Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 2681 ggr
pernillaa
7/16/09, 12:46 AM

OT - Eldsjäl - du behövs!

Mitt namn är Pernilla. För tillfället är jag 24 år gammal och är Sajtvärd på Spökbilder iFokus, dock är inte det mitt enda projekt när det kommer till websidor. Nu söker jag folk som vill delta i skapandet av min andra websida.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Sidhuvudsvartram.jpg

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Jag tar det från början:

När jag var 15 år blev jag överfallen och gruppvåldtagen av 5 medelålders främmande män. Det satte spår i mig som idag agerar motivation till att hjälpa andra och därför håller jag nu på med en websida med just det syftet. Websidan ska inrikta sig på offer för sexual- och våldsbrott och deras anhöriga främst.

På websidan ska man kunna hitta information om sin situation, hitta länkar, telefonnr och adresser till annan hjälp, och dela sin smärta med andra i olika forum. Man ska kunna läsa andras historier och även berätta sin egen.

Den här sidan kommer att bli lite speciell eftersom större delen av idén med sajten handlar om säkerhet, säkerhet och åter säkerhet.

Websidan är långt ifrån klar än så länge så det som skrivs här är bara spekulationer och ingenting bestämt. Men har du några spontana tankar såhär rakt av kring sajten så kan du kontakta mig via ett pm eller på min privata mail som du hittar längst ner i texten.

Jag söker eldsjälar som har varit utsatta för sexual- och/eller våldsbrott som skulle kunna tänka sig att engagera sig i websidan på olika sätt.

Alla frågor och tankar är välkomna.

Nu gäller detta alltså både offer och anhöriga! Anhöriga är lika viktiga som offren på den här sajten.

 ---¤§¤---

Sajtens slogan är:

Hjälp att hjälpa!

Alltså hjälp att hjälpa sig själv och hjälp att hjälpa andra.

Sajten har bara fått sin stomme än så inget tema är köpt och ingen information är upplagd så det finns ingenting att se egentligen och det som finns där kommer förändras totalt. Men för er som vill se att den finns i alla fall så kan ni titta här.

Kolla här i punktlistan om du hittar en uppgift du kan tänka dig att ta dig an.

Jag behöver:

  • FRAMFÖRALLT någon/några i Umeå-trakten som vill engagera sig i sajten och agera bollplank. Någon som kan tänka sig att träffa mig då och då och diskutera sajten i alla dess vinklar och lista ut vad som vore bäst. Någon som har någon erfarenhet i sexual- och/eller våldsbrott. Någon företagsam person som kanske även har kontakter som kan vara av nytta! Någon drivkraftig, jordnära, klok människa som står tillräckligt stadigt på fötterna för att orka hjälpa mig med det här. Någon som är minst 18 år gammal!

  • Människor som kan tänka sig att leta och sammanfatta information till kunskapsbanken som ska finnas på sajten. Det är mååånga olika kategorier som ska skrivas om och jag klarar nog inte att skriva om dom själv. Det är som att skriva en uppsats när man gick i skolan. Man söker information från olika källor på internet eller var man nu vill och skriver med egna ord. Dock ska det vara väldigt allomfattande och välskrivet.

  • Någon som är duktig på lagar och rättsväsendet som kan hjälpa mig att bestämma kategorierna till kunskapsbanken och lägga upp en avdelning på sajten med det väsentliga kring rättsväsendet i ett sånt här fall. Någon som verkligen kan det där med lagar och sånt, som jag kan rådfråga om vissa saker kring säkerheten som är så viktig m.m. som verkligen kan ge rätt och riktiga svar.

  • Sajten kommer vara uppdelad i sajter/forumgrupper, ungefär som här på iFokus-nätverket, där var och en av sajterna behöver en typ av Sajtvärd som är insatt i just det ämnet. Jag som då har blivit våldtagen och vet mest om det tar mig an just den sajten/forumgruppen. Jag behöver alltså sajtvärdar till varje sajt/forumgrupp.

  • Någon som är duktig på psykologi och kanske t.o.m. är utbildad psykolog som vill hjälpa mig med kategorierna för de "men" man kan drabbas av och vanliga reaktioner och som kanske vill agera moderator också på sajten när den kommer upp då psykologi har en stor del i det här ämnet. Någon som kanske vill hjälpa till och skriva artiklar m.m. som tror sig ha någonting av värde att säga.

  • Människor som har råkat ut för sexual- och/eller våldsbrott som vill återge sin historia och dela med sig av sina erfarenheter på sajten. Som kanske också vill bistå med rådgivning via mail åt de som vill ha det av dig som privatperson som har läst din berättelse.

  • Folk i övrigt som tror sig ha någonting att bidra med till sajten, vad det nu kan vara. Idéer, tankar, en bra text, bilder, filmer, länkar, kontakter. Vad som helst!

Vad vill ni se på en sajt som denna? Vad skulle ni vilja togs upp? Vad vill ni ha fakta om?

Hör av er. Ju fler desto bättre och vet ni någon som kan tänkas vara intresserad så är det bara att tipsa, tipsa, tipsa!

---¤§¤---

Vänd er egen smärta till att bli någon annans styrka. Gör som jag och ge något åt världen.

Var inte rädda att starta en dialog med mig även om ni är osäkra på om ni kan bidra med någonting!

Tillägg: I oktober ska jag söka medel hos brottsofferfonden för att kunna dra igång sajten ordentligt. För det behövs en grund att stå på och ju fler vi är bakom projektet, desto större chans till ett bidrag.

Eldsjälar är människor som går in för något och lägger ner tid och arbete på något utan att säkert veta om man får något för det. Man gör det för att man vill, för att det är av bra syfte och för att hjälpa andra.

Det är just sådana människor som behövs till det här projektet. Bra skapar bra, men det måste ju börja någonstans.

Och bara så att ni vet: Ni är starkare än ni tror!!!!!

Tillsammans kan vi klara det!

Kontakta mig via pm eller på min privata mail Pernillaa85@gmail.com

// Pernilla, SajtvärdSpökbilder iFokus och www.varfor.net

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Upp till toppen
Annons: