Annons:
Etikettkörkort-förarbevis
Läst 5249 ggr
soetisen
8/7/11, 10:04 PM

Körkort

Jag ska börja övningsköra snart, och då ska man ju ansöka om körkortstillstånd, och handledaren ska ansöka om handledarskap.

Men jag vet inte i vilken ordning man ska göra allt. Jag ansökte om körkortstillståndet, kan min handledare ansöka samtidigt om sitt handledarskap, eller ska han vänta tills mitt tillstånd är klart?

Sen så ska ju jag och min handledare gå kurs innan man kan börja övningsköra, men kan vi gå kursen innan ansökningarna och det är klart, eller ska man vänta tills det är klart?

Blir lite förvirrad av allt, så det skulle vara skönt om någon visste :)

- Medarbetare på studier.ifokus

Annons:
Sirocco
8/15/11, 10:08 PM
#1

Jag håller också på med allt… Har ansökt om körkortstillståndet och handledarskapet samtidigt. Tror inte det har nån större betydelse.. Men sen måste man ju också skaffa hem ett synintyg som du ansöker om på denna länken: https://etjanster-kk.vv.se/BlankettBestallning.aspx

Det ska du sedan ta till en läkare/körskola. Nånstans där du kan göra syntestet för att sen skicka in till Transportstyrelsen för att ditt körkortstillstånd ska bli giltigt.

Kursen vet jag inte riktigt när man kan gå.

Kramar / Julia (=

soetisen
8/16/11, 1:42 PM
#2

Åh, tack så mycket, då klickar jag hem handledarskapet också :)

Jag klickade aldrig hem synintyg, utan gick bara till synsam, så fixade de allt :)

Jo, det där med kursen är mest förvirrande, men jag antar att det bara är att ringa en trafikskola och fråga..

- Medarbetare på studier.ifokus

Sirocco
8/17/11, 9:28 PM
#3

Eller så är det väl bara att anmäla sig till kursen och gå på den! Har själv gjort det nu och det verkar inte vara några problem! Snart får jag köra!

Men hur gjorde du med syntestet? Gick du bara in på en random synsam affär och frågade om dom kunde göra ett syntest på dig? Kostade det något?

Kramar / Julia (=

soetisen
8/17/11, 9:54 PM
#4

Ja precis, frågade om de kunde göra ett syntest för körkort och det gick bra. Sen efteråt fick jag ett papper som jag ska posta till transportstyrelsen. Kostade 80 kronor :)

Då ringer jag imorgon och anmäler mig! :)

- Medarbetare på studier.ifokus

Sirocco
8/17/11, 11:28 PM
#5

Tack! Glad att vi kunde ta hjälp av varandra! Tips på handledarkursen om du möjligtvis bor vid göteborg eller så. Hisingen har handledarkursen för bara 270 :-! :D

Kramar / Julia (=

Upp till toppen
Annons: