framhjulen och jag har tidigare kört fyrhjuls-drivet, skillnaden är enorm.
Hade jag bott i en stad så hade jag förmodligen haft friktionsdäck men så som det är nu så krävs dubbat för att jag ska kunna åka bil över huvud taget.
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
DUBB
jag tycker nog dubb för säkerhetens skull och friktions däck för nöjje.
har inte bil själv dock men har kört en hel del. men som #1 sa så kan man ju vara tvungen att välja också. men jag hade valt dubb.
kör försiktigt allihop nu i vinter. min gammla monark får iallafall inga vinterdäck hehe
Sj föredrar jag oxå dubb, känns säkrare och det behövs där jag kommer ifrån.
Qui dormit, non peccat
Dubb
#3 hehe det finns ju dubbdäck till cykel oxå=)
Qui dormit, non peccat
#6
hehe jo men jag orkar inte kränga av och på så fort vintern kommer och går. men annars skulle det vara väldigt bra att ha ibland
haha..
Kör dubbfritt. Ytterst sällan som jag har saknat dubb, desto oftare som jag är tacksam att jag kör utan. Bor mitt i den värmländska skogen men har aldrig haft problem att ta mig fram, inte ens på den tiden jag körde tvåhjulsdrivet.
Kör numera en Citroën C-Crosser och har inte saknat dubb en enda gång…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag kör helårsdäck och tycker det är perfekt.
Så här e det med däck!
Dåliga gammla dubbdäck är sämre än dubbfria, friktionsdäck är bland det sämta man kan ha eftersom dom inte hårdnar som dom skall vid sommar…….. och mjuknar inte som dom skall vid vinter!
Friktions däck Kan upplevad som bra tills den dagen det händer något allvarligt!
Dubbdäck däremot tex i malmö GBG eller storstäder om man kör korta sträckor är helt onödigt då det gör mkt i skillnad på bränsle!
DÅ e dubbfritt bättre!
Jag som jobbar som besiktningsman och mot försäkringsbolag kan säga som så här, köp ett däck som passar JUST det utom friktion….. och INTE ett kina däck! Lita på de tester tex vi bilägare gör! Dom stämmer
Puttar upp denna då det snart är dags att börja tänka på detta :-/
Kör med dubb och det är flera gånger jag varit glad över att ha haft det. Bryr mig inte om extra bränsleförbrukning, hellre att jag har grepp när jag behöver.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Kör med dubb men har dubbfria som vi kan sätta på Subarun ifall vi ska utomlands där man inte få ha dubbade däck.
Med eller utan, vad kör du med?
Utan, det är inget bra att köra dubbat på asfalt, och på vissa gator är det förbjudet.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Dubb helt klart. Det är inte bara dubben i sig, utan själva däcket har stabilare stomme vilket gör att de är mer säkra.