Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 4697 ggr
Tatsja
2009-09-26 10:19

Kontrollmärket försvinner

Kontrollmärket, skattemärket på bil, försvinner nästa år, 2010. Det anses vara föråldrat, så nu får vi själva hålla reda på när skatten ska betalas.

Detta ger en besparing på cirka 70 miljoner kronor, varar
37 miljoner kronor per år hos Transportstyrelsen. Rikspolisstyrelsen får 14 miljoner kronor i tre år för att kompensera för de nya registerkontrollerna.

Enklaste sättet att hålla reda på när det ska betalas är att skaffa e-faktura, då kommer det upp i din bank och du kan betala lätt.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
LiindaH
2009-09-29 02:00
#1

ofan, det är ju både bra och dåligt

// Liinda

Loveferrets
2009-09-29 07:50
#2

Har oxå hört det, så jag får väl se till att det blir e-faktura då för inte lär jag komma ihåg när den ska betalas ha ha ha

Tatsja
2009-09-29 09:55
#3

#2 Det är väldigt praktiskt. har haft det ett tag. Inte glömmer man skatten då inte.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Loveferrets
2009-09-29 10:04
#4

#3, Japp, himla bra att det finns.

Tatsja
2009-09-29 10:10
#5

Men jag tror polisen får mer att göra nu när märkerna försvinner. Mer kontroller av bilar. Med märke, var det lätt att se om skatten var betald och de kanske inte behövde göra kontroll

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Loveferrets
2009-09-29 10:17
#6

Det lär dom nog få ja, men samtidigt kollar dom upp det snabbt o lätt på vägen he he

Annons:
Tatsja
2009-09-29 10:19
#7

Jo, det är på gott och ont att de försvinner. Men det är ju sparade pengar för dem. Så det är nog hela orsaken

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Loveferrets
2009-09-29 10:22
#8

Precis, kan dom bara spara in på allt så tycker dom det är bra. Flört

Tatsja
2009-09-29 10:25
#9

Sen får vi komma ihåg allt själv. Tror många glömmer och att kronofogden kanske får mer jobb

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Loveferrets
2009-09-29 10:27
#10

hahahaha, så långt har dom inte tänkt.

Tatsja
2009-09-29 10:28
#11

Eller kanske det, mer klirr i kassan

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Loveferrets
2009-09-29 10:32
#12

haha sant.

[kloakmunk]
2009-10-18 23:17
#13

#0 jag tycker det låter som en ganska bra ideé synd bara att många nog kommer att glömma betala skatten då. (fast iof så tittar man kanske inte så ofta på märket endå.)Skrattande

Annons:
MartinO
2009-10-31 09:43
#14

Vi kommer att få möta fler oskattade och obesiktigade fordon på vägarna.

Jag har startat en protestgrupp på facebook om detta.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

mattssonnr1
2009-10-31 19:18
#15

Jag tycker det är jättebra när kontrollmärket försvinner för att de sabbar bilens utseende

Mopedburen dumbom Tungan ute

 

medarbetare på Motor & Humor

Tatsja
2009-11-01 09:42
#16

#15 Hur då sabbar utseendet?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[kobbeuffe]
2009-11-01 13:30
#17

På Åland och i övriga finlnd har vi inte kontrollmärken heller och det funkar nog ganska bra tycker jag. Tanken när man äger och kör en bil är ju ändå att den skall vara "laglig". kostnaden av att åka fast eller kostnaden vid en olcka borde nog avskräcka de flesta ändå. Rötägg kommer alltid finnas men jag tror inte det blir mer problem utan kontrollmärke.

Tatsja
2009-11-02 09:33
#18

#17 I början tror jag nog många kommer köra olagligt. Men det kanske jämnar ut sig med åren

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mattssonnr1
2009-11-26 01:38
#19

#16 jag tycker att det förstör looken på bilen genom att nummer plåten  får ett märke i mitten jag tycker bara att de e hur fult som helst

Mopedburen dumbom Tungan ute

 

medarbetare på Motor & Humor

RockinNewport
2009-11-28 01:13
#20

Så ryktet stämmer allså?

Jag tvättade bort 45 års rester av såna märken med diesel och div häxblandningar på Newporten i somras men då behöver ja inte bekymra mig om ett fult märke som sabbar nummerplåten då… Bara vänta en månad med att sätta igång na=)

Håller med föregående talare te 100%

.... You Never Can Tell ....

Annons:
guraknugen
2009-12-01 22:02
#21

Ursäkta mig om jag verkar lite korkad, men jag ser inte sambandet med slopandet av skattemärket och att man skulle glömma betala fordonsskatten. Även om själva märket försvinner, vad är det som säger att man inte får någon faktura?

Märket behövs ju som bekant inte, och det har inte behövts på flera år. Jag blev själv stoppad redan 1989 (eller om det var sent 1988 - bilen jag hade på den tiden skrotade jag sommaren 1989 och köpte den tidigt 1988) för att jag glömt betala skatten (trots att jag hade fått faktura, men jag var mitt uppe i en flytt och fakturan hade då hamnat i högen med betalda fakturor av misstag, av någon outgrundlig anledning). Polisen körde bakom mig i mörkret och hade vad jag förstått inte ens tittat på märket. De hade en dator i bilen, uppkopplad någonstans (Internet var ännu inte publikt på den tiden och jag tror inte polisen hade tillgång till det heller) och såg där att min skatt inte var betald.

Jag var student utan annan inkomst än studiemedel på den tiden och fick någon form av dagsbot som landade på 400 kr, om jag minns rätt.

Men som sagt, även om själva märket försvinner nu, så visst får man väl fortfarande en faktura? Alla som vill ha betalt brukar ju vara pigga på att skicka fakturor.

hus-musen
2009-12-05 01:59
#22

Märket ska ju inte tas bort ändå de ångrade sig. Tydligen så var det för opraktiskt att inte ha ett märke.

Qui dormit, non peccat

 


Tatsja
2009-12-05 09:12
#23

Detta hittade jag om kontrollmärket. Än är inte sista ordet sagt.

Näringsdepartementet under Maud Olofsson har bett Vägverket utreda om det är möjligt att slopa kravet på kontrollmärke på bilarna. Märket visar att bilskatten är betald och att bilen godkänts hos Bilprovningen.

Motiveringen till utredningen är att administrationen av kontrollmärket kostar cirka 50 miljoner kronor om året. Staten får i dag in cirka 10 miljarder kronor årligen via bilskatten.

Vägverket har nu lagt fram ett färdigt förslag som innebär att skattemärkena ska försvinna redan om ett halvår, den första april 2009. I förslaget framhålls bland annat att polisen numera har handdatorer och enkelt kan koppla upp sig mot bilregistret, varför det är lätt att kontrolleras om en bilägare ha betalat sin skatt.
Men flera remissinstanser protesterar mot förslaget, bland dem Rikspolisstyrelsen, skatteverket och länsstyrelsernas arbetsgrupp för körkorts- och yrkestrafikfrågor.
RPS skriver att det kommer att ta flera år innan polisen har tillgång till handdatorer på bred front. Dessutom anser polisen att kontrollmärket (gammalt eller saknat) är ett bra urvalsinstrument för trafikpolisen att upptäcka bilar som bör kontrolleras.
Skatteverket befarar att det blir fler bilar ute i trafiken som har körförbud, eftersom fler bilägare kommer att chansa när det inte omedelbart syns på bilen om den klarat besiktningen. Skatteverket tror också att skatteintäkterna kommer att minska.
Bil Sweden, Åkeriföretagen och Bussbranschens riksförbund säger ja till förslaget, som också innebär att yrkestrafikmärket försvinner. Det kommer dock att dröja till 2010.
Vägverket som utrett frågan säger samtidigt att bilägarna inte får del av statens besparing på 50 miljoner kronor när skattemärket försvinner. Besparingen behövs för att överföra bilregistret från Vägverket till nya Transportstyrelsen, skriver Vägverket till regeringen.
MHFs vd Tom Bjerver anser att förslaget om slopat skattemärke ska läggas på hyllan:
- Det finns bara förlorare i den här förändringen. Troligen kommer staten att gå miste om långt större belopp än de 50 miljoner som man säger sig kunna spara i och med att fler struntar i att betala vägskatten, säger Tom Bjerver.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: