Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2919 ggr
[kobbeuffe]
5/27/09, 9:42 PM

Om GM i SVD tidigare idag

"GM-konkurs påverkar inte Saab"

Saab säger sig inte vara oroligt inför att GM väntas söka konkursskydd. Arbetet med att skära ut sig från General Motors påverkas inte av huvudägarens problem, enligt Saab. Men frågetecknen är många, och ingen vet vad som kommer att hända.

Biltillverkarna Opel och Saab måste hitta nya ägare eller riskera att dras ned i en konkurs, samtidigt som att det spekuleras i att ägaren General Motors kommer tvingas in i en rekonstruktion enligt amerikansk konkurslag. Saab är inte orolig över att GM:s problem kommer att påverka dem.

– Det finns indikationer på att det inte kommer att påverka, säger Erik Geers, informationsdirektör på Saab.

Han har däremot inte säker på hur det kommer att bli, eller vilka scenarier som inträffar. Han vill inte spekulera.

– Det är inte så att jag har daglig kontakt med dem om vad som kommer att hända, säger han.

General Motors använder sig av motorkomponenter utvecklade av Saab och samarbetet dem emellan kommer att fortsätta efter separationen, enligt Erik Geers.

– Vi kommer att ha ett förhållande med GM i framtiden, långsiktigt. Det är viktigt för dem att ha ett förhållande med Saab automobile.

Saab är just nu inne i en förhandling med 2–3 köpare som snart ska smalnas av till en. Enligt informationsdirektör Erik Geers påverkas inte köparna av oron kring GM.

– Det som vi gör är att koncentrera oss till 100 procent på att skapa ett oberoende Saab och hitta en ny köpare, vi är i en avslutande fas. Vad som händer, om något ska hända med GM har inte påverkat förhandlingen

Saab är fortsatt optimistiska, miljonerna som de fick från GM beräknas räcka till innan de annonserar en köpare i slutet av juni.

Rolf Åbjörnsson, delägare vid advokatbyrån Setterwalls, är expert på insolvensrätt och en av Sveriges mest erfarna konkursförvaltare. Han påpekar att det är svårt att veta vad som händer med Saab om GM går i konkurs.

– Min uppfattning är för det första att de dras in i ett rekonstruktionsförfarande och företaget lever vidare.

Enligt honom är det bara att vänta och se vad som händer.

– De är i händerna på GM. Jag tror om vi nu ändå måste gissa, då kan man lika gärna säga att det inte behöver vara något negativt.

Hela idén med en rekonstruktion enligt Chapter 11 är enligt Rolf Åbjörnsson att företaget ska leva vidare, Saab också.

– Jag har i grunden en positiv syn, för bägges del. Hela idén med förfarandet är att företag ska överleva, det är ett omständligt och dyrt förfarande, men GM är tillräckligt stort för att klara det.

Annons:
[kobbeuffe]
5/27/09, 9:43 PM
#1

Från Auto Motor & Sport tidigare idag.

GM: "Vi ansöker om konkursskydd"
Pär Brandt - 2009-05-27 14:36
Enligt nyhetsbyrån Bloomberg News står det nu klart att General Motors ska söka skydd av en konkursdomstol för rekonstruktion. Stämmer uppgifterna blir det i så fall den största konkurs som någonsin genomförts.

Enligt Bloomberg News har GM-chefen Fritz Henderson, i mitten, redan fattat sitt beslut - det måste bli rekonstruktion. Papperna lämnas sannolikt in på måndag, 1 juni.

Under morgontimmarna stod det klart att General Motors inte kunde få 90 procent av sina fordringsägare med på förslaget att byta skulder mot ägarandelar. Därmed försvann i praktiken den sista livlinan för att GM skulle kunna undvika en konkurs. Skulderna omfattade 27,2 miljarder dollar och fordringsägarna skulle få tio procent av GM:s aktier i utbyte.

GM:s högkvarter i Detroit reser sig högt mot himlen, men företaget står på osäker grund. Vad finns kvar om ett år?
GM:s styrelse ska sammanträda under onsdagen och diskutera hur händelseförloppet nu ska se ut. Enligt nyhetsbyrån Bloomberg News har koncernchefen Fritz Henderson redan uttalat sig för att man bör söka skydd av konkursdomstol, enligt "chapter 11", och därefter skyndsamt genomföra en rekonstruktion.

Några officiella uttalande från GM finns inte i skrivande stund, mer än att man bekräftar att förslaget inte nådde 90 procent. Det mest sannolika händelseförloppet är att GM ansöker om konkursskydd på måndag, 1 juni. Det ger Opel ett par dagar på sig att utse en ny ägare, innan ägaren GM hamnar hos konkursdomstolen.

Det mesta tyder på att Chrysler får sin rekonstruktion klar under innevarande vecka och då har man i så fall gjort ett mycket snabbt arbete. På mindre än fyra veckor har "nya" Chrysler bildats och med detta arbete som exempel hoppas bedömare i USA att även GM kan genomföra en snabb rekonstruktion som inte skadar kundernas förtroende för varumärket allt för mycket. Uttalande från amerikanska regeringen visar också på en målsättning där man inte tänker lämna den inhemska bilindustrin i sticket, även om omstöpningen blir omfattande och smärtsam.

Efter rekonstruktionen har amerikanska bilarbetarfacket UAW bytt en del av sina fordringar till pensionsfonderna mot en ägarandel på 20 procent i GM. De tidigare lån som GM fått av amerikanska (19,4 miljarder dollar) och kanadensiska regeringen innebär att skattebetalarna i de två länderna kan bli ägare till över 60 procent av GM. De ursprungliga aktieägarna har fått se värdet rasa ner till under tio procent av vad aktierna var värda för ett par år sedan och deras andel blir sannolikt mycket liten i det ombildade GM.

Enligt den färdplan som koncernchefen Fritz Henderson presenterade för en månad sedan väntar en drastisk bantning av General Motors i USA och Kanada. Antalet timanställda ska minskas från drygt 60.000 till 40.000. Tillverkning och försäljning koncentreras till fyra varumärken: Chevrolet, Buick, Cadillac och GMC. Övriga (Hummer, Saab, Opel/Vauxhall och Saturn) säljs om möjligt och Pontiac läggs ner.

[kobbeuffe]
5/27/09, 9:44 PM
#2

Mera från SvD

SvD Näringsliv har talat med en rad personer inom fordonsindustrin - affärsjurister, konkursförvaltare och analytiker - det senaste halvåret för att försöka få reda på vad som händer om, eller snarare när, General Motors går i konkurs. Det man kan vara mest säker på i denna osäkra värld är möjligen just det, att konkursen kommer. I övrigt är det få som vill, vågar eller kan säga något om effekterna av en GM-konkurs.

Men följande går att så fast:

1. GM äger fortfarande Saab, men vill sälja det snabbast möjligt.

2. Natten till onsdag gick en obligationsdeadline för GM ut, utan att något hände. Det kan indikera en akut likviditetsbrist i bolaget. Det innebär en lika akut konkursrisk. Går moderbolaget i konkurs, eller söker konkursskydd enligt den omtalade elfte paragrafen i USA:s konkurslagstiftning, som är den korrekta termen, upphävs alla avtal. En armé av jurister tar över och räddar vad som räddas kan. Det har redan skett i Chrysler, där produktionen i princip ligger nere nu.

3. En konkursförvaltares uppgift är att rädda vad som räddas kan av driften, men också att få tillbaka så mycket pengar som möjligt av kreditgivarnas pengar. Det kan innebära styckning och försäljning av delar av en koncern. Eller nedläggning av de delar som inte genererar vinst.

4. Saab har inte gått med vinst på bra många år. Men när SvD pratat med Saab de senaste dagarna så vidhåller folket där att "positiva samtal" förs med en eller flera potentiella köpare. Om dessa är desamma som redan lagt bud på likaledes GM-ägda Opel - riskkapitalbolaget Ripplewood, kanadensiska Magna uppbackat av ryssar, samt Fiat - är inte känt.

5. Alltså: Saab kan ha så lite som några dagar på sig att få till en sådan affär. För sedan är vi tillbaka där vi började: Vad som händer när modern GM går i konken med ett brak vet vi inte.

Det är förstås ett positivt faktum att Opel alls fått några bud på sig. Samtidigt har dessa budgivare inte sagt något om svenska Saab. Och hur som helst är alla sådana köp beroende av stora statliga garantier om de ska bli av, vilket adderar ytterligare en osäkerhetsfaktor - politiker tänker sig noga för dessa dagar innan de lovar bort mer av skattebetalarnas pengar. Detta dessutom på en bilmarknad som led av överkapacitet redan före krisen.

Så håll i er, för de närmaste dagarna kan bli dramatiska.

Upp till toppen
Annons: