Annons:
Etikettövriga-fordon
Läst 4774 ggr
ANNIA
8/11/09, 3:02 PM

Motorcross Licens

Finns det nån här som kan tala om, om man behöver licens för att köra motorcross privat. Alltså inte för att tävla utan bara privat för man tycker det är kul.

Annons:
MattiasNowak
8/11/09, 3:57 PM
#1

Jag vet inte riktigt hur det ligger till, jag har aldrig haft licens för att köra, har ändå kört hela livet.

Problemet är väl snarare vart man får köra utan, det gäller ju då inhägnat område, man får inte väsnas för mycket och sånt. Mest sunt förnuft som gäller.

Men angående licens så vet jag inte riktigt utan jag har som sagt kört ändå.

//Mattias

NOWAKFOTO.se

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

ANNIA
8/12/09, 12:17 AM
#2

Tack för svaret Mattias. Ja då är väl frågan vad som kan räknas in som inhägnat område då. Om ett nedlagt gruvområde mitt ute i skogen kan räknas dit. Vet inte om det finns staket runt området men finns i alla fall runt en del gruvhål.

MattiasNowak
8/12/09, 8:12 AM
#3

Här har du en länk till SMC och deras beskrivning av inhägnat område.

Det är ytters få områden som klassas som det tyvärr. Man måste sätta upp varningsband runt området man kör på eller nåt sånt. Jag har inte brytt mig hittils och har inte stött på problem.Folk kör överallt hela tiden och ingen stör sig så länge man kör på vettiga tider.

Bor det folk i närheten av den nerlagda gruvan? Vissa människor är trevliga och bryr sig oftast inte och vissa kräver att man ska fråga.

Men, så länge dom inte bor alldeles intill så tror jag inte att dom lägger sig i nånting.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

ANNIA
8/12/09, 2:55 PM
#4

Tack för länken. Jag har själv inte varit till området men som jag fattat det så finns det inga bostäder inom höravstånd. Vet inte heller hur pass bra det är inhägnat. Nå bör det ju vara eftersom det är ett gruvområde men troligtvis inte hela. Är dock ett ställe som jag tror dom flesta här på orten vet om att det körs cross till och med polisen vet om det.

Men att jag ställde frågan är för att min brors äldsta grabb crasha in i en bil som kom in på området i helgen. Vet inga detaljer men bilen ställde sig bakom ett gupp/hopp så grabben hade inte en chans att undvika smällen. Sista jag hört så hade bilen kommit på området för att fråga efter vägen. Tycker då borde han rimligen hört allt motorljud och förstått att det var nåt för det är annars inte ett område man åker på för att fråga om en sån sak. Så nu är det väl en förundersökning för att se om grabben hade licens.

Med tanke på den smäll som måste blivit så får vi vara tacksamma att han klara sig relativt lindrigt undan med brutet nyckelben, bruten handled, ett par brutna revben och en punkterad lunga. Ja sen mörbultad och full i blåmärken då.

MattiasNowak
8/12/09, 6:45 PM
#5

Känns inte som personen var där för att fråga efter vägen om jag får säga vad jag tror.. Känns mer som det var nån som försöker stoppa körningarna tyvärr.

Finns alltid folk som inte vill att andra ska få ha kul, som inte vill att unga ska få vara unga. Dom kanske aldrig varit unga själva.

Ursäkte ilskan men jag har varit med om liknande där folk vetat att vi kört på ställen och parkerat sin bil bakom en dold kurva bara för att vi ska "råka" krocka med den och därmed vara tvugna att sluta köra eller i värsta fall kanske inte ens överleva.

Om så är fallet där hos er vet jag ju inte men blir galen på folk som jäklas och folk som inte har nån som helst uppmärksamhet.

Hoppas bara att allt ordnar sig, både med kroppsliga skador och med eventuella problem bilägare och poliser och sådant.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

ANNIA
8/12/09, 7:59 PM
#6

Nja jag tror det här var nog en ren olycka, men om den verkligen var där för att fråga efter vägen vet jag inte. Kan tänka mig andra anledningar. Tex att nån ohederlig tänkte ställa ifrån sig bilen på en undanskymd plats och sen gå och reka bland husen där och när den upptäckte att det var folk där och dessutom olyckan hände så var tvungen att komma med någon dum ursäkt. Jag vet helt enkelt inte.

Dom har åkt på samma ställe under många år och det är ingen som ens försökt få dom att sluta åka där. Utan dom som vetat om det tyckt det varit bra att dom varit där istället för på andra ställen där dom annars stört människor.

Det kroppsliga läker nog förhoppningsvis ihop ok. Sen får vi se vad det blir av det andra.

Annons:
MattiasNowak
8/12/09, 10:19 PM
#7

Ja, får väl hoppas att det inte blir för stora på problem gentemot "makten".

Det är skönt när det finns ställen där folk tycker det är ok att man åker, då slipper dom ju ha folk körandes i trädgårdarna.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

ANNIA
8/12/09, 10:38 PM
#8

Ja, vi kan bara vänta och se vad det blir av det hela. Tyvärr.

Kanske så dom tänkt, att det är bättre att dom åker nånstans mitt ute i skogen istället för i byarna runt ikring.

Upp till toppen
Annons: