Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 7066 ggr
[mia-38]
6/7/09, 10:28 PM

Bilskatt

Undrar över en sak som ett par kompisar och jag diskuterade över för lite sedan.

Om man har en bil som det finns skatteskuld på. Och man säljer den till skroten just för att den ska skrotas.
Vem måste betala den obetalda skatten då?
Ägaren eller skroten?

Annons:
Angelclaw
6/7/09, 11:23 PM
#1

När det gäller bilskatt så följer det ju bilen, MEN, registrerad ägare vid ingången till en viss månad är skyldig att betala skatten, så jag skulle gissa att det blir ägaren till bilen och inte skroten som betalar skatteskulden i ett sådant fall.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

[mia-38]
6/7/09, 11:28 PM
#2

Så skulle man sälja en bil som  har skatteskuld till skroten så ska de inte betala den alltså? Utan det är den gamla ägaren som får den skulden på sej.
För bilen ska ju inte användas igen utan skrotas.

Det är väl en annan sak om man säljer en bil med skatteskuld till en annan som har tänkt att använda bilen och ställa på den?
Då fattar jag det som att den som köper bilen får även skatteskulden på sej.

Angelclaw
6/7/09, 11:45 PM
#3

från skatteverkets hemsida:

Vem är skattskyldig till fordonsskatt?

Om du äger ett fordon vid ingången av den månad då skatten ska betalas är du skattskyldig för fordonet (betalningsmånad).   

Vid påställning är det den som är ägare vid påställningstillfället som är skattskyldig.

När ett fordon ställs på tar Transportstyrelsen ut en påställningsavgift på 50 kronor. Påställningsavgift tas inte ut första gången ett fordon ställs på.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

ivanhoe81
6/7/09, 11:48 PM
#4

men jag har hört att när det gäller skrotning så försvinner skulden

men jag vet faktiskt inte hur det är egentligen

[mia-38]
6/7/09, 11:49 PM
#5

#4 Ja det har jag med hört. Undrar därför om det stämmer?
Det är det jag vill ha reda på.

leo-
6/8/09, 12:01 AM
#6

Vet inte men skulle inte tro att skatteverket skulle släppa att du har en skuld

Troligtvis får man betala in skatten och sen få tillbaka det du inte är skyldig från skrotaren som vanligt

Annons:
ivanhoe81
6/8/09, 12:03 AM
#7

hmm få se nu jag försöker tänka tillbaka lite, jag hade en kompis som skrotade en bil med skatteskuld för några år sedan, jag har för mig att den försvann helt och hållet

[mia-38]
6/8/09, 12:05 AM
#8

Vart kan man ta reda på det?
För jag har med hört att det är så när bilen ändå ska skrotas. Den ska ju inte användas. Kanske att skulden går till Kronofogden sen då.

ivanhoe81
6/8/09, 12:06 AM
#9

hör med skrotaren eller transportstyrelsen eller något de borde ju veta något tycker jag

Angelclaw
6/9/09, 8:14 AM
#10

Enligt mina bekanta så är det inte så. Skulden faller på ägaren och inte på skroten. Den jag pratade med hade skrotat en bil med skatteskuld och räkningen föll på honom,

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

[mia-38]
6/9/09, 9:48 AM
#11

#10. Ja det är så. Jag pratade med en som visste detta på jobbet. Och han sa likadant.

Upp till toppen
Annons: