Annons:
Etikettmotorcykel-och-mopeder
Läst 9108 ggr
AnneN
2009-01-19 01:18

Motorcykelsemester

Har du varit på någon MCsemester?

Jag har aldrig haft nöjet att prova på den semestervarianten, men skulle verkligen vilja testa. Jag har fått en uppfattning om att det är riktigt kul och att man känner sig ganska fri. Stämmer det?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
LiindaH
2009-01-19 02:17
#1

Oh det hade verkligen vart jätte roligt, men jag faktiskt inte jag skulle våga sitta bak på en sådan ;)

// Liinda

Angelclaw
2009-01-19 19:47
#2

Åh vad härligt, jag har inte varit men, kanske en vacker dag :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

hus-musen
2009-01-22 17:57
#3

Skönt kanske de första milen (beroende på motorcykel) men som passagerare så sitter man ruggigt obekvämt efter ett tag! Iaf om man åker nått sportigare=)

Qui dormit, non peccat

 


ryttarn
2009-01-28 15:33
#4

Min första bröloppsresa i början på 80 talet gjordes på en Honda 750 Four genom england. Sedan dess har det blivit en o annan resa till tills jag sålde min senaste mc, en HD Lowrider, 1993. Blir nog hoj igen när ungarna flyttat ut….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

leo-
2009-02-17 20:49
#5

1 Det sa ett ex till mig oxå sen när hon väl vågade så fick man bända loss henne från cykelnSkrattande

Semester har jag inte kört på men till ett antal träffar sommaren igenom kör man naturligtvis

Faxlin
2009-02-18 02:24
#6

Ohh, jag har varit på mc semester. Flera gånger. Innan jag träffade min nuvarande sambo och skaffade barn :-)

Det är helt underbart. Även om vi fuskade och sov i stugor oftast. Men en hel del tältande vart det med. Men de bästa semestrarna var då vi sov i stugor utefter vägen. Inget planerat, vi bara vräkte ner lite nyttigt i väskorna och drog och var borta i fjorton dagar. Saknar det som sjutton.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
Gasoline
2009-02-19 21:23
#7

Jag har varit på moppe semester på den tiden man körde en sådan. Det va rätt kul, även fast jag bara körde 5 mil bort. Ville åka längre, typ till norrland eller något, men ville inte heller åka ensam och ingen ville förlja med mig. När jag fick körkort sedan planerade jag samma sak, och samma dröm gick i stöpet. Det blir aldrig någon sådan rolig och spontan semester för mig.

mattssonnr1
2009-02-20 03:15
#8

#7 kul med moppe semester jag har också varit på en liten semester med moppe fast jag har bara kört typ 3,5 mil hemifrån

Mopedburen dumbom Tungan ute

 

medarbetare på Motor & Humor

Gasoline
2009-02-20 10:06
#9

#8 Det är ju iaf alltid något ;)

sotarn76
2009-02-20 22:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

??? Motorcykelsemester ???

Hmm, dyrt men jätte kul Skrattande.

Men om man åker med tält så kan det vara lite besvälig.

Att hyra en stuga är det enklaste och smidigste.

Bogey
2009-02-24 21:42
#11

#6 Du kan få åka med mig en sväng Åsa, :-) frugan är inte så intresserad. Fast semestrat har jag inte gjort ännu.

Jag återupptog den ädla sysslan 2005 efter drygt 20års uppehåll och semster på hoj har inte blivit av ännu.

Faxlin
2009-02-25 11:50
#12

#11: Ohh, det gör jag såååå gärna så. Bara hojta till. Jag kan följa dig till världens ände på en hoj :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

mandariiin
2009-02-26 02:24
#13

jag var nog drygt en månad gammal när jag fick följa med på föräldrarnas mc semester, och sen har det bara fortsatt Tungan ute

Lia@mandariiin.com

Annons:
Linn
2009-02-26 19:26
#14

Åååh, inte äm så länge men har planerat att få till det till sommaren. I norge. Ska ta mitt mc kort då. Har gjort teorin. Hoppas bara att jag får skaffat mig något bekvämare att köra på tills dess.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

dhalia
2009-03-24 22:51
#15

Kan varmt rekomendera mc semester har varit ute i flera år, då vi har haft med tält och det har funkat bra. Favorit är Österlen helt underbart vackert. börja med några dagar så man kan känna in om det passar en. kanske inte för långt hemmifrån. Linn lycka till med uppkörnigen Cool

Linn
2009-03-24 23:08
#16

Tack så mycket. Har hållt mig ifrån övningskörandet än så länge denna våren, det är så mycket rullgrus överallt. Men snart drar jag igång med det igen.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Hausswolff
2009-04-03 14:30
#17

Japp, det är underbart! Jag kör en Funduro så tält funkar ypperligt eftersom man enkelt tar sig fram även i terrängen och således inte alltid är hänsvisad till camping-platser.

Ska man ge sig iväg långt på hoj bör man noggrannt välja rätt slags hoj. Sporthoj skulle jag inte rekommendera - man blir snabbt trött i axlar och armar av att sitta framåtlutad, och även ryggen tar stryk. Däremot en allroad, eller en custom, där man sitter bekvämt. Jag kan tänka mig att en touring-hoj är bekvämt som attan, men en sådan skulle jag aldrig sätta mig på. Tungan ute

Ge er iväg nu i sommar, om ni har möjlighet. Sverige är ett oerhört vackert land att köra hoj i.

//C

ryttarn
2009-04-03 14:36
#18

Har börjat småplanera en tripp genom europa och några veckor i Grekland. Men det får vänta tills alla ungar flugit ut så man kan disponera sin egen tid :-)

Men planera kan man ju börja med….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Bogey
2009-04-03 16:12
#19

#17 Blir du trött i armar och axlar sitter du fel på sporthojen. Man skall aldrig tynga på armarna. Tynger du på armarna och måste bromsa hårt har du inget rörelseutrymme för undanmanöver.

Sitter man rätt kan man åka rätt långt innan man blir trött även med klena ryggmuskler som jag själv har.:-)Nu har jag i.o.f ingen ren sporthoj men en sport-tourer (VFR750)

Men du har rätt i det, att väljer man en ren touringhoj med mer upprätt körställning sitter man mer avslappnat ock kan köra ännu längre

Jag rekommenderar starkt SMC's broms och kurvkurser oavsett vilken hoj du kör.. De är guld värda och du blir en mycket tryggare och säkrare MC-förare efteråt. Har själv nyttjat SMC's enklare BKK-kurser både när jag hade en Transalp och sen med VFR'en.

Så här kul kan man ha på dessa kurser http://amsberg.wolfnet.nu/

Tom
2009-04-03 22:57
#20

Jag var på motorcykelsemester en gång när jag var 17 år. Jag och en polare åkte runt på Gotland och hade det precis hur bra som helst.

Tyvärr har jag inte haft hoj på många år nu (om man inte räknar att jag har en motorcykelaffär med motorcyklar…  ;-)

  Tom

Annons:
leo-
2009-04-04 00:32
#21

Har en BSA med cliponstyre monterat under översta styrkronan och det är inte några problem med sittandet så länge man använder magmusklerna och inte hänger i styret

Den hade jag utan problem sträckkört 30 40 mil med om det inte hade varit för att oljetrycket inte vill mer än 10 15 mil pga oljan blir tunn (medfödd barnsjukdom och oljetrycksmätare istället för lampa ). vid nästa motorrivningstillfälle så kommer det bristfälliga lagret bytas till bättre prylar

men det passar ju bra med en paus var 10 mil och sträcka på benen lite och ta foton och vad man gör

på semestern ska man ta det lugnt

för skriva ett citat ´det är inte målet det är resan´

däremot tycker jag att fartvinden blir jobbig på sittarättupp hojar utan kåpa

Bogey
2009-04-04 03:01
#22

#20 Haha, hur kan du äga en hojbutik och inte köra hoj?

Det skulle i.a.f. inte jag klarar av. Skulle bli alldeles för mycket abstinens.

#21 Helt rätt, använda mag och ryggmuskelpaketen för att sitta ordentligt. Sen har man ju lite hjälp av fartvinden också som man kan luta sig emot. I.a.f. när man kommit upp i lite fart.

sotarn76
2009-04-04 12:39
#23

GråterGråterGråter

Det är så fint väder och jag har min MC inte här hos mig Rynkar på näsan

Glad Men bara 2 veckor, sen !Glad

Hoppas vädret stanna kvar när jag är tillbacka .

Trevlig helg

Tom
2009-04-04 13:12
#24

#22, Hojbutiken köpte jag förra året och den har tagit så mycket tid att jag helt enkelt inte haft tid att köra. Vilken paradox va?  ;-)

  Tom

Bogey
2009-04-06 15:37
#25

#24 Sicket aber, men det är väl så när man är egenföretagare. Blir väl inte mycket tid över för annat, och har man familj så kommer den ju först.

#23 Fixade offrodarn i helgen och vädret är ok, så det blev hoj till jobbet idag Skrattande
Fast det är ju inte optimalt att köra landsväg med endurodäck så nu får den lokala handlarn fixa hem lite nya oljefilter så jag får snurr på pizzaräsern också, annars blir det dyra däckräkningar.

Ritva
2009-07-01 03:10
#26

Hej!

Jag har åkt både på mc-semester och till mc träffar! Semester i olika länder då jag åkt främst bakpå (trots mc-kort, gillar inte att köra i andra länder). Men här i Sverige kör jag själv, speciellt efter att vi fick barn. Ungarna har varit med sen de var spädbarn, även på mc-träffar. Det är härligt men samtidigt lite tråkigt då vi inte har någon radiokommunikation mellan oss så vi kan samtala under tiden. Vi tältar oftast. Fast inte när vi var utomlands.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Hausswolff
2009-07-01 10:25
#27

Hur tar man med barn på motorcykeln? Flera har skrivit att de varit med/haft med sedan spädbarnsåren och jag kan inte låta bli att undra…

Annons:
Ritva
2009-07-01 11:23
#28

#27 Aldrig hört talas om Sidovagn?Flört

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

leo-
2009-07-01 11:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Det finns speciella barnstolar som man sätter på cykeln. Lite klumpiga men dom sitter bra

Är det lite större barn och kompisar efter fest så finns det en sele som man man knäppa ihop föraren och passageraren

leo-
2009-07-01 11:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

barnstol

Ritva
2009-07-01 11:35
#31

#30 har du använt dem själv? Vi har alltid haft mina döttrar i sidovagnen. Men den äldsta börjar bli stor nog att åka bakpå, men då vi oftast åker långt trivs hon bättre i vagnen där hon kan lyssna på musik och läsa/rita för att fördriva tiden. (sova)

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

leo-
2009-07-01 11:42
#32

Nä har inga barn

jag vet bara att grejorna finns men har ni vagn så är det ju perfekt

Ritva
2009-07-01 12:39
#33

#32 Ok tänkte bara om du hade egen erfarenhet av det! Jo vagnen är inte så dum, jag gillar bara inte att köra den! Men maken gillar det desto mer! Glad

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Hausswolff
2009-07-03 11:00
#34

#28 Jodå, jag har t.o.m. sett en i verkligheten! Flört

Men… jag skulle aldrig sätta på en sådan på nån av mina hojar,då är det ju liksom inte en motorcykel längre, tycker jag.

#30 Stolen ser inte så dum ut, men jag undrar ändå vad som händer om barnet t.ex. somnar och börjar tippa åt sidan (hemska tanke). Jag har en son som är 4 och han når inte ner till fotpinnarna och har inte heller så mycket att hålla sig i. Helst skulle jag vilja ha en stol som påminner om en vanlig barnstol för cykel, alltså en hög variant, men det tycks inte finnas. Å andra sidan vill man ju inet att barnet ska sitta fast på cykeln vid eventuell vurpa…

Ni som har erfarenhet av barn på hoj, kan väl komma med tips?

Annons:
Ritva
2009-07-03 11:19
#35

#34 Nej det förstår jag mycket väl att du tycker. Jag ser det som ett nödvändigt ont. Vill man fortsätta åka hoj och ta med sig sina barn så är det en bra lösning! Men maken är sugen på att skaffa släpvagn också och DET tycker jag är onödigt! Så vi har haft våra diskussioner. Jag var på väg att godkänna det, men det var för att vi hade ett tredje barn på väg och behövde baksätet i vagnen, där vi har vår packning. Men det blev sedan inget tredje barn, så jag slapp se det eländet på vårt ekipage. Men jag tror även att det är därför som vi förut haft varsin singelhoj också, så han har kunnat ut och åka av sig utan vagnen på. Nu har han däremot inte haft någon egen hoj sedan hans blev stulen för snart 3 år sedan.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Hausswolff
2009-07-03 13:07
#36

Men attans…. jag vill ju ut och åka hoj och tälta med min pojk, men det tycks inte vara det lättaste att få till.

Leo, var finns barnstolen på bilden?

leo-
2009-07-03 13:30
#37

touringbutiken

www.touring.se

Hausswolff
2009-07-03 15:04
#38

#37 Tack! Vet du om man spänner fast barnet i sitsen eller ej? Handtag och fotstöd står det, men jag ser bara handtagen…

leo-
2009-07-03 15:37
#39

vet inte ring till dom

jag har som sagt inte använt dessa prylar eftersom jag inte har barn

Men jag har kompisar som använder selen till lite äldre barn och är nöjda för man har mer kontroll över vad som händer där bak eftersom man känner rörelserna på ett helt annat sätt

Det säkraste är ju som någon sa sidovagn med bälte

Gasoline
2014-04-02 18:36
#40

Motorcykelsäsongen börjar dra igång så jag puttar upp denna härliga med gamla tråd 🙂

Bogey
2014-04-02 20:26
#41

#40 Veckans trådlyft 🤪

Då kan jag ju passa på att skriva att jag och några polare planerar att ta oss en titt på Åland i kristi-flygar-helgen. Verkar vara fint där och en hel del asfalterade småvägar. Tror det kommer bli kanonkul 😃

Annons:
Gasoline
2014-04-02 20:54
#42

#41 haha, jo. Jag tyckte den förtjänade lite mer uppmärksamhet såhär års :-) Låter härligt, hoppas ni får det trevligt :-)

[Mustangcab]
2014-04-02 21:14
#43

Jadå flera stycken ute i Europa bl.a kört ned till Spanien vid två tillfällen.

Upp till toppen
Annons: