Annons:
Etikettfordonsvård-och-utrustning
Läst 4124 ggr
hus-musen
2009-11-03 15:21

vinterdäck, dubb eller inte?

Hittade denna artikel på aftonbladet, helt klart intressant + att jag gillar sättet den är skriven på.

Vad tycker ni, dubb eller odubbat? Kvalitemässigt?

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
MattiasNowak
2009-11-04 10:59
#1

Jag personligen kör med dubbade däck.

Anledning:
Jag bor mitt i skogen och vägarna är oftast fyllda av blöt blankis. Här är dessutom väldigt många branta backar att ta sig upp och ner för.

Vår bil har tyvärr bara drift på framhjulen och jag har tidigare kört fyrhjuls-drivet, skillnaden är enorm.

Hade jag bott i en stad så hade jag förmodligen haft friktionsdäck men så som det är nu så krävs dubbat för att jag ska kunna åka bil över huvud taget. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

[kobbeuffe]
2009-11-04 20:20
#2

DUBB

[kloakmunk]
2009-11-04 20:49
#3

jag tycker nog dubb för säkerhetens skull och friktions däck för nöjje.

har inte bil själv dock men har kört en hel del. men som #1 sa så kan man ju vara tvungen att välja också. men jag hade valt dubb.

kör försiktigt allihop nu i vinter. min gammla monark får iallafall inga vinterdäck hehe Flört

hus-musen
2009-11-04 21:43
#4

Sj föredrar jag oxå dubb, känns säkrare och det behövs där jag kommer ifrån.

Qui dormit, non peccat

 


elvissspringsteen1
2009-11-04 22:45
#5

Dubb

hus-musen
2009-11-05 15:57
#6

#3 hehe det finns ju dubbdäck till cykel oxå=)

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
[kloakmunk]
2009-11-05 19:59
#7

#6

hehe jo men jag orkar inte kränga av och på så fort vintern kommer och går. men annars skulle det vara väldigt bra att ha ibland Skrattande

haha..

ryttarn
2009-11-05 22:57
#8

Kör dubbfritt. Ytterst sällan som jag har saknat dubb, desto oftare som jag är tacksam att jag kör utan. Bor mitt i den värmländska skogen men har aldrig haft problem att ta mig fram, inte ens på den tiden jag körde tvåhjulsdrivet.

Kör numera en Citroën C-Crosser och har inte saknat dubb en enda gång…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Loveferrets
2009-11-07 18:25
#9

Jag kör helårsdäck och tycker det är perfekt.

Marcusen
2009-11-10 16:05
#10

Så här  e  det med  däck!

Dåliga gammla  dubbdäck är sämre än dubbfria,  friktionsdäck är bland  det sämta man kan ha  eftersom dom inte  hårdnar som dom skall vid sommar…….. och  mjuknar inte som dom skall vid vinter!

Friktions däck  Kan upplevad som bra  tills  den dagen det händer något allvarligt!

Dubbdäck  däremot  tex i malmö  GBG eller storstäder om man kör  korta sträckor  är helt onödigt då  det gör mkt i skillnad på bränsle!

DÅ e dubbfritt bättre!

Jag  som  jobbar som besiktningsman och mot försäkringsbolag  kan säga som så här,  köp  ett  däck  som passar JUST  det  utom  friktion….. och INTE ett kina däck!  Lita på de tester  tex  vi bilägare  gör!  Dom stämmer

Gasoline
2013-09-03 18:25
#11

Puttar upp denna då det snart är dags att börja tänka på detta :-/

Mona22
2013-09-06 08:12
#12

Kör med dubb och det är flera gånger jag varit glad över att ha haft det. Bryr mig inte om extra bränsleförbrukning, hellre att jag har grepp när jag behöver.

[Mustangcab]
2013-09-06 16:37
#13

Kör med dubb men har dubbfria som vi kan sätta på Subarun ifall vi ska utomlands där man inte få ha dubbade däck.

Annons:
Gasoline
2014-12-09 19:51
#14

Med eller utan, vad kör du med?

Zepp
2014-12-12 17:38
#15

Utan, det är inget bra att köra dubbat på asfalt, och på vissa gator är det förbjudet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2014-12-13 12:12
#16

Dubb helt klart. Det är inte bara dubben i sig, utan själva däcket har stabilare stomme vilket gör att de är mer säkra.

Upp till toppen
Annons: