vilka bromsar?
Nu blir det tråd #2 om min jäv*a VW Bubbla 1302 -72, men jag är helt lost när det gäller alla bromsar. haha.
sitter och ska beställa bromskit för att byta från trumbromsar till skivbromsar runt om.
när jag är klar så vill jag ha 4/100 eller 5/100 som bultcirkel, tror jag….
kan det då funka att köpa:
om det passar, så kan jag välja mellan olika bultcirklar, så då bestämmer jag det sen….
vad betyder det med att det är "cross drilled"? ska jag ha det, eller ska det inte vara det?
är det något mer som måste köpas till?
det där är väl endast fram bromsar? hittar oxå
som är bakbromsar….
Sitter det inte skivor fram på den redan??
Som du skriver det finns ju kit till den och det handlar väl mest om vad du har råd till för det är inget måste eftersom det inte är en racer du har
Jag själv hade valt ventilerade bromsar och ok med många kolvar (Calipers) eftersom om jag skulle gjort vid en folka så hade även motorn fått sig en omgång och då kan det vara bra att ha bra bromsar redan
och t ex ett fyrkolvsok har bättre känsla än ett tvåkolvsok och kräver inte lika mycket bromskraft
Cross drilled är hålborrade skivor för bättre ventilation/vattenavledning mm mm mest för racingbilar
men om du ska ha öppna fäljar där bromsarna syns tydligt kan det vara snyggt
Du frågar om det är mer som ska köpas till
om du köper ett conversionkit så ska det bara vara att bulta på
Det enda jag kan tänka mig är att besiktningen kan ha lite att säga om konverteringen så ring och fråga dom
och skaffa alla papper typ TUW godkännande så att du kan visa att det är gjort för din bil
jag har i dags läget trum bromsar runt om (väldigt slitna sådanna).
pengarna är inget som ska styra vilka bromsar jag köper har jag konstaterat.
motorn ska ändå kollas igenom sen och det ska på weber solex 32/34, så jag tänkte satsa på riktiga bromsar redan från början.
fälgar har jag inte hittat några jag fastnat för än, men det är ju liak bra att köra med crossdrilled från början då. ;)
super att du sa till om TUW godkännande, för det har jag inte haft en tanke på.
kollade vidar elite på hemsidan med bromsar, vad är skillnaden mellan swing axle och IRS?
GULDSTJÄRNA i kanten
Det är helt rätt att fixa riktiga bromsar FÖRST
vet väldigt många som kör med mycket under huven och sen knappt kan få stopp på bilen
Har kollat lite om bakvagnen men inte hittat nåt vettigt
Det är lättast för dig att gå in på någon vw klubbs sida och kolla deras forun Typ Aircoolers m fl
Det kunde vi gjort om jag hade hållt till däruppe i krokarna men jag tillhör skåneligan och bor nästan så långt söderut som man kan i detta land.
Det finns inga hemska bilar om dom är underhållna däremot har jag sett rent för många klåpare som försökt göra vid dom
bland dom värsta jag sett är gamla 80 tals mercor som trots att dom är rostiga blivit fullhängda med spoilers och skit.
VW är däremot hyfsat trevliga och lätta att lära sig på men man ska inte köra dom när det blåser. Har lite funderingar på att försöka komma över en om mina tekniska lösningar går att förverkliga
Men å andra sidan hittar jag en Mini för bra pris tar jag hellre den