Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 3884 ggr
leo-
2009-03-21 22:23

körkort

satt och slötittade på tv och så kom naturligtvis reklamen och just i detta fallet BMW

Då slog det mig varför går man och tar ett körkort för dyra pengar och varför är det ett tvång ??

Bilen i reklamen hade Autostopp i korsning, Autostart??

Lexus har en självparkerande bil

i USA har dom kört förarlösa bilar från kust till kust

citroen surrar i häcken när man korsar en vit linje

avståndshållare till bilen framför

och det finns massor med andra finesser som har en mängd bokstavskombinationer

så varför behöver man körkort ?

man blir bara mer och mer en passagerare/programmerare bilen sköter körandet

Tacka vet jag en gammal Amazon den styr man själv i flesta fall

Annons:
Gasoline
2009-03-22 14:10
#1

Skulle aldrig köpa en bil som man inte styr själv, däremot kanske någon form av auto stopp är bra, då igentligen inte människans reaktionsförmåga är duglig för bilkörning. Men att man inte ska köra bilen själv, då börjar det gå för långt!

AnneN
2009-03-22 14:33
#2

Snart ska man väl vara dataingenjör för att kunna manövrera bilarna

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hus-musen
2009-03-22 21:50
#3

Visst jag kan förstå tanken, en maskin blir inte stressad eller arg, en maskin kör sitt program till punkt och pricka, och på många punkter så finns de människor som aldrig skulle ha satt sig som förare i en bil över huvud taget. En sådan bil kan vara bra i vissa lägen.

Men allvarligt, gillar man inte att köra/kan inte så kan man ta bussen eller tåget! Jag skulle aldrig köpa en sådan bil..

Qui dormit, non peccat

 


Aviendha
2009-03-22 22:01
#4

Teknikens under.. Som hus-musen säger så är de bra, på sitt sätt. Men det kan gå fel och vad gör då människan som så hårt förlitar sig på denna teknik?

Jag tycker själv om att köra och hantera fordonet så lite av tjusningen ligger i att jag har kontrollen och får lösa ev. situationer som fickparkering själv. Med lite tanke går det mesta även för en lantis i stad ;)

ivanhoe81
2009-03-24 20:03
#5

teknikens under, snart har vi alla bilar som fungerar som Herbie eller kitt i knight rider

ne takar vet jag gamal hederlig volvo amazon där man använder muskelservo och kan placera en fotölj brevid motorn under huven om man behöver skruva

EvilEye89
2009-05-11 00:28
#6

Jag har sagt länge att dagens teknik i bilarna är totalt livsfarlig den dagen då det blir en kortslutning eller ett fel i någon av dessa 40tal datorer som sitter i bilarna och alla dessa säkerhetsfunktioner upphör att fungera, så ja tycker att de är ännu viktigare att vi går på körskolor och tar körkort nu när bilarna sköter allt för någon dag så kommer du i situationen där något pajjar och du måste göra något själv.

de är så mycket dårar på vägarna så att kraven för att klara ett körkort bör bli hårdare så att vi får ut kompetentare förare på vägarna och inga grupptrycks ungar med kepsen på sned som tror att de är coolt att köra som en biltjuv!

mvh Yrkeschaufför

Annons:
hus-musen
2009-05-11 00:50
#7

#6 Betvivlar att körkåta ungdomar är största problemet, när folk verligen kör som idioter så sitter det nästan alltid en karl 40+ bakom ratten av vad jag sett!

Qui dormit, non peccat

 


ivanhoe81
2009-05-11 01:34
#8

kan hålla med att vi ungdommar (om man nu kan kalla sig det vid 28 års ålder) leker väldigt mycket, men som ovanstående skriver så tycker jag att det mest är äldre folk som kör för fort så man kan inte skylla allt på ungdommarna bara för att det är de som utmärker sig mest, då det är minst lika mycket äldre folk som kör som idioter (men de utmärker sig inte som de yngre gör)

sedan så finns det andra som inte borde vara på vägen och köra med, de som ligger i mitten i 40 km/h på 90 km väg lika farligt det (speciellt som jag varit med om ena hjulparet på rätt sida vägen andra på fel sida vägen)

håller med #0 tackar vet jag en gammal amazon där man ser en motor och där det går att få plats om man behöver skruva

EvilEye89
2009-05-11 13:50
#9

de jag menar är att vi måste få skärpta körkortskrav.. visst vet jag att de är många äldre som kör som idioter de vet jag mycket väl eftersom att jag arbetar ute på vägarna..

men allt handlar om personlig mognad.. jag själv tyckte att de va kul att sladda och leka då jag va 13 och jag lekte av mig då ute på åkrarna med en gammal 240.

även kepsgubbarna och hattanterna som ligger i 40 på 90 väg är ju totalt livsfarliga, att få stopp på ett 60tons ekipage i 80km/h gör man inte på 2 sekunder.

men dom har börjat vara hårdare på vägverket och titta hårdare på HUR man beter sig.

men alla är vi barn från början.

och 0# jo gamla Amazoner, och 240 är fina bilar lär dig att hantera en sån och du kan utan problem köra en spritt ny volvo.

Gasoline
2009-05-11 18:27
#10

#6/#9 Ja, självklart är det en mognadsfråga, men det är svårt att se VEM som är tillräckligt mogen.

Att leka i en bil är inte farligt, det som är farligt är HUR man leker. De som leker, inklusive jag, har klarat testet och vet hur man gör, men vill helt enkelt och tydligt inte alltid köra som man bör.

hus-musen
2009-05-11 18:48
#11

Jag kan förstå att en som nyss satt sig i en bil kanske överskattar sin förmåga en aning och leker lite. De är kul, så gör jag sj på småvägar o där de inte finns folk.. Att sätta sig i en bil oavsett vart man är nånstans kräver ju ett visst ansvar.

Men det som skrämmer mig är alla dårar som åker med fullpackade bilar och har ungar i bilen och kör som idioter. Sånna borde man ta körkortet från på en gång. De är bara att kolla på de där jäkla takboxrallyna när folk ska upp till norrland o plötsligt tror att de kan köra som de vill och är experter o glömmer att de finns mycket epor, moppar och traktorer på vägarna. 70 och 90-väg existerar tydligen inte heller sånna tider.

Qui dormit, non peccat

 


leo-
2009-05-11 19:02
#12

11 du glömde en viktig grej med norrlandsåkarna det är resonemanget jag har fyrhjulsdrift så det här klarar jag bra. det är enda gången på året dom använder den och sen kan dom inte hantera den eller för att fortsätta med vintertemat jag har rent nya dubbdäck så jag kan köra som vanligt jag är odödlig syns härnere isynnehet på förvintern och i bilköerna när alla ligger i 50 för att det är glashalt så kommer det ett par sånna isynnerhet större och finare bilar farande med slasken stänkande åt alla håll 

faktist sett det första fenomenet här nere utanför Perstop

När Rallysubarun hade börjat säljas och det hade kommit lite snö under natten så kom jag igenom en korsning och såg först spåren som slingrade sig bort en bit med allt yvigare svängar tills det blev ett hack i dom där bilen fick grepp och där runt en gammal lykt/telefonstolpe av trä (den gamla kraftiga sorten) satt en subaru lindad och dom hade änglavakt för stolpen hade nästan klyvt bilen

hus-musen
2009-05-11 19:25
#13

#12 Jo de faktumen glömde jag nästan, folk sätter verkligen enorm tillit till bilen o glömmer bort att de faktikst är föraren som kör i slutändan.. Spela roll vilka grejor man har utrustad bilen med om man inte har en hjärna som fungerarGlad

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
EvilEye89
2009-05-11 20:30
#14

De finns dårar överallt, de kan vi inte komma från.

men om man har tagit ett körkort bör man vara så pass medveten av riskerna och hur FRUKTANSVÄRT FORT det kan gå att man inte leker i trafiken! nej ska man leka så kan man fara på en folkracebana eller på någon åker någonstans där man inte kan skada någon annan än sig själv.

Jag som är i trafiken hela dagar får se både de ena och de andra.

sen har vi rattfyllerister!

i trafiken så är det så att lika ofta som du ser en taxi ser du en som kör onykter. Alkolås borde införas som lag. vi har alkolos i alla företagets fordon. även alkolås på skåpet där vi har nycklarna, så är man inte nykter får man inte ens tag på nyckeln.

hus-musen
2009-05-11 20:39
#15

#14 ja alkolås vore toppen! De ska åtminstonde införas på alla bilar som ägs av åkerifirmor, typ som taxi,buss och lastbilar.. Där har du ju ett enormt ansvar, och tyvärr är inte alla nyktra som kör..

Sen striktare regler, kör du rattonykter så bort med körkortet, och då ska det tas om från grunden! Man måste ju uppenbarligen ha missat nått viktigt om man kör på fyllan.

Qui dormit, non peccat

 


Gasoline
2009-05-11 21:28
#16

#14 Finns alltid sätt att komma runt ett alkolås. Inte för att jag tycker att rattfulla borde dras in i detta =/ Otroligt fel, men oxå helt fel diskution ;)

leo-
2009-05-11 21:40
#17

16 men däremot kom en fundering just om båda ämnena

När vi väl fått förarlösafordon vad händer då om man tagit en gök innan man sätter sig i bilen

man kan ju inte få böter för man framför ju inte fordonet ObestämdSkrattande

Gasoline
2009-05-11 21:46
#18

#17 Hoppas verkligen inte att det är så, för om man sitter bakom dess "ratt" borde man vara den som kontrollerar att allt ska gå rätt till =/

EvilEye89
2009-05-11 22:00
#19

#16 Dom nya alkolåsen går inte att fuska med om man inte har kollegor som är så dumma som hjälper en att blåsa om nu du själv råkar vara onykter.

för att i dom nya alkolåsen så blåser man sen tjuter det till och man ska tvärt suga in luft sen måste man blåsa i dendär lite då och då under dagen. tidigare använde chaufförer tryckluften för att slippa blåsa och sen stängde dom inte av fordonen under luncher för att slippa blåsa igen men de kommer man inte undan nu..

#17 jag hoppas att vi slipper förarlösa bilar.. för att framföra fordon är mitt liv och om då de tas i från mig är min själ död..

Gasoline
2009-05-11 22:04
#20

#19 Jo, det är just de om man har någon dum kollega/kompis…

Annons:
EvilEye89
2009-05-11 22:11
#21

#20 ja men då tycker jag att både kollegan och den som är onykter ska förlora lappen om de händer något.. om någon av mina kollegor skulle komma och inte kunna blåsa så att han fick tag på nyckeln så skulle jag be han gå hem! + att jag skulle kontakta chefen..

Nåja.. vi kan väll alla konstatera att alkolås plockar bort många onyktra från vägarna, sen så är mognad viktigt i trafiken.

körskolorna borde ha gamla volvo 240 med alkolås som man får lära sig köra i.. kan man köra en gammal volvo kan man köra nya bilar :D

Gasoline
2009-05-12 17:45
#22

#21 Skulle aldrig hjälpa en onykter att starta bilen!

Jag tycker inte det spelar någon roll vad man lär sig köra för bil, det viktiga tycker jag är att man får prova olika bilar.

ivanhoe81
2009-05-13 01:04
#23

nta bilar är inte bilar i mina ögon, riktiga bilar slutades bygga senast runt 1990

volvo 740, 240, 140, amazon och pv/duett finns det några bättre bilar (men tur är väl att smaken är som baken, delad)

har provat köra, saab, ford, seat, audi, vw golf men ingen har passat mig bättre än en volvo 240 och 740

Upp till toppen
Annons: