Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 18443 ggr
Stephanie
2009-05-01 14:56

Byta drivknut?

Hejsan, hoppas att jag hamnar rätt här… Jag funderar lite på att rusta upp vår ena bil som för tillfället står i garaget och inte används. Pratade lite snabbt med pappa, och han sa att det första som bör göras är att byta drivknuten. Därför undrar jag nu vad (på ett ungefär) det skulle kosta att byta drivknuten på en Nissan Almera, och var/hur man gör det? Eftersom jag inte kan minsta lilla om detta (har inte ens körkort), så får ni gärna komma med andra kommentarer om det är något ni känner bör sägas…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
hus-musen
2009-05-01 15:28
#1

Är du inte händig sj så lämna bort bilen, antingen till nån som kan eller till verkstad! en drivknut är inte så dyr, ett par hundra om du går på  bildelsbasen, men du får räkna med att de flesta bilfirmor tar 1000 kr timmen iaf och de tar en stund att byta..

Qui dormit, non peccat

 


Stephanie
2009-05-01 18:55
#2

Ja, självklart har jag inte tänkt göra det själv Tungan ute Det skulle bli en katastrof! Enligt mamma var det lite fler saker som behöver fixas också, fläkten/ACn och vindrutetorkarna. Jaja, jag får se vad det blir av det Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

leo-
2009-05-01 20:07
#3

Knuten i sig själv kan vara rätt så klyddig att byta och kan behöva en det verktyg som man inte har som hemmamekare. Tack och lov finns det hela axlar beg som är ganska lätta att byta det värsta med det är att man bör hålla det så rent som det bara går och det är kladdigt (Mycket fett) drivknut almera på biltema 599kr

det första jag säger om fläkt och torkare är säkringarna är dom hela

annars kan det eftersom det är ac på bilen vara rätt struligt att komma åt fläkten framför allt. Det kan även vara så att det är ACn som gör att fläkten inte funkar

torkarna kan sitta bra till men motorn kan även sitta under framrutan inne i bilen

så räkna med ett par dagars jobb

Stephanie
2009-05-01 21:48
#4

#3 Ok, ska kolla upp lite mer om det då Glad Tackar!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

EvilEye89
2009-05-11 00:19
#5

Jag rekomenderar att du kollar med någon du känner som kan byta. en drivknut kostar ca700:-  jag rekomenderar dig att skita i Biltemas bildelar jag har dåliga erfarenheter av dom då jag själv har 4 bilar under renovering hemma.. att byta drivknut tar ca 2 timmar om man ha gjort det förr, Mekonomen brukar vara billiga på delar och även reparationer.

tips gå in på mekonomens hemsida där kan du knappa in registreringsnumret och på så vis får du fram bildelar & priser till just din bil.

Lycka till

ivanhoe81
2009-05-11 23:55
#6

jag har använt biltemas saker tidigare till allt, visserligen inte drivknutar då jag kör volvo 740 men det som jag köpt har nästan fungerat bättre än originaldelar

men alla kan få måndagsexemplar med, är du osäker på kvaliten så köp på mekonomen eller bilskrotar (de kan ju också beställa hem nya saker till bra pris)

Annons:
leo-
2009-05-12 00:33
#7

Deras stora problem verkar vara att kvaliteten varierar hela tiden

T ex däckjärn (inte mina egna erfarenheter) vissa har köpt och dom böjer dig direkt och andra har köpt och är helnöjda

vad det gäller delar till bilar och i synnerhet sådana viktiga saker som knutar och spindelleder och liknande måste dom ha koll på tycker man det finns ju bara ett par olika tillverkare av sådana detaljer

annars hade dom inte varit så stora som dom är

ivanhoe81
2009-05-12 00:41
#8

det måste vara något sådant, jag köper bromsdetaljer på biltema, senast köpte jag ett främmre bromsok därifrån jag märker ingen skillnad mot originaloket inte mer än att det bromsar bra mycket bättre nu än innan Skrattande

originalgrejor har jag alltid lyckats få måndagsexemplar av kvittar vad jag beställt så har jag fått gått tillbaka med grejorna, sist som jag beställde grejor (innan jag började handla på biltema) så beställde jag bromsskivor, kollade noga och det var samma artikelnummer men den ena fick jag inte på bromsoket på så jag mätte dem flera mm för tjock

det problemet har jag aldrig haft på biltema, men smaken är som baken med deras produkter, delad

en sak som jag inte köper därifrån det är deras billiga tändstift (de som det står biltema på) de håller inte länge

EvilEye89
2009-05-12 11:39
#9

Självklart har Biltema saker som går utmärkt att köpa.. men just Drivknutar, spindelleder och deras spridarrengöring köper jag aldrig.

och jag rekomenderar er att låtabli deras oljefilter då dom inte filtrerar bort den smuts som ett filter bör ta bort.

men om de tryter i plånboken så kan biltema vara en bra idé.

doc är dom inte många kronor billigare än Mekonomen & Meca

ivanhoe81
2009-05-12 14:42
#10

jo det med oljefilter har jag också hört, men de duger till det jag använder de filtren till, folkrace, byter stort sett olja och filter enter varje eller varannan tävling (får olja gratis ett tag till, vanlig 15-40 motorolja)

Upp till toppen
Annons: