Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 4656 ggr
[kobbeuffe]
2009-02-09 09:46

Kör och Vilotider

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det förekommer en massa teorier bland olika chaufförer på diverse "chaffishak" om hur och när man får köra. Men det finns bara en lag som är rätt.

Så här ser det ut för en chaufför i en bil som kräver C körkort eller mer (bortsett från 5 mils bilarna med tillstånd)

KÖRTID

Maximal körtid på dygn är 9 timmar som får förlängas till max 10 timmar 2 ggr på en vecka.
Maximal körtid per vecka är således 56 timmar.

RAST

Rasten kan bara delas i 2 delar.
Den första delen måste vara minst 15 minuter och den andra delen, som måste ligga sist, måste vara minst 45 minuter.
Efter totalt minst 45 minuters rast påbörjas alltid en ny körperiod på högst 4,5 timmar.

DYGNSVILA

Dygnsvilan är minst 11 timmar men den får minskas till som lägst 9 timmar 3 ggr per vecka utan kompensation.
Dygnsvilan kan delas i 2 delar. Den första delen måste då vara minst 3 timmar sammanhängande vila och den andra måste vara minst 9 timmars sammanhängande vila. En normal dygnsvila kan avbrytas max 2 gånger för att köra på/av båt/färja. Avbrotten får vara högst en timme.

Veckovila

Den normala veckovilan är en period på minst 45 timmar, men den kan minskas till minst 24 timmar varannan gång. Minskningen ska doch kompenseras genom en motsvarande sammanhängande vila som ska tas ut före utgången av den tredje veckan efter veckan i fråga.
En förare får göra maximalt 6 perioder daglig körning i sträck. Därefter ska veckovila tas. Detta gäller även vid internationell persontrafik.

Annons:
hus-musen
2009-02-09 15:43
#1

Undrar hur många som kör efter tiderna egentligen.. Vet mer än en som fuskar! Men de är en bra lag anser jag, vill inte ha trötta lastbilschafförer på vägen!

Qui dormit, non peccat

 


[kobbeuffe]
2009-02-09 15:48
#2

Det fuskas på tok för mycket och det är inte bara chaufförerna utan arbetsgivare också som pressar till olagliga tider.

AnneN
2009-02-10 01:49
#3

Intressant, jag visste att det fanns regler för körtiderna men inte vilka reglerna är, men nu vet jag mer om det med Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Angelclaw
2009-02-10 22:40
#4

Jag säger som Anne! mycket intressant artikel! Väl skrivet!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

[kobbeuffe]
2009-02-10 22:41
#5

Det är fakta taget från svenska vägverket och jämfört med finska reglerna för att dubbelkolla. Så det är helt enkelt så här det är.

EvilEye89
2009-02-12 01:13
#6

jajjemensan stämmer helt och hållet.. doc så fuskas det rejält med kör och vilotider. färdskrivarblad kastas ut genom rutan under färd och in sätter man ett nytt, samt såharj ag hört att de går nu att fuska med digitala åxå.. varför man ska fuska vet jag inte men de fuskas iaf MASSOR

Annons:
[kobbeuffe]
2009-02-12 09:11
#7

Det är helt vansinne. När man är på vägarna flera veckor i sträck i både Sverige och Finland ser men så mycket skit och känner givetvis själv att man blir trött, så det finns en anledning att tiderna finns ffs.

hus-musen
2009-02-12 10:46
#8

De värsta är faktiskt de där dårarna som drar ur säkringen som färdskrivaren går på o därmed släcker hela instrumentpanelen oxå.. De ser alltså inte hastighet osv på de nya lastbilarna. Snacka om livsfarligt!

Qui dormit, non peccat

 


[kobbeuffe]
2009-02-12 11:07
#9

På lite nyare bilarna kan det bli en riktigt dyr historia med tanke på att det syns i databoxen på servicen.

hus-musen
2009-02-12 11:15
#10

#9 Jo så är det ju.. Men tydligen så tjänar åkare in väldigt mycket på att köra de extra tiderna så böterna splear mindre roll..

De syns ju oxå om polisen stoppar dig o vill se på pappret, de blir höga böter om vårdslöshet i trafik osv.. TRor faktiskt att an får lämna lastbilen där man blir stoppad! De hände hemmavid iaf.

Qui dormit, non peccat

 


Upp till toppen
Annons: