Annons:
Etikettterrängfordon
Läst 4128 ggr
Knirken1
2009-08-02 02:41

Bra att ämnet ATV aktiverats här.

Kanske rätt logiskt att detta ämne (ATV:er) hamnat under "hem och familj" och "MOTOR I FOCUS" här i ifocus. Tänkt på detta ämne (map ifocus) då jag själv har köpt en 1986 års "arbetsmaskin" av typ/fabrikat, SUZUKI LT-F4WD. Den är fyrhjulsdriven och relativt lågt växlad som sig bör på en nyttomaskin, 250 cc & för mig okänd effekt (!?). Dessa dagar pågår en uppdatering/renovering där alla gummidamasker på behövande axeldelar nu byts (nytt molybdensulfidfett "tillsätts" i damaskerna). Nya bromsdetaljer fixas till i samma förbättrings- avseende.

Den har vanlig "hög"-utväxling om 4 växlar + back. Sedan finns lågväxelläge för dessa 4 växlar, samt sk "superlågväxel" för riktig kryp/smygkörning. Summa 12 växlar!! Kul om någon mer här kan beräta lite om sin ev maskin, eller sina ev tankar i ämnet.

Tanken med denna, min SUZUKI ATV, är att släpa fram timmer/ved bitar från skog jag fått tillstånd att hämta ved ifrån (bra tillstånd, då husets nya spisinsats går på d:o). Mindre skogskärra ingick i köpet samt ett i sidled ställbart (+höj & sänkbart) snöplogblad. Just denna maskin är snöskoterregistrerad så det är något man får tänka på vid användandet. Nåja! Vore kul att höra från någon mer "här" lite "ventilerande" i ämnet. MVH / Kn1

Annons:
MattiasNowak
2009-08-11 00:52
#1

Frugan kör en Yamaha Kodiak 450 -04.

Den har hög och låg växel, i- och ur-kopplingsbar fyrhjulsdrift och låsbar diff fram.

Just hennes exemplar är dessutom utrustat med en Warn 3.0 winch fram för att kunna dra sig ur riktigt sura hål. Sen sitter det även större ITP 589 däck på med riktigt grovt mönster.

Denna maskinen har jag köpt till henne och den används mest för nöjesåkning på terrängträffar och liknande.

En helt enorm maskin på att ta sig fram och den "lilla" motorn på 450 kubik kombinerat med dom biffiga däcken räcker gott och väl för att dra sig även dom värsta hålen i skogen.

//Mattias

NOWAKFOTO.se

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Upp till toppen
Annons: