Annons:
Etikettövriga-fordon
Läst 5891 ggr
Niklas
3/11/09, 2:31 PM

Varför drar bilen mer etanol?

Etanol innehåller mer energi än bensin. Varför drar då bilen mer bränsle per mil när jag tankar etanol än när jag tankar bensin? Jag tycker att det borde gå åt mindre etanol.

(Borde det inte finnas en egen gruppp för diskussioner om vanliga bilar?)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
leo-
3/11/09, 2:53 PM
#1

hämtat hos en sida som heter Baff

Bioetanol har ett lägre energiinnehåll än bensin. Det innebär att bilen vid körning på E85-bränsle har ca 20-35% högre förbrukning än vid körning på ren bensin. Detta kompenseras av ett lägre pris på E85.

hus-musen
3/11/09, 3:37 PM
#2

Nej etanolen har ett lägre energivärde vid förbränningen än vad bensin har så det går åt runt 40% mer etanol än om man skulle tanka bensin på samma körsträcka. Och det är billigare att köra på bensin i längden.

Qui dormit, non peccat

 


Niklas
3/11/09, 4:30 PM
#3

Då måste de ha använt någon annan sorts etanol i den Indycar-bil jag såg på Discovery. Där sa de att etanolen innehöll mer energi och att de därför kunde minska tankvolymen med 40 procent eller så.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

hus-musen
3/11/09, 4:39 PM
#4

#3 Hihi du kan ju inte jämnföra vanlig etanol med superbränsle=) Men om de gäller riktiga racingbilar så är det annorlunda energivärde i etanolen.Discovery ljög inte=)

Qui dormit, non peccat

 


Niklas
3/11/09, 4:43 PM
#5

Ah, så jag får "ful-etanol" när jag tankar. Glad


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

hus-musen
3/11/09, 4:49 PM
#6

Ja typ=) O sen är det så att din vanliga bil inte är byggd för att få ut mesta möjliga av e85 heller=)

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Angelclaw
3/13/09, 6:36 PM
#7

#0 Det är nu inlagt en kategori som heter Bruksbilen :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

dagab
3/14/09, 12:29 AM
#8

turbobilar ger ju mer effekt på etanol än på bensa vad kommer det sig då?

Tom
3/14/09, 2:24 PM
#9

#6, Men han har ju en etanolbil. Borde inte den vara byggd för att få ut mesta möjliga ur e85?

Tom

ivanhoe81
3/14/09, 6:04 PM
#10

nopp en bil är byggt för att gå så lugnt o tyst o släppa ut så lite avgaser som möjligt

när motorn går som bäst (då tänker jag på det jag är van vid) så skakar hela motorn så man nästan blir sjösjuk då den går på tomgång, det är då som man får ut mest effekt, vet inte hur det är med etanol men principen borde ju vara samma

hus-musen
3/14/09, 9:03 PM
#11

#6 Nej de funkar inte riktigt så..

Qui dormit, non peccat

 


leo-
3/14/09, 10:42 PM
#12

10 jag håller med i början att styrnigarna är byggda för komfort och ekonomi

men en motor behöver inte gå dåligt på tomgång för att man har  mycket effekt

Har både sett och byggt motorer som har gått lugnt och fint på tomgång men har varit väldigt trimmade

bla en amazon en kompis hade med 200+ hästar den gick hur fint som helst på tomgång. och en gammal motorcykel kawasaki 900 som jag gjorde vid den hade ca 150 hk när jag var klar med den och den gick hur lent som helst på tomgång. Däremot kom inte effekten helt och fullt förrän vid 6000 varv och då gällde det att hålla i sig för då släppte bakhjulet (Mätaren bottnade vid 260 och då accelererade den fortfarande)

Med dagens motorstyrningar så är det inga problem (med rätt program och kunskap) att få en motor att gå bra i dom flesta varv och ändå få ut effekt

ivanhoe81
3/14/09, 11:13 PM
#13

en del kan gå bra, men de värstingbyggen som jag har varit med om går dåligt på tomgång men effekten kommer med en gång

morbror min byggde en amazon med b18 motor, bytte kamaxel, planade toppen till max, dubbla weber 48or, den gick som f*n när en camaro som försökte rejsa med honom, visst han var före de första meterna men sedan hade den bilen inte en suck

tyvärr gick inte bilen igenom besiktningen trots att han bytt till en enkelförgasare o drog typ en full tank från årjäng till karlstad (12-13 mil)

tillochmed då ville en på motorvägen rejsa o blåste förbi honom med ett hånflin, drog bara i treans växel i stack iväg när han låg brevid den med en v8a som gick på högvarv o hans hastighetsmätare stutsade i bott (ca 180 km eller vad det nu är) så lägger han i 4ans växel o drar iväg ännu mer

så ska man ha en motor som fungerar vid alla varvtal (som volvo amazon) så ska man få tag på en speciell kamaxel som inte tillverkas längre, morbror min trimmade på den gamla goda tiden då han var ung o dubbla weber en kamaxel o planing av topplock o allt till bara kostade runt 5000kr

men som sagt en del kan gå fint som tusan men en riktig värsting motor stutsar hit o dit (fick provåka i en gamal amazon med b20 som var trimmad på det sättet o jag har aldrig varit med om en amazon med en b20 (en som original har ca 125 hk (om jag minns rätt) o som de har spätt på ännu mer) som gått upp på bakhjulen
så fort man började varva den gick motorn hur fint som helst men på tomgång så smäller det i avgasröret etc, databoxar o modern teknik fixar nog bort sådant där men jag älskar gamla klenoder som man kan byta ut ett helt elsystem utan att vara ingenjör o ha ett helt bord med sheman, ne nog skrivet om det, ska försöka ta reda på vilken kamaxel han hade i sin amazon

Annons:
Bogey
3/20/09, 12:04 AM
#14

#8 Att man får ut mer effekt ur etanolen beror på etanolen högre oktantal. Med högre oktantal kan du höja kompressionen eller laddtrycket om du har turbo vilket gör att du kan klämma ur fler hästar ur en given motor med etanol. Men som sagt energiinnehållet är lägre därav den högre förbrukningen.

I dragracing brukar man köra på nitrometan, dvs metanol och nitroglycerin blandat, vilket i princip ger flytande dynamit.

#3 Att man kunde minska tankarna på indycarbilarna när man gick över till etanol beror på att man faktiskt körde på metanol innan och inte bensin. Ren metanol har ännu lägre energiinnehåll än etanol, men ännu högre oktantal.

Niklas
3/23/09, 11:47 PM
#15

#14: Tack för svaret!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: