Annons:
Etikettfordonsvård-och-utrustning
Läst 13248 ggr
JohannaEkroth
9/8/11, 7:08 PM

Rieju Drac mek

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Rieju Drac RR -03 Sport Edition 30-moppe allt orginal som har börjat droppa olja från början av ljuddämparen. Antar att det behöver göras rent. Kan jag göra rent det med avfettning. Sitter det någonting i ljuddämparen som jag behöver byta medan jag ändå skruvar?

Den läcker även olja där avgasröret går ut från cylindern. Är det en packning som ska bytas?

Har köpt två förpackningar med packningar. Ett ark stort som ett A4 och en liten förpackning. Hur mycket behöver jag skruva för att byta dessa.

Visst har min moppe en AM6 motor?

Köpte iaf ett luftfilter till AM6 men det passar inte till min drake… Vad ska jag ha för luftfilter?

Har köpt värmebeständig matt svart sprayfärg som jag tänkte spraya avgasröret med och innan polera med en gummierad borstskiva (sliprondell). Kan jag slipa bort rost med något annat? Färg som sitter bra, kan jag spraya över det?

I kylaren är det bara vatten, tja det kan vara glykol kvar också, men mest vatten. Nu vill jag göra om och göra rätt. Vilken blandning glykol och vatten ska det vara, och hur får jag enklast ut innehållet?

Jag litar inte heller på Biltemas 2 taktsolja som grannen fyllde i när jag hade köpt den, skulle vilja få ur den också och i med någon fräsch. Hur går jag enklast tillväga?

Det är någon Biltema olja i motorn också som jag skulle vilja få ur, är enda sättet att skruva loss skruven och lägga moppen ner?

Han gör vanligen 55 på sin mätare, ärliga 45. Men nu går han inte i mer än 50 på sin egen mätare. Han varvar inte ur heller som han ska och är på så sätt inget pigg längre. Är det packningar eller smutsen i ljuddämparen eller nåt annat som är fel? En bekant försökte ställa tomgången på den, men han reagerar bara på tomgångsskruven om man ger gas… Han dör lätt när han blivit varm på tomgång, man måste ge grundgas för att han inte ska dö, när han blivit varm. Har ni något förslag på vad som kan felas?

Tändstift är ganska nyligen bytt. Den ska behållas orginal, inget trim.

Nu till vätskor, prisvärda, dock inga hutlöst dyra.

Vilken 2 taktsolja ska jag ha i behållaren?

I motorn, vilken olja ska det vara däri?

Jag tycker han går bättre på 98 oktan, än 95 oktan, fast det står att den ska köras på 95. Kan jag köra på 98 iaf? Vilken mack har bäst bensin. Preem har jag hört, stämmer det?

Bromsolja fram och bak finns det.

Något annat jag ska tänka på?

/Tjejen med nollkoll som inte ger sig i första taget. =P

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Lainen
9/10/11, 8:22 PM
#1

Kan jag göra rent det med avfettning.

Ja, men se till så att du inte får avfettning in i motorn.

Sitter det någonting i ljuddämparen som jag behöver byta medan jag ändå skruvar?

Olja ska det inte vara i avgasröret, så du måste kolla upp så att det inte kommer från motorn. Troligtvis är det bara gammalt smuts som hamnat in som vill ut.

Den läcker även olja där avgasröret går ut från cylindern. Är det en packning som ska bytas?

Samma sak här, läker det olja där i från är det något som inte är rätt.

Avgasröret sitter med två fjädrar mot cylindern som man tar lös och sen drar man ut avgasröret. Tror inte det sitter någon packning där men är inte säker. (En plugg sitter det i röret)

Har köpt två förpackningar med packningar. Ett ark stort som ett A4 och en liten förpackning. Hur mycket behöver jag skruva för att byta dessa.

Förstår inte riktigt, vars ska dom här packningarna sitta?

Har köpt värmebeständig matt svart sprayfärg som jag tänkte spraya avgasröret med och innan polera med en gummierad borstskiva (sliprondell). Kan jag slipa bort rost med något annat? Färg som sitter bra, kan jag spraya över det?

Rost är lätt att ta bort med en roterande stålborste till borrmaskinen, finns på biltema osv.

Men en vanlig stålborste eller sandpapper duger också bra.

Färgen som sitter kvar kan du måla över men rugga upp ytan med fint sandpapper innan.

I kylaren är det bara vatten, tja det kan vara glykol kvar också, men mest vatten. Nu vill jag göra om och göra rätt. Vilken blandning glykol och vatten ska det vara, och hur får jag enklast ut innehållet?

Beror på var du bor och hur kallt det blir, 50/50 vatten och glykol håller till -35. Behövs väl inte så mycket kanske men glykol förhindrar ju också rost.

Följ slangarna från expansionskärlet så lär du se nån slang som går in i motorn, lossa den och luta mopeden så lär det mesta rinna ut.

Jag litar inte heller på Biltemas 2 taktsolja som grannen fyllde i när jag hade köpt den, skulle vilja få ur den också och i med någon fräsch. Hur går jag enklast tillväga?

Det är någon Biltema olja i motorn också som jag skulle vilja få ur, är enda sättet att skruva loss skruven och lägga moppen ner?

När jag hade min Drac körde jag på OKQ8as billigaste olja och den mopeden gick hårt, trimmad och fullgas… Så det är nog inga problem att köra tills oljan tar slut och sen hälla i nån bättre.

Lär stå i instruktionsboken vilken olja man ska ha.

Han gör vanligen 55 på sin mätare, ärliga 45. Men nu går han inte i mer än 50 på sin egen mätare. Han varvar inte ur heller som han ska och är på så sätt inget pigg längre. Är det packningar eller smutsen i ljuddämparen eller nåt annat som är fel? En bekant försökte ställa tomgången på den, men han reagerar bara på tomgångsskruven om man ger gas… Han dör lätt när han blivit varm på tomgång, man måste ge grundgas för att han inte ska dö, när han blivit varm. Har ni något förslag på vad som kan felas?

Problem med tomgången låter lite som att den drar tjuvluft

man skaffar en sprayburk med startgas på närmsta mack,
ställer bilen utomhus, på tomgång.
sedan sprayar man försiktigt omkring insugspackningen, spridarna, spjällhuset, vacuumslangar,
i princip alla slangar som det skulle tänkas slinka in luft genom - om dom läcker.
Om du sprayar vid ett läckage kommer motorn att suga in startgasen och motorvarvet kommer att ändra sig - du har hittat ett ställe där motor kan suga in "tjuvluft" !
Symptomen vid tjuvluft kan vara allt från ojämn tomgång till att bilen hackar vid mellan gas. vid fullgas spelar inte tjuvluften SÅ stor roll - motorn vill ändå ha i sig så mycket luft den kan och gasspjället är helt öppet

Tomgångsskruven ska man nog inte röra för mycket om man inte vet vad man gör, men det kan också vara smuts i förgasaren osv.

Nu till vätskor, prisvärda, dock inga hutlöst dyra.

Vilken 2 taktsolja ska jag ha i behållaren?

I motorn, vilken olja ska det vara däri?

Jag tycker han går bättre på 98 oktan, än 95 oktan, fast det står att den ska köras på 95. Kan jag köra på 98 iaf? Vilken mack har bäst bensin. Preem har jag hört, stämmer det?

Bromsolja fram och bak finns det.

Olja är nog bäst att kolla i instruktionsboken eller fråga vars dom säljer oljor.

Ja den borde gå bättre på 98 oktan då det är mer energi i samma mängd, alltså mer kräm i bensinen. Att köra på 98a är ju lite dyrare men du borde komma lite längre på en samma mängd…

Bromsolja ska bytas var 1500 mil (?) Den drar till sig vatten…Glad

JohannaEkroth
9/10/11, 8:34 PM
#2

Tack så jättemycket för utförliga svar! Då är det bara att byta bromsoljorna också! Glad

Packningssatserna vet jag inte riktigt, de kallade någon för sotningssats(?)

Tjuvluft kan stämma, det var det någon som nämnde. Startgas ja, det verkar vara en bra uppfinnig. Glad

Och att han får för mycket olja, nämnde någon, "för fet blandning", men det är väl inställningar i cylindern, eller vart gör man dessa inställningar?

Han kronglar ibland med att gasviren hakar upp sig, så det ligger en ny vire och väntar med.

Nu hänger avgasröret på tork i garaget, imorgon ska det ruggas och borstas! Glad

Över -20grader fick vi i vintras, så det är lika bra att köra 50/50 glykol/vatten.

Åter igen TACK!  Skrattande

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lainen
9/18/11, 1:18 PM
#3

Hm ja det där med packningarna var inte lätt, det sitter ju packningar på flera ställen, tex mellan cylindern och motorn, mellan förgasarn borde det också sitta nån packning. Du får nog fråga den du köpte packningarna av eller rota upp nån sprängskiss från internet.

Oljan kan du ju blanda själv i tanken om du vill vara på den säkra sidan, bara att blanda i 2% i bensinen varje gång du tankar och plugga oljepumpen.

Pumpen sitter bakom växellådskåpan har jag för mig så du kan ju kolla så att allt sitter där det ska och inte kärvar osv.

Inga problem, bara kul att försöka hjälpa till. Glad

Chris_Rieju
10/26/11, 7:05 PM
#4

adda Dragon_forcexd_97@hotmail.com så hjälper jag dig gärna,jag har renoverat Rieju motorer i snart 1 år nu:)

Upp till toppen
Annons: