Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2960 ggr
Sach
3/27/09, 11:38 AM

så trött på att fatta noll

Jag har ett problem. jag vill lära mig meka med bilar och har frågat farsan sen jag var liten om han kan lära mig. Men han tycker det är onödigt, för han kan ju laga och fixa. Men jag vill lära mig. Är trött på vara tjejen som alltid måste lämna bilen på verkstad eller fråga pappa om hjälp. Jag vill lära mig att laga och underhålla bilen själv.

Har haft en dröm sen jag var liten och det är att renovera en gammal veteranare. Men jag kan ju inte ett skit.

Finns det mekakurser, eller hur fan gör man.

Annons:
sotarn76
3/27/09, 4:45 PM
#1

Skrattande

Jag gjorde det så :

Köpte gamal billigt bil och började. Flört

Så var det inte så dyrt när nåt gick sönder. Tungan ute

Alltså jag tycker verkligen att det är kul när man

lära sig det med "do it your self" metoden men

om du har råd och tid så är inget fel att besöker

en mekkurs, tycker jag.

hus-musen
3/27/09, 5:12 PM
#2

Jodå det finns mek-kurser faktiskt=) Där kan du lära dig enkla grunder!

Annars så kan man köpa nått gammalt skräp och fixa till men risken finns att du ger upp halvvägs för att du fastnat! Men då kanske din pappa kan hjälpa till, om du säger att han ska förklara?

Qui dormit, non peccat

 


Angelclaw
3/27/09, 5:12 PM
#3

De brukar hålla bilmek för tjejer-kurser på komvux, men om de är bra eller inte vet jag inte. Annars får du försöka hålla tassarna framme då vänner och bekanta ska skruva i sina bilar och helt enkelt se på, man lär sig mycket bara där, och ställa frågor, läsa, kolla skisser och liknande.

Lycka till :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

mattssonnr1
3/30/09, 10:50 AM
#4

jag lär mig jag också

Mopedburen dumbom Tungan ute

 

medarbetare på Motor & Humor

Sach
3/31/09, 10:17 AM
#5

får väl bli en gammal bilskrutt o testa mig fram. det värsta som kan hända att jag sätter dig alla saker på fel håll :D

AndreasS
3/31/09, 11:49 AM
#6

#0 Kan instämma med #1. Det var också så jag lärde mig.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Annons:
Gasoline
4/1/09, 3:58 PM
#7

De flesta har ju lärt sig själv genom att läsa sig till det, eller vart med i garaget när någon meckat och bara observerat. Sedan när man meckar måste man ha en gnutta logik.

ivanhoe81
4/1/09, 4:59 PM
#8

gör inte som mig bara

köpa en gamal bil, köpa en massa tillbehör och ge upp för att pengarna är slut

men det bästa sättet att lära sig är att skruva o lära sig av de fel man brukar göra, jag verkar ha motoroljan i blodet då jag kan men inte har råd

jag håller på att sparar ihop till ett ombyggt fordon som jag vill göra
en volvo amazon med rover 3,5l v8, flippfront ev taksänkt

men köp en bil och en bra reperationshandbok till den bilen så ser du hur allt ska sitta ihop etc

Sach
4/1/09, 8:19 PM
#9

tack för tipsen

leo-
4/2/09, 11:26 AM
#10

Om du börjar så ett litet tips

det första , skaffa riktiga verktyg som håller m a o inte Biltema eller macken och ha ett bra ställe att skruva på med plats,ljus och gärna en radio och en verkstadshandbok till fordonet i fråga

Självförtroende, var inte rädd för att öppna något som är sönder. det går att fixa till. och då ser du hur det ser ut

börja på en gammal 70 talare som inte innehåller så mycket elektronik för det har fått många att tröttna.

ha inte för stora ambitioner om att det ska bli en sån eller en sån bil bara försök se till att den går och att allt funkar iallafall till en början. vet många som drunknat i delar och reparationer bara för att dom gapat efter mycket

och framför allt stressa inte när du skruvar

ivanhoe81
4/2/09, 12:16 PM
#11

#10 jag använder biltemas verktyg har gjort det sedan jag började skruva
vad är det för fel på dem?? jag hittar inget, de håller kanske 1/2 år mindre än sådana som är 7 gånger dyrare, det vet jag jag har båda delarna
visst jag litar inte på momentnycklar från bildema då de visar fel (lämnade in en för kalibrering, nästan omöjligt enligt den som gjorde det)

men jag köper visserligen inte de billigaste verktygen på biltema utan de med 10 års garanti

hus-musen
4/2/09, 12:24 PM
#12

Ja biltemaverktyg är bra att ha i bilen tex, inget större värdeminskning om grejorna skulle bli stulna + att man har verktyg till hands om de skulle hända något.

Kan ju vara rätt dumt att lägga ner mycket pengar på verktyg+ en bil+reservdelar! Då är de bättre att börja billigt och komplettera med dyrare grejor sedan. Dessutom så finns de inga riktigt bra verktygsmärken längre, både kamaza och tengtools är ju bara skit det med. Håller inte för fem öre..

Qui dormit, non peccat

 


leo-
4/2/09, 1:39 PM
#13

Jag har haft en kamasasats i 15 år och den är lika fin som den var när jag köpte den

håller med om att ha dom i bilen så är det bättre än inget men när man som jag har gjort ska hålla en vajer och köper en kombitång av ett lågprismärke och knäcker den med handen så litar man inte på nåt billigt samt att jag är för rädd om mina knogar

jag har haft biltema i ett av mina jobb p g a en snål chef och dom grejorna ramlade isär.

Hemma har jag bara Bacho. Stahlwille .Kamasa. Proto.och en spärrringnyckelsats av ett udda märke som jag inte vet dom är tillverkade till  företaget som säljer dom

och sedan kom jag att tänka på att det behöver inte vara en bil man börjar med hör med släkt och vänner om dom har en gammal moppe.

 den är en mindre komplicerad konstruktion (m a o lättare att få rätt på) men motorprincipen (förutom att det är tvåtakt) är densamma  

och den har det mesta som en bil har Ljus.motor.hjul .ram.skärmar och allt till en bråkdel av priset

Annons:
hus-musen
4/2/09, 2:25 PM
#14

#13 Javisst de gamla riktiga kamazaverktygen är underbara, har sådana själv.De är värda sin vikt i guld=)

Men de nya är bara skit. Tro mig jag har jobbat med de verktygen samt bacho och tengtools å de är inte mycket att hurra för nu för tiden. Jag är lastbilsmekaniker så verktyg har jag handskats mycket med. Samt så är sambon bilmekaniker o han säger samma sak.

Håller med leo, köp en gammal flakmoppe eller nått o börja med, de är lite delar men de fungerar på samma sätt som i en bil=) Plus att de är väldigt mycket billigare=)

Qui dormit, non peccat

 


Gasoline
4/2/09, 3:00 PM
#15

Angående biltemas grejer så är det precis som att köpa billiga skor, ibland är dom mycket bättre en de dyrare och ibland så är det bara skit. Man får prova sig fram ;)

ivanhoe81
4/2/09, 3:05 PM
#16

håller med #15 ibland får man måndags exemplar ibland rena guldfyndet

jag har skruvat med verktyg från biltema och öb sedan jag var 15 år har fortfarande kvar verktyg från biltema än idag och jag är 28 år nu 13 år gamla biltema verktyg, lika bra som då jag köpte dem, kallar man det för skit så vet inte jag

Gasoline
4/2/09, 3:09 PM
#17

#16 Haha, ja, uppe i vårat garage är nästan att ifrån biltema. Vissa saker har varit lite sämre, men vissa håller jättebra. Det är lite som att spela på lotto =P Och ifall man upptcker att något är skit köper man ju inte det igen ;) Kan oxå tillägga att våra verktyg används näst intill dagligen.

ivanhoe81
4/2/09, 3:18 PM
#18

#17

japp precis som du beskriver att spela på lotto

kan ju säga att jag köpte verktyg av något dyrt välkännt märke, höll knappt 1 sommar, medan biltema verktygen håller än som jag köpte samtidigt
och mina används stort sett dagligen mest på sommaren då jag tävlar i folkrace då är verktyg bra att ha med sig och jag har stort sett bara verktyg från biltema med mig,utom ett som jag fick av en firma en slägghammare

det garaget som jag håller på att skruvar i hänger det ungefär 90% biltema verktyg resten är sådant som inte gått att få tag på på biltema

Gasoline
4/2/09, 3:21 PM
#19

#18 Haha, ja, och deras verktyg är jättebra att ta med sig, eftersom de inte är så jättedyra är det ingen störra förlust att tappa bort dom jämnfört med om man köper något av dyrare sort.

Sach
4/2/09, 4:19 PM
#20

massa bra tips. Skönt att man kanske slipper några av alla nybörjar misstagen, som dåliga verktyg eller liknande. Men alla andra misstagen ska jag göra själv med glädje. Det sägs ju att det är så man lär sig. :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: