planering för bygge
jag håller på att planera ett bygge av en volvo amazon med flippfron (i plåt) automatlåda och rover p6 v8 på 3,5 liter
men hittar ingen info om motorfästen eller gångjärn och fästen för flippfront
tänkte höra om ni har några ideer på det, motorn är på g karossen kommer så fort jag har pengar till att köpa en
planerar ett hederligt gammalt custombygge med g-keps, flippfront, L88scoop, lite v8 muller, kanske ett bakrute jalusi, dubbla radio-antenner bak
visst det skriker 80-tal (har jag för mig) och raggar stuk, men det kan inte rå för då jag tycker att det är snyggast om man inte ska ha originalt
Det finns många ideer om ett sånt bygge
det första är att byta axeln bak till nått bättre. ta en 240/740 axel så får du skivor runt om och den pallar kraften
nästa är ju huven
jag hade knäckt till ett rör först mellan torped och ram för stabilitet sedan ett annat som huv/skärmar/front var uppnängda i sedan hade jag behållt nederkanten av skärmen bakom hjulet på bilen så att huven gick att öppna utan att ta i
Lås kan man sätta på ovanämnda rör så att det hamnar mitt på torpedens ovankant eller ett par Triumph lås där skärmen delar sig bakom hjulel (nackdelen är att det inte går att låsa )
axeln kommer jag försöka få tag på en med samma bultcirkel då jag har 4 fina slomagsfälgar med 205 däck (som bör bytas ut då de är stenhårda)
oki tack för tipset, har även läst på någon sida sedan jag skrev inlägget att man kan ta huvgångjärn från en saab 900 eller äldre
jag vill ju gärna kunna låsa huven med annars så hade jag bara tagit vanliga huvlås (typ från biltema etc) och sätta dit
men som sagt jag är ju i planerings punkten nu inte i byggpunkten
men jag tycker original bakaxel borde palla ca 150 hk som en rover 3500 v8 motor har, men så klart det kan falla på vridet
vi får se hur det går, har ju blivit erbjuden en rovermotor för 1500kr av en som bygger banbil av en toyota mr2 med mittmonterad rover v8 och han ansåg att han inte behövde 3 och ½ motor till den
Axeln håller inte jag har rivit axlar med standardmotor
Saabtypen funkar inte iheller eftersom saabhuven vid öppning går ner framför grillen och eftersom fromten hänger ner framför så kommer den att ta i
Huvlåset kan som jag skrev sätta mitt på torpeden om man använder rörbågen men man måste ha styrningar så att hela paketet hamnar rätt (det kommer att bli svajit )
oki bara tänkte på att eftersom att de godkänner amazon med 150hk och 196,2 nm med enbart skivbromsar fram men som sagt så verkar en del vara klena, får se hur jag gör på den punkten när jag kommer dit
bra skiss, då förstår jag lite mer
det med saab gångjärn det var att man kunde dra fram hela fronten en bit innan man vinklar upp fronten, men jag tror mer på din ide
#3 har läst lite mer nu och kollat in volvop1800 som har huven öppningsbar åt det hållet som en flippfront ska vara och sett att de har en stång som tydligen ska vrida så den sitter fast
och gångjärnen har jag funderat på att bygga ihop med kofångarfästet
genom att även svetsa fast den med fronten så borde man kunna göra något där
ni kan se lite på sidan 7 i pdf-filen jag länkar til
bild 9 längst ner på den sidan
http://volvo1800pictures.com/document/verkstadshandbok/8_kaross.pdf