Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 3169 ggr
iken
2009-04-27 17:02

Cykelköp

Hej!

Jag behöver lite köpråd ang cykel

Vill att cykeln skall rulla snabbt. Vad gäller för det?

Citybike?
28" hjul?
Aluminiumram?
Bra däck? (och hur vet man om tillverkaren har bra däck?)
Märket? (jag funderar på Cresent eller Monark. Något märke som är bra på snabbhet?)

Vill förutom snabbhet även ha bra säkerhet och bra rostskydd. Har läst att biltemas cyklar har dålig säkerhet. Vilket märke ger bäst rostskydd resp säkerhet?

Annons:
Aviendha
2009-04-28 01:22
#1

Bra frågor, jag har inte en aning. Vet att en cykel har hjul och drivs av muskelkraft ;)

Men ett förslag kan ju vara att prata med flera försäljare som är inriktade på just cyklar och fråga dem. När du pratat med några kanske du kan bilda dig en uppfattning av deras samlade erfarenheter/rekomendationer.

hus-musen
2009-04-28 17:37
#2

Ja vill du att din cykel ska rulla snabbt så är de bara att träna benmusklernaFlört

Jag föredrar cyklar i lätt aluminium eller kolfiber just för att jag släpar min uppför en trapp.. Men annars så är de bara att gå in till närmsta cykelaffär och tala om vad du ska ha cykeln till, ska du köra maratonrace så är ju en lätt cykel med stora smala hjul de bästa.

Angående rosten, så aluminium rostar inte..Smörjer man kedjan så ska de inte vara några problem.

Jag har en DBS, fullt funktionsduglig.Rullar kanske lite långsamt ibland men de beror mer på mina trötta ben än på cykeln.SkrattandeFinns 100tals märken, cresent och monark är rätt gamla välkända.

Så gå in och hör med en cykelaffär så kan de ta fram cykeln för dig helt enkelt=)

Qui dormit, non peccat

 


leo-
2009-04-28 17:49
#3

Ska det gå fort så är det inte nån moutainbike du ska ha Skrikandes

Köpte en sån för ett par år sedan på loppis och utrustade den med odubbade däck för landsväg (det hör till att jag bor i ett skogsområde därför en sån cykel)

för ett tag sedan fick jag för mig att cykla till affären ca 5 km. Sagt och gjort på med ryggsäck och upp på åbäket och börja trampa. Efter en helvetesfärd där man var tvungen att trampa hela tiden för att hålla någorlunda fart kom jag flåsande som ett lokomotiv till affären och sen kom det bästa jag skulle hem igen.

Så nu är det bestämt jag ska göra iordning min 12 växlade landsvägscykel istället (har cyklat 4 ringsjön runt på den ) och får rulla ut den på vägen istället. men den rullar bara man tänker på det så man kan pausa i trampandet ibland .Men som sagt den funkar bara på landsväg och cykelbanor.

men en citybike är som ett mellanting ganska stabil men ändå inte klumpig och det finns växelvarianter bla ver jag att Crecent har växlarna i navet med riktig broms

<lycka till i sökandet

iken
2009-04-29 01:04
#4

Jag tror det är klokt att göra som ni säger, gå till flera cykelaffärer och fråga.

När det gäller däcken så skall de dels vara smala, dels släta, men släta ger nackdelen att de har sämre fäste i dåligt väder och något osäkrare, däremot menade säljaren att smala däck ej innebär större risk att cykla omkull.

Cresent verkade mest imponerande men de kostar över 5000kr för en 7 växlad. Säljaren sade att dämpad framgaffel kan göra att det går långsammare. cresenten säljs dock men "vanliga däck" utan punkteringsskydd som ej är bättre än biltemas ordinarie däck.

Niklas
2009-04-29 20:54
#5

Välj en lätt cykel med så stora hjul som möjligt och smala fälgar och däck utan mönster. Cykla naken för minskat luftmotstånd, alternativt sätt radiostyrning på cykeln så att du inte behöver sitta på den alls och påverka hastigheten. Glad


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

iken
2009-04-29 23:17
#6

Ja ni, köpte en Crescent City 28 tum idag (demoex för 4000kr, ord pris 5500kr), och måste säga att den är sjukt bra. Omkring 50% snabbare än min 26" mountainbike känns det som. Och vilken körglädje. Plötsligt gläds man åt att cykla igen istället för att tänka "aaaaaaaaaahhhhhh, det är 3 km dit, jag orkar inte", nu tänker man "yeah, en go utmaning"

Väl värt varenda öre!!!

Annons:
Niklas
2009-04-29 23:56
#7

Grattis!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

hus-musen
2009-04-29 23:57
#8

va bra att du blev nöjd=)

Qui dormit, non peccat

 


leo-
2009-04-30 00:04
#9

lycka till med det nya åket

har den växlar i navet så ta reda på vilken växel du ska ha i för att kunna reparera bakhjulet vid punktering för är det som i Malmö att det inte behövs några glasiglos för där har dom cykelvägar så kan det vara bra att veta

Upp till toppen
Annons: