Annons:
Etikettövriga-fordon
Läst 2087 ggr
parsley
5/6/09, 8:48 PM

Världens billigaste bil

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080110-tata-nano-billig/index.xml

Tata Nano, välrden billigaste bil, är på gång. Pris ca 16.000 kr. Någon som är sugen?

Frågan är bara är det en ny Lill-cittra eller en ny VW-Bubbla som är på väg att se dagens ljus i Indien?

Den väger ungefär lika mycket som en 2 CV, har en 2 cylindrig motor på 0,6 liter som 2 CV:n och en toppfart på 105 km / h och den  ska klara branta backar. 2 CV är dock något snabbare, 110 km / h är ingen omöjlighet.

Precis som VW-bubblan har den motorn bak. Nanon saknar 2CV:n geniala rullbara tak och är utrustad med något så onödigt som elhissar till fönstret. Varför fönsterhissar när det finns haspar och gångjärn? I en 2 CV kan man transportera nästan vad som helst. VW-bubblan och Nanon verkar främst vara avsedda för persontransporter.

Vad tycker ni? Är Nanon en anka (2 CV kallas anka i många länder) eller en bagge?

Annons:
hus-musen
5/6/09, 11:13 PM
#1

ruggigt ful var den iaf=) Säkert praktisk i stadsmiljö när man ska parkera=)

Qui dormit, non peccat

 


hockne
5/8/09, 11:59 AM
#2

Håller med… snygg va den då inte. Men skulle ju inte vara fel att ha inne i stora staden.

mandariiin
5/9/09, 7:46 AM
#3

hur kan du jämföra denna "bil" med en VW Bubbla?

Lia@mandariiin.com

hockne
5/9/09, 8:59 AM
#4

#3 Håller med…. Hmm…

Angelclaw
5/9/09, 9:03 AM
#5

Motorn bak och att den är liten kanske, men i övrigt föredrar jag personligen bubblan :)

Men den var lite såddär, så ful så att den nästan (men kanske bara nästan) var söt!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

parsley
5/9/09, 10:14 AM
#6

Jag tycker inte den ser ut som en bubbla. Men jag tycker det är samma typ av bil, en bil som ska vara så billig att vanligt folk har råd att köpa den och motorn bak. :)

Annons:
MattiasNowak
8/11/09, 2:38 PM
#7

Enligt mig så var den rent horribel..

Inget jag skulle sätta mig i ens under mordhot.

Men men, billig var den och det var väl allt positivt.. Tungan ute

//Mattias

NOWAKFOTO.se

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

mattssonnr1
12/16/09, 2:21 AM
#8

jag skulle då inte vilja ha en sån här

Mopedburen dumbom Tungan ute

 

medarbetare på Motor & Humor

guraknugen
12/20/09, 3:34 AM
#9

Varför kallas 2CV för en anka? Mitt ex (som är Angola-portugis) sa en gång att den så kallade Paddan kallas för ankan i hennes land, och syftade då på hur ankan sätter sig ner, alltså likheten med när paddan (Citroën DS heter den väl egentligen?) sjunker ner. Ett konststycke som dock en 2 CV inte kan utföra.

Men å andra sidan, vad vet hon…?

Och nej, man kan inte lasta ens i närheten av vad som helst i en 2 CV. Det är bara att titta på bilen för att inse det. Fyll en CX Break och flytta sedan över allt till en 2 CV. Lycka till…

NaimaG
12/25/09, 4:24 PM
#10

Inte direkt den vackraste bil man skådat och motorn var då inte så fasligt stark, den drar då inte bort mitt tycke för Maybach hur billig den än må vara.

Upp till toppen
Annons: