Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 9728 ggr
Mitralis
4/14/09, 12:34 AM

Parkeringsproblem

Har problem med storleken på parkeringsrutan tillhörande en bostadsrättsförening.

Vi har rutan närmast en mur. Tyvärr parkerar bilarna närmare och närmare varandra ju närmare vår bil de kommer. Det finns inga vita streck kvar att titta på.

För att vi ska få upp dörren på förarsidan måste passageraren stiga ur före parkering och bilen placeras ca 25-30 cm från muren. Barnstol är alltså inte att tänka på med den här rutan. Kan ju inte ta ut barnet ur bilen och sedan parkera.

Eftersom jag inte vågar parkera så nära muren så måste jag varje gång ringa till min pojkvänn som kommer ut och parkerar. Det blir som en 360 runt en mur.
Har även problem att ta mej ut från parkeringen eftersom jag måste backa rakt bakåt och det står en bil ca 4-5 meter bakom, upplever jag avståndet till.

Nu undrar jag om det är något snille som kan räkna ut storleken på varje ruta så att det vita strecket är medräknat, och att rutorna närmast en vägg och muren blir större?

Hela parkeringen är ca 22,15m lång och det är i dagsläget oklart om det ska stå 8 eller 9 bilar på den så jag vill gärna har räknat på både 8 och 9 bilar.

Som det är nu så har dom räknat på 10 bilar på 22,15m dvs ca 2,2m per bil.

Tänkte att det kan vara bra att ha siffrorna klara före nästa vårmöte så att det kanske blir mer fart på styrelsen =)

Tack på förhand



Annons:
ivanhoe81
4/16/09, 4:48 AM
#1

hatar sådana som parkerar närmare o närmare ens egna bil, jag har ju så att jag inte behöver bry mig om det (har en skrutig bil som färgen flagnar på), parkerar man nära en annan bil så får man stå ut med om det blir bucklor i bildörrarna

kan gå ut i morgon och mäta vad våra parkeringsrutor är i bredd, nu orkar jag inte ens sitta ner och räkna
men ska ta en koll på det imorgon

2,2 m låter lite lite har de tänkt att alla har en liten nissan micra eller??
får se om jag kommer ihåg det tills imorgon

Gasoline
4/16/09, 1:33 PM
#2

Ja, en parkeringsruta bör vara minst 2 m tycker jag, annars blir det jobbigt om man har tex en volvo som är 1,75, eller kanske en större bil som tex jänkare..

KLAGA! Säg att du upplever att det är läskigt att parkera och att du vill ha markerade rutor så de andra bilarna slipper trycka in dig långt in i muren!

Mitralis
4/16/09, 3:00 PM
#3

Har klagat i ett år nu.
På HSB var dom i alla fall så tillmötesgående att vi står först i kön om det blir någon annan ruta ledig, vilket det inte ser ut att bli.
På vägen är det parkeringsförbud dec-april.

Har klagat till ordföranden i föreningen, men han har en stor ruta på ett annat ställe, så han lägger inte ner så mycket engergi i det.

Har försökt prata med dom längre till vänster om oss som parkerar så dom har mycket plats, men dom kommer hela tiden krypande tillbaka mot oss.

Det står BMW, volvo v70, saab, liten bil, combi av nått slag, volvo 850, volvo 740 och slutligen vår volvo s40 på parkeringen.
Dom vill att det ska vara 9 bilar. Det har stått 10 bilar där, men det måste ha varit för 20 år sedan när bilarna var mindre.
Jag lobbar för att det bara ska stå 8 bilar där.

Tänkte att om jag kan komma med ett konkret förslag på hur rutorna ska ritas så kanske det blir lättare att få tummen ur…



Gasoline
4/17/09, 4:05 PM
#4

#3 Haha, kan garantera att inte bilarna var midre förr, finns minst lika många småbilar nu ;) Men ja, rita upp en skiss så kanske dom fattar, med exakta längdmått osv. Ta även kort på din parkeringssituation så att dom ser hur knöligt det blir för dig!

Mitralis
4/17/09, 4:10 PM
#5

#4 Vi har tagit kort som vi visade upp på förra mötet, i somras tror jag det var. Ska gå på lite hårdare på nästa möte =)



Gasoline
4/17/09, 4:16 PM
#6

#5 Ja, ge dom va de tål ;) Har du tagit kort med dig på bilden, tex när du försöker ta dig ut ur bilen eller liknande så dom verkligen får se hur trångt och j*vligt det är?

Annons:
Mitralis
4/17/09, 4:20 PM
#7

#6 Bra tänkt där!
Vi öppnade bara dörren de stackars centimetrar som gick. Men det blir nog mycket tydligare med mej på bild.



Gasoline
4/17/09, 4:25 PM
#8

#7 Haha, precis ;) Kul att jag kunde vara till någon hjälp iaf.

leo-
4/18/09, 11:35 PM
#9

Ställ bilen på tvären bakom dom andra

DÅ ska du se att det blir liv

hus-musen
4/20/09, 2:28 PM
#10

4-5 meter bakåt är rättså långt och definitivt tillräckligt för att man ska kunna backa ut med en s40 utan några större problem.

Bredden på en parkeringsruta brukar ligga på 2,5*5 meter ungefär, ibland bara 2,3m bred dock.

Här är en länk från Brå som du kan visa=) där står det att bredden inte bör understiga 2,3 meter=)

Qui dormit, non peccat

 


Mitralis
4/20/09, 3:42 PM
#11

# Problemet är att jag måste backa rakt bakåt. Det går inte att svänga en centimeter för då skrapar jag i muren eller bilen brevid. Så det blir lite "juckande" innan jag får bilen i den rikning jag ska. Det lutar bakom bilen oxå så när det har varit is (hela vintern alltså) så har jag ibland glidit bakåt lite mer än jag är bekväm med.
Det går bättre nu när snön är borta, för då behöver jag inte backa lika långt för att komma ut från mur och snökanter som legat vid muren.
På andra parkeringar så är det inga problem att backa ut när det är 5 meter bakåt =)



hus-musen
4/20/09, 3:51 PM
#12

#11 ja de är klart när det står för många bilar på din parkeringsplats=) Men eftersom bilen inte är 4 meter lång även om du backar rakt bakåt så bör de inte vara några större besvär även om det är mycket irriterande! En s40 är ju trots allt en medelstor bil=)

Men bredden är de viktigaste, det ska alltså max stå 9 bilar på din  parkering för att klara kraven.Det blir 2,46 meter per bil i bredd. 10 bilar är för många! Men vill du verkigen veta vad som gäller så prata med din kommun eller vägverket kanske=)

Qui dormit, non peccat

 


Niklas
4/20/09, 8:04 PM
#13

Jag har läst lite på olika ställen och det verkar som om 2,5 x 5 meter är en storlek som rekommenderas för parkeringsplatser. Mindre än 2,3 bör de inte vara. Utrymmet bakåt bör enligt samma källor vara minst 6 meter om bredden är 2,5 meter och 7 meter om bredden är 2,3. Det hänvisas ibland till 2,5 som en minimibredd

Handikapp-platser bör ha en bredd på minst 3,6 meter.

Det ser ut som att Vägverket förespråkar 2,5 meter bredd. Se sida 2 i detta dokument som är ett utdrag ur Vägar & gators utformning (VGU).

Biluppställning på gatumark


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Mitralis
4/20/09, 8:06 PM
#14

#13 Tack för all information. Mycket uppskattat =)



Mitralis
4/29/09, 6:14 PM
#15

Nu har jag skrivit en lapp som jag satt på bilarna till vänster. Såg idag att rutan som vi är lovade är uthyrd. Ringde till ansvarige och han hade ingen aning om hur nånting var.

Hej!

Vi skulle uppskatta om ni vill ställa er längre åt vänster.
Vi kan inte komma in på vår ruta.

Lite siffror

P-rutan är 216 cm till muren
Bil 188
Dörr 22 cm
Vi skulle vilja kunna öppna ca 30 cm för att komma ur bilen

Om det är möjligt så vill vi gärna kunna öppna både
förardörren och passagerardörren.
Som det är idag så kan vi inte öppna någon dörr.
Dom gånger vi kommer in på rutan så står vi ca 12 cm från muren,
så vi får omöjligt upp passagerardörren.



Gasoline
4/29/09, 6:21 PM
#16

#15 Jadu, jag säger då det. Känns som man bara blir runtskickad eller att inget händer trotts att man visar framfötterna just nu..

Hoppas verkligen att dina perkeringsgrannar är snälla och lyssnar på er.

Niklas
4/29/09, 8:51 PM
#17

Det vore väl enkelt att måla dit streck på platserna så att det inte råder någon tvekan om var man får stå.

Annars kan ni ju alltid lurpassa på den som står bredvid er och medvetet ställa er en bra bit in på deras plats, men inte så långt att det kommer in en bil till åt åndra hållet, för att markera att det blir knepigt om man inte tar hänsyn till varandra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Mitralis
4/29/09, 9:04 PM
#18

#17 Om det inte blir bättre om någon dag så kommer jag att göra som du säger och ställa mej så att jag kommer in och ut ur båda dörrarna.

Nu står det en bil för mycket på parkeringen så den måste väck innan vi kan rita nya linjer. Om HSB här inte rättar till det hela så kommer jag att dra det till högre instanns. Jag betalar ju för en plats som jag måste ha, men inte kan använda.

Vi hade faktisk blivit lovade den plasten som är uthyrd nu. Den skulle  vi ha, och den som vi har nu ska stå tom, lovade dom i alla fall.
När jag ringde så viste han inte hur det såg ut så han ska återkomma nästa vecka. Han försökte med att vi skulle stå först i kö nästa gång det blev någon lucka ledig, men det kan han glömma. Vi ska ha plats nu!



Gasoline
2/12/14, 6:20 PM
#19

Hur gick det med detta, fick ni bättre parkeringslösning någon gång?

Mitralis
2/13/14, 8:54 AM
#20

Vi tog bort en parkering på varje sida och breddade platserna. Sedan så bytte vi sida också, så nu är det bra, för oss i alla fall 🙂
Jösses vad uppretad jag såg ut i #18 😃



Annons:
Gasoline
2/13/14, 9:26 AM
#21

Skönt att det löste sig tillslut :-)

Upp till toppen
Annons: