Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2017 ggr
Biejvve
2009-08-05 15:48

Hjälp med bilköp

Jag behöver hjälp med bilköp, då jag är helt kass på bilar.

Jag letar efter en liten bil (två eller fyra dörrar), vi kommer att använda den till väldigt korta sträckor, knappt mellan 5km - 10km i veckan och ska kosta runt 20 000kr mer eller mindre, bara att det är bra bil och ska inte kräva mycket underhåll.

Vilken bil eller bilmodell som har billig skatt och försäkring? Vilken försäkringsföretag rekommenderar ni?

Annons:
mattssonnr1
2009-08-07 01:05
#1

en golf kanske

Mopedburen dumbom Tungan ute

 

medarbetare på Motor & Humor

sotarn76
2009-08-09 01:39
#2

eller vår gammal Skoda Flört

leo-
2009-08-09 17:57
#3

5-10 km i veckan då rekommenderar jag en EU moppe och riktiga kläder. Och man kan ta ganska mycket grejor på en sådan när man varit och handlat. Kör själv motorcykel och har inte nån bil numer och det har funkat fint

Om det nu tvunget ska vara en bil så som sagt en Golf även om jag har träffat på några som har varit bråkiga. Mindre bil är en polo. Nissan Micra . Ford fiesta som har som största problem att dom snabbt ser risiga ut av nån anledning, Skoda felicia funkar fint det har min mor och den bara går och går och den är billig i inköp

Eftersom det är så korta sträckor om ni hittar en bil för säg 15 så kan det vara värt att hänga dit ett rostfritt avgas på den

annars kolla rost. klonk i framvagn .missljud i motorn. välskött och servicebok

försäkringen fixar du lättast genom att ta gula sidorna och sätta dig i telefonen. skatten beror på vikten så lättare bil billigare skatt

hus-musen
2009-08-10 22:10
#4

Spelar egentligen ingen roll vad för bil du har på den korta sträckan om du inte har rostfritt avgassytem. Det slutar med att avgassystemen kostar mer at byta än bilen=) Jag håller med ovan talare om EU-moppe eller liknande på så korta sträckor. Alla sträckor som är mindre än åtminstonde 5-10 minuter långa är inte bra för motorn med alla kallstarter som blir + att den aldrig hinner gå varm ordentligt.

Sen vad har du för krav på bilen? Är det bara ett transportmedel som du inte tänker engagera dig i annars eller är det något som du kan lägga ner lite tid på? Ett visst underhåll kräver alla bilar.

Jag köpte mig en toyota camry -90, visserligen en liten medelstor bil men bränslesnål och lättlagad. Annars som många tipsat om så kan golfar i fräscht skick vara bra, men räkna med att en gammal golf kan bli väldigt törstig på så korta sträckor. Då kan du egentligen lika gärna köpa en 240 eller en 740. Både vw och volvosar är billiga i skatt och billiga i delar samt lättlagade.

Länsförsäkringar är överlägstet bäst i gävleborgs län men jag vet inte vart du bor.

Qui dormit, non peccat

 


Upp till toppen
Annons: