"GM-konkurs påverkar inte Saab"
Saab säger sig inte vara oroligt inför att GM väntas söka konkursskydd. Arbetet med att skära ut sig från General Motors påverkas inte av huvudägarens problem, enligt Saab. Men frågetecknen är många, och ingen vet vad som kommer att hända.
Biltillverkarna Opel och Saab måste hitta nya ägare eller riskera att dras ned i en konkurs, samtidigt som att det spekuleras i att ägaren General Motors kommer tvingas in i en rekonstruktion enligt amerikansk konkurslag. Saab är inte orolig över att GM:s problem kommer att påverka dem.
– Det finns indikationer på att det inte kommer att påverka, säger Erik Geers, informationsdirektör på Saab.
Han har däremot inte säker på hur det kommer att bli, eller vilka scenarier som inträffar. Han vill inte spekulera.
– Det är inte så att jag har daglig kontakt med dem om vad som kommer att hända, säger han.
General Motors använder sig av motorkomponenter utvecklade av Saab och samarbetet dem emellan kommer att fortsätta efter separationen, enligt Erik Geers.
– Vi kommer att ha ett förhållande med GM i framtiden, långsiktigt. Det är viktigt för dem att ha ett förhållande med Saab automobile.
Saab är just nu inne i en förhandling med 2–3 köpare som snart ska smalnas av till en. Enligt informationsdirektör Erik Geers påverkas inte köparna av oron kring GM.
– Det som vi gör är att koncentrera oss till 100 procent på att skapa ett oberoende Saab och hitta en ny köpare, vi är i en avslutande fas. Vad som händer, om något ska hända med GM har inte påverkat förhandlingen
Saab är fortsatt optimistiska, miljonerna som de fick från GM beräknas räcka till innan de annonserar en köpare i slutet av juni.
Rolf Åbjörnsson, delägare vid advokatbyrån Setterwalls, är expert på insolvensrätt och en av Sveriges mest erfarna konkursförvaltare. Han påpekar att det är svårt att veta vad som händer med Saab om GM går i konkurs.
– Min uppfattning är för det första att de dras in i ett rekonstruktionsförfarande och företaget lever vidare.
Enligt honom är det bara att vänta och se vad som händer.
– De är i händerna på GM. Jag tror om vi nu ändå måste gissa, då kan man lika gärna säga att det inte behöver vara något negativt.
Hela idén med en rekonstruktion enligt Chapter 11 är enligt Rolf Åbjörnsson att företaget ska leva vidare, Saab också.
– Jag har i grunden en positiv syn, för bägges del. Hela idén med förfarandet är att företag ska överleva, det är ett omständligt och dyrt förfarande, men GM är tillräckligt stort för att klara det.