Annons:
Etikettveteranfordon
Läst 7646 ggr
mandariiin
2009-03-27 00:05

fixa med VW Bubbla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag håller på och fixar med min VW Bubbla 1302 -72 för fullt just nu.

men jag behöver lite hjälp…. jag har fått en påpekning om att det börjar bli rost i underredet. inget allvarligt, men lite smått, speciellt vid passagerar sidan.

så jag undrar om det finsn någon här som kan /vet någon som kan laga sånt? jag själv har ju tyvärr ingen tillgång till garage just nu, därför blir det väldigt svårt för mej att fixa själv.

kom gärna med förslag med vart det går att få hjälp, och vad det kostar ungefär för an enkel genomgång utav ett underrede på en veteranare ;)

är det förresten någon som har koll på växelspakar på bubblor? har problem med att få dit min quickshift….

Lia@mandariiin.com

Annons:
sotarn76
2009-03-27 16:49
#1

Har du ett foto när man kan se hur läget är ?

mandariiin
2009-03-27 23:36
#2

foto på underrede eller växelspak?

Lia@mandariiin.com

sotarn76
2009-03-27 23:50
#3

både och ? Om du vill ?

mandariiin
2009-03-27 23:52
#4

växelspaken kan jag nog fixa nästa gång jag är i garaget, men bild på underrede kan bli svårt då jag inte har möjlighet att hissa upp bilen….

Lia@mandariiin.com

sotarn76
2009-03-27 23:58
#5

Obestämdhmmm

ingen domkraft ? så att du kan ta ett foto lite sned från

undersidan ?

Är det mycket rost ? Alltså gå det djup och långt

eller är det bara några småa ställer?

mandariiin
2009-03-28 00:07
#6

vad jag vet så är det bara ett litet hål, och inte värre än en fem krona ungefär. men sen vet jag inte mer. fast det är dte jag sett och vad dom sa på besiktningen.

Lia@mandariiin.com

Annons:
sotarn76
2009-03-28 00:31
#7

Förvånad Kanske bara ett litet hål men då kan det vara att du ha ocksp rost

in i underrede.

Om det gå, " Sandstråla "  den och ta zinkspray på och svetser

hål tätt. Annars slipa stället.

sotarn76
2009-03-28 00:41
#8

Skrattande! ! !

Men en kompis gjorde det så !

Om det är precis på underkanten alltså den "bärbalk"

under dörren så tåg han en vinkelsliper och tåg "balken"

bort och svetsade en ny i.

Egentligen är det bara en C-profil.

Om vi pratar o det samma sak SkämsOskyldig

mandariiin
2009-03-28 00:57
#9

det ska intevara i en bärbalk som jag har fattat det…. sambon kollade på det, och sa att det bord ebara gå att svetsa för att fixa. (han är bil-meck)

så problemet är ju ingentligen bara att ha någonstans för att fixa det, inte kunskapen…..

Lia@mandariiin.com

sotarn76
2009-03-28 01:10
#10

Skrattande Då har jag förstått fel Oskyldig

mandariiin
2009-03-28 01:11
#11

hehe, alltid svårt att förklara bilsaker i text Tungan ute

Lia@mandariiin.com

sotarn76
2009-03-28 01:16
#12

Skrattande

Jag tror mer att det är pga att jag är rätt nyflyttat

Lycka till med din bubbla

mandariiin
2009-03-28 01:16
#13

tack :)

Lia@mandariiin.com

Annons:
leo-
2009-03-28 19:50
#14

borde inte sambon kunna fixa det på jobbet

Det brukar inte vara några problem om man frågar om man kan göra det efter jobb

Jag har alltid kunnat det och jag jobbar inte med det ens men man brukar kunna få låna lite plats bara man inte låter bilen stå veckovis

mandariiin
2009-03-29 20:28
#15

felet är ju att han inte jobbar kvar på verkstad, och kör nu budbil…. Skrikandes

Lia@mandariiin.com

leo-
2009-03-30 12:44
#16

när du tittar på det ta det lugnt med att skrapa och liknande för ett rostangrepp är precis som ett isberg Myket större under ytan

Är det vid baksätet du har angreppet???

Då kan det ju vara ide att lyfta sätet och kolla batteriet om det är det som har läckt och då kan det vara tunnt även där

Har ni ingen gör det själv verkstad typ Mekonomen eller liknande där uppe??

Det brukar kosta nån hundralapp och dom brukar ha svets och liknande man kan låna/hyra

Eller om det finns nån klubb med garage som du kan fråga om dom kan hjälpa dig (sånna ställen brukar vara väldigt vänliga om det dyker upp en tjej med problem)

mandariiin
2009-03-30 21:10
#17

#16 tack för tipsen :)

det är vid framsätet det är hål, inte vid batteriet. (har redan kikat där för säkert hets skull oxå ;) )

jo, det är just den där isbergs synen jag är lite rädd för.

men jag ska nog satsa på att först hissa upp bilen för atts e hur mycket det verkligen är, fota lite, och sen satsa på att laga. :)

Lia@mandariiin.com

ivanhoe81
2009-04-01 17:06
#18

hmm är det i själva golvet etter i balken (tröskeln) eller vid tunneln i mitten det är rosthål i plattan

tänker på att det som är bärande är mest vid tunneln eller tröskeln det andra är ju stort sett bara plåt (utan baklar under)

mandariiin
2009-04-02 02:20
#19

jag tror det är i själva golvet, men är inte säker då det är sambon som har kikat. men jag ska försöka få bilen upphissad för att verkligen se vart det är, och passa på att fota lite då….

Lia@mandariiin.com

ivanhoe81
2009-04-02 03:13
#20

är det i själva golvet så är det inte svårt att laga (om man inte är noga med att det ser originalt ut
bara kapa bort det gamla i med en slät plåt o svetsa fast

hoppas ni får tag på något ställe att greja på

Annons:
mandariiin
2009-04-02 03:15
#21

jo, jag vet, så jag håller tummarna för att det inte är allt för hemskt när man väl hissar upp bilen sen. kan ju sluta med att man ser början till rost i hela golvet…. man vet ju aldrig med gamla bilar Skrikandes

Lia@mandariiin.com

leo-
2009-04-02 11:03
#22

det är garanterat inte så stort men större än vad bes hittade

och om det skulle bli för mycket rost i botten en dag så finns det färdigpressade golvhalvor att svetsa dit

Men det hör ju till att man dels gillar bilen och dels har plats för i sådana fall måste man lyfta karossen vilket iof inte är några större problem på en bubbla.

Lycka till

ivanhoe81
2009-04-02 12:20
#23

det brukar vara större än det som en besiktning hittar, det har jag lärt mig
hittade ett rosthål på min bil en gång knackade upp en hel del, men när jag skulle svetsa så försvann plåten ännu mer pga dålig plåt
hålet var ursprungligen typ som en 5krona slutade som närmare en 20 lapp i storlek

men lycka till med att hitta utrymme att meka på

Upp till toppen
Annons: