Annons:
Etikettkörkort-förarbevis
Läst 31032 ggr
Anna
5/16/11, 8:48 PM

Amerikanskt körkort i Sverige?

Jag undrar om det finns någon med bättre koll på detta än jag - gäller ett amerikanskt körkort i Sverige och isåfall under vilka omständigheter?

Tack på förhand!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Davey
5/19/11, 5:45 PM
#1

Om körkortsinnehavaren är minst 18år så får han/hon med största säkerhet köra här i sverige, men om innehavaren är 16 eller 17 så får personen inte köra i sverige.

Anna
5/19/11, 5:49 PM
#2

Tack för svar! Personen i fråga är 20 år så där är det isåfall ingen fara.

Gäller det som ett permanent körkort eller måste personen under sin tid i Sverige ta ett svenskt körkort efter en viss tid?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Davey
5/19/11, 6:43 PM
#3

Det har jag ingen aning om men jag ska fråga en bekant som jag nästan är helt säker på vet svaret. Jag kommer med svar imorgon eftermiddag om ingen annan hunnit ge ett vettigt svar.

Anna
5/19/11, 7:52 PM
#4

Tusen tack!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Davey
5/20/11, 5:07 PM
#5

Jag frågade några bekanta fast det var ingen som var riktigt säker på saken så jag tog och kollad upp det på nätet och såhär står det i Körkortslagen.

Körkortslag (1994:488)
6 kap. Utländska körkort
Giltighet i Sverige

1 § Ett utländskt körkort som är utfärdat i en stat inom EES gäller i Sverige enligt sitt innehåll. Om innehavare av ett sådant körkort är permanent bosatt i Sverige, gäller även bestämmelserna i 3 kap. 10 §. Ett sådant körkort jämställs med svenskt körkort vid tillämpningen av 4 kap. 4 eller 6-8 §§.
Även andra utländska körkort gäller i Sverige enligt sitt innehåll. Om körkortet inte är utformat i överensstämmelse med någon av förebilderna i de konventioner om vägtrafik som har undertecknats i Genève den 19 september 1949 respektive i Wien den 8 november 1968, och inte heller är utfärdat på engelska, tyska eller franska, gäller dock körkortet endast tillsammans med en bestyrkt översättning till något av dessa språk eller till svenska, danska eller norska. Ett körkort som inte är försett med ett fotografi av körkortshavaren gäller endast tillsammans med en identitetshandling med fotografi. Lag (2004:1087).

2 § Ett utländskt körkort gäller inte i Sverige
1. om det är ogiltigt i den stat där det har utfärdats,
2. om det har bytts ut mot ett svenskt körkort,
3. om innehavaren också har ett svenskt körkort och detta är omhändertaget eller återkallat, eller
4. om körkortshavaren i fall som avses i 3 kap. 13 § första stycket 5 har förklarat att han vill behålla det svenska körkortet.

Är körkortet utfärdat i en stat utanför EES, gäller det inte i Sverige om innehavaren är folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år.
Körkortet är inte ogiltigt enligt andra stycket under den tid en ansökan om utbyte enligt 7 § prövas.

3 § Ett utländskt körkort medför inte rätt att köra moped innan innehavaren har fyllt 15 år eller bil innan innehavaren har fyllt 18 år. Ett utländskt körkort medför inte rätt för någon annan än en medborgare i en stat inom EES att köra svenskregistrerad lastbil eller buss i förvärvsverksamhet för transport av personer eller gods. Lag (2009:189).

4 § Trots bestämmelserna i 2 kap. 1 och 3 §§ får en person som fyllt 15 år och som är bosatt utomlands men tillfälligt vistas här köra en moped som han eller hon fört in i landet, om den uppfyller de villkor som gäller för mopeder i hans eller hennes hemland. Detta gäller dock endast om den som har fört in mopeden får köra denna i hemlandet utan körkort, förarbevis eller därmed jämförlig handling. Lag (2009:189).

Allt detta står på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm och dom har i sin tur fått informationen från Regeringskansliets rättsdatabaser

Anna
5/20/11, 5:53 PM
#6

Det där tolkar jag alltså som att personen får köra i Sverige på sitt amerikanska körkort om han är här tillfälligt och inte är folkbokförd i Sverige, då måste han ta svenskt körkort. Stämmer det?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Davey
5/20/11, 6:04 PM
#7

Jag har inte läst hela så jätte noga men jag har skummat igenom det. Av det jag läst så uppfattar jag det så som du gör.

Anna
5/20/11, 6:12 PM
#8

Du ska ha tusen tack för dina svar! :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Davey
5/20/11, 7:04 PM
#9

Ingen fara, det var bara skoj. Hör bara av dig om det är något annat du undrar över.

Fridaybrew
7/15/11, 3:30 PM
#10

Jag tog amerikanskt körkort som 16 åring i usa 1994 men jag tog mitt svenska först förra året. Tyvärr får man inte köra på det amerikanska körkortet när man är skriven här, om det hade gått att köra med det amerikanska i sverige hade jag gärna gjort det men gjorde det aldrig.

Turister får köra precis som svenskar får köra utomlands på semestern.

Så är det för din egen del så kan du inte köra, frågar du å en kompis vägnar som inte är svensk ja då är det ok.

/Fridaybrew

Anna
7/15/11, 4:30 PM
#11

#10 Tack för ett tydligt och klart svar! Det gäller min pojkvän som bor och är skriven i USA, han kommer hit 3 månader som "turist" nu om ett par veckor och är alltså inte skriven i Sverige.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Fridaybrew
7/15/11, 8:38 PM
#12

Hoppas han är över 18 år också =) Annars funkar det inte, som det redan står här i tråden sen tidigare.

Sen kom jag på att det finns lite olika regler för trafiken mellan usa och sverige. En viktig skillnad som du måste tala om är att man INTE får kör mot rött när man ska till höger, detta är tillåtet i de flesta staterna i usa och kallas bla för california turn.

Lite nyfiken hur man får till ett såpass lång distans på raggandet, så är det internetragg eller ett resultat av utbytestudentvistelse?  =)

/Fridaybrew

Anna
7/15/11, 11:12 PM
#13

#12 Han är 20 så det är inga problem!

Han bor faktiskt i just Kalifornien haha så får nämna det för honom.

Det är faktiskt lite internetragg som lett till detta, men han kommer förhoppningsvis börja plugga i Sverige snart. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Fridaybrew
7/15/11, 11:14 PM
#14

Kul =) Jag och min sambo träffades via Helgon.net för 6 år sen  =)

/Fridaybrew

Upp till toppen
Annons: